להסתובב בקניון ולהתאפר זה מה שמאפיין אישה?. shutterstock

להסתובב בקניון ולהתאפר זה מה שמאפיין אישה?

רותם בן דוד זילברמן בסך הכל התבקשה להכין סרט למגמה שלה, וגילתה על הדרך מה זה אומר להיות אישה - טור אישי

את האמת,  לא פעם יצא לי לשמוע גבר צוחק על אישה - רק כי היא אישה, אפילו אני בעצמי צחקתי מהנושא כמה פעמים בלי לשים לב, למשל כשידיד שלי נבהל או פחד ממשהו הדבר הראשון שאמרתי לו היה "מה אתה בחורה? אפילו אני לא פוחדת".

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

רק זמן מה לאחר מכן הבנתי שהורדתי מהערך עצמי שלי ומערך הנשים בפרט כאשר הגבתי בדרך הזאת.
כשהתחלתי להתעניין בכל נושאי הפמיניזם והשוביניזם יצא לי להיחשף ללא מעט פגיעות על עצם היותי 'אישה', למרות שפגיעות אלו היו קיימות בקרבתי כבר קודם, פשוט לא ייחסתי להן כל חשיבות או תשומת לב.

לפתע הבחנתי בכך שכל סביבתי הקרובה נוטה להישען על העלבות והקנטות סביב הנושא, אם זה בתנועת הנוער או בבית הספר ואפילו בסתם יציאות עם חברים. בכל פינה שמעתי רק "תנקי אישה", "אישה תבשלי", או בכינויי התנשאות ועליונות של גברים על חשבוננו, וזה התחיל להפריע לי כל פעם יותר ויותר.

כמה חודשים לאחר מכן התבקשתי להגיש סרט גמר למגמה שלי - תקשורת, בהתחלה הייתי אמורה להיות בקבוצה עם עוד שתי בנות, אבל אז קרו דברים וזה לא הסתדר, ונאלצתי לעשות את העבודה לבד. זה היה בפסח, נשארו לי עוד שבועיים עד לדד ליין של ההגשה וקלטתי שאין לי אפילו רעיון, אפילו לא כיוון.
עברתי בפייסבוק וניסיתי למצוא רעיון, פתאום ראיתי סרטון בסגנון "יום בחיי", אז חשבתי לעצמי 'אז, למה שאני לא אעשה משהו כזה? הכי קל.' והתחלתי לחשוב - "יום בחיי מה? מה יכול להיות מצחיק או מגניב או פשוט להביא לי 100" ואם חשבתם שבאמת מצאתי משהו כזה - לא, פשוט הפסקתי לחשוב מגניב, לקחתי חברה, עיצבנו לה את החדר בוורוד ומה יצא? "יום בחיי ברבי".

מתוך הסרט שהכינה רותם
מתוך הסרט שהכינה רותם © צילום פרטי

 אז אחרי 4 שעות של צילומים ושעה וחצי של עריכה יצא סרטון סביר באורך דקה וחצי שיכל להבטיח לי מקסימום 75. עבר שבוע, צפיתי בסרטון בפעם המי יודע כמה כדי לבדוק מה אפשר לשפר, ופתאום שמתי לב, מה בעצם עשיתי פה. הורדתי את ערך הנשים בסרטון אחד - לרמה מתחת לתת רמה!! עשיתי רק רע. עזרתי לסטיגמות להוכיח את עצמן, הראתי שכל מה שבנות עושות זה – להסתובב בקניון, להתאפר ולחיות חיים ורודים. וזה הרי ממש לא נכון!
אז מיד התחלתי לכתוב משהו חדש, "מנפצת הסטיגמות" קראתי לזה.

מתוך הסרט שהכינה רותם
מתוך הסרט שהכינה רותם © צילום פרטי

אז לקחתי חברה אחרת כדי לצלם את הסרט וכך יצא שביום שבת- יומיים לפני הדד ליין, ישבתי והכנתי סרט חדש - על העצמה נשית.

בתחילת הסרט נכנסת אישה כאשר ראשה רכון אל עבר הרצפה, והקריינית (אני) אשר מלווה את כל הסרטון גורמת לה להבין ש'אישה זה לא קללה'.
הסטיגמות בהן השתמשתי היו, "אישה מקומה במטבח", "אישה לא יודעת לנהוג", "אישה לא יכולה להיות קרבית בצבא" ו"אישה לא יודעת לרוץ". לאחר שמצאתי את הסטיגמות שרציתי - חיפשתי עובדות מעניינות על נשים באותו נושא במטרה להפריח אותן, וכמובן שמצאתי הרבה מעבר למצופה.
 כך גם הבאתי סרט מדהים, וגם למדתי הרבה מאוד דברים שלא ידעתי קודם.

ונחשו מי קיבלה 100? 

 



תגובות