בלי סודות: "אפשר להיכנס להריון ממגע יבש?". צילום: Fotolia

בלי סודות: "אפשר להיכנס להריון ממגע יבש?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מתי לחזור לרופאה כדי לבדוק שההתקן במקום?

בת 18 שואלת: "היי, לפני שבוע הייתי אצל רופאת נשים והיא התקינה לי התקן תוך רחמי מסוג ג׳נס. שאלתי אותה מתי בפעם הבאה אני צריכה לראות אותה, כי ראיתי באינטרנט שאחרי ארבעה עד שישה שבועות צריך לראות שההתקן במקום. היא אמרה לי שלא צריך לבוא שוב. אני לא ממש יודעת מה לעשות - מותר כבר לקיים יחסי מין? אני לא אמורה קודם לבדוק שהכל במקום ושהכל בסדר? זה מדאיג אותי קצת. מה לדעתכן לעשות? תודה."

תשובת היועצת: "היי יקרה, את שואלת שאלה חשובה מאוד - כל הכבוד על המודעות והרצינות שבה את לוקחת את הדברים. כפי שאני מבינה מפנייתך, את שואלת שני דברים: מתי לחזור לרופאה לבדיקת מעקב ומתי ניתן להתחיל לקיים יחסים. לגבי בדיקת המעקב - אין סיבה שהתקן שהותקן על ידי רופא מיומן לא יהיה במקום. לצד זאת, לכל רופא ההמלצות שלו בנוגע לבדיקות מעקב ולכן חשוב להצמד להנחיות הרופאה שלך ולחזור אליה לבדיקת מעקב כפי שהנחתה אותך. לגבי קיום יחסים - אין קשר בין בדיקת המעקב לבין קיום היחסים, כפי שגם הרופאה הנחתה אותך. את יכולה להתחיל לקיים יחסים עשרה ימים אחרי ההתקנה, גם אם לא היית בבדיקת מעקב עד אז. בהצלחה!"

© צילום: Fotolia

מה קורה בתחום ההפלות בארץ?

בת 17 שואלת: "שלום! יש לי כמה שאלות לגבי הפלות בארץ. אני עולה חדשה ולא מכירה את התחום הזה. לאן צריך לפנות כדי לעשות הפלה? האם הביטוח בקופת חולים שיש לי משפיע על התהליך? האם יש אירגונים או גופים שיכולים לעזור כלכלית?"

תשובת היועצת: שלום לך, שמחה שפנית אלינו. תהליך הפסקת ההריון בישראל הוא תהליך מוסדר המתקיים בכל קופות החולים בארץ. התהליך כולל ועדה להפסקת הריון (המלווה על ידי רופאים ועובדת סוציאלית) ובמרבית המקרים (רצון האישה, מצב האישה, גילה ובמידה וההריון מחוץ לנישואים) מאשרים את הפסקות ההיריון. דרך הפסקת ההיריון משתנה כתלות בגורמים שונים. תוכלי לקרוא עוד על התהליך וכיצד מתבצע באתר שלנו. בנוסף, אני ממש ממליצה לך להגיע לאחד מסניפי "דלת פתוחה" לקבל הסבר מפורט מהיועצות שלנו על כל התהליך והאופציות העומדות לפנייך. העלות הכספית משתנה בהתאם לגיל האישה וביטוח קופת החולים (אך לרוב גם במידה ונדרשים לשלם ישנו החזר כספי מלא/חלקי מקופת החולים). כדי לברר עוד בנושא זה את יכולה לפנות לקופת החולים אליה את משתייכת."

© צילום: Fotolia

אפשר להיכנס להריון ממגע יבש?

בן 17 שואל: "היי, אני והחברה שלי קיימנו יחסי מין יבשים. אחרי שגמרנו, היא הרגישה שהמכנס שלה רטוב. שנינו היינו עם בגדים באופן מלא. בנוסף, כרגע היא בסוף המחזור וגם בתולה. האם יש סיכוי להריון?"

תשובת היועצת: "שלום, אני שמחה שאתה פונה אלינו. ראשית, ארגיע ואומר שהסיכוי לכניסה להיריון כאשר מקיימים מגע מיני יבש בעת ששניכם לבושים באופן מלא (תחתונים ומכנסיים) הוא אפסית ואתם יכולים להיות רגועים. הרטיבות במכנס שהחברה שלך תיארה, יכולה לנבוע מכמה סיבות. קודם כל, בעת מגע מיני והנאה מינית, נוצרת רטיבות בנרתיק האישה שלעתים יכולה להיות מורגשת גם כהפרשה רטובה על התחתונים. ייתכן ואחרי שקיימתם מגע מיני, הרטיבות שהיא חשה הייתה רטיבות כזו והיא אינה קשורה לנוזל זרע. בנוסף, יתכן שללא כוונה (אם היית ללא מכנסיים למשל), בעת השפיכה נוזל הזרע נספג במכנסיים של חברה שלך והיא הרגישה רטיבות כתוצאה מכך. במידה והחברה שלך לא קיימה יחסי מין מלאים בעבר, זה לא בהכרח אומר שהיא לא יכולה להיכנס להיריון. במידה ונוזל הזרע בא במגע ישיר עם פתח הנרתיק של האישה, קיים חשש שנוזל זרע יחדור לנרתיק ואז קיים חשש לכניסה להיריון, גם כאשר עדין לא קיימה יחסי מין. כל מה שנדרש כדי להיכנס להיריון הוא שהיא תהיה פוריה - כלומר, שתהיה לה וסת חודשית וביוץ. העובדה שהחברה שלך נמצאת בסיום הוסת, גם היא לא יכולה להבטיח אי-כניסה להיריון. במקרים רבים ובמיוחד אצל נערות, המחזור החודשי אינו סדיר ולכן עשוי להתחיל ביוץ נוסף בסיום הווסת או במהלכו ולכן יהיה שוב חשש לכניסה להיריון. אני ממליצה בחום לא להסתמך על תזמון המחזור החודשי כשיטה למניעת היריון, היא אינה בטוחה. מקווה שעניתי על שאלותיך, במידה ויש לך שאלות נוספות אתה מוזמן לפנות אלינו לדלת פתוחה."

 
תגובות