לא ככה: ההתנצלויות שהורסות לאט את הזוגיות שלכם. צילום: Fotolia

לא ככה: ההתנצלויות שהורסות לאט את הזוגיות שלכם

כמו שיש דרך לבקש סליחה, יש גם דרכים לא לבקש אותה. אתם מתנצלים נכון? כדאי שתבדקו את זה כדי לא לפגוע בכם או בבני הזוג

ריבים קורים במערכות יחסים, כשמתלהמים ונוקטים בהאשמות - ולאחר זמן מה הכל נרגע, אנחנו מבקשים סליחה והמצב חוזר לקדמותו; רק שלפעמים ההתנצלויות הורסות את מערכת היחסים במקום לבנות אותה. בקשות סליחה שליליות יכולות בהחלט להזיק למערכת היחסים שלכם, בואו ללמוד קודם כל איך לא עושים את זה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אני מצטער/ת שאת/ה מרגיש/ה כך"

ההתנצלות הזאת נמנעת מכל אחריות שהיא. במילים אחרות, אתם אומרים: "אנחנו מתנצלים על כך שהגבתם בצורה שהגבתם על המעשה המחושב שלנו". סליחה אמיתית מתרכזת במעשה השגוי, במה שעשיתם או אמרתם ולא בתגובה של הצד השני.

"סליחה ש..., אבל..."

ההתנצלות הזו נראית כאילו אתם לוקחים אחריות - ומיד לאחר מכן מאשימה את הצד השני על מה שמגיע אחרי ה"אבל". המילה הזו מביעה העברת אשמה, ביקורת או תירוץ ולא משנה מה מגיע אחריה - המילה הזו היא שהופכת את ההתנצלות שלכם לשגויה.

© צילום: Fotolia

"אני מתנצל/ת על מה שעשיתי"

התנצלות ריקה מתוכן. היא לא מכירה במה שעשיתם אלא מסירה מכם אחריות כדי להטיב את המצב; ומנסה לזרז את הסליחה של הצד השני. עדיף שתשמרו את ההתנצלות שלכם לאחר שתשקלו את המעשים שלכם באמת ותבינו על מה בעצם אתם בכלל מבקשים סליחה.

"סליחה על מה שעשיתי, גם את/ה צריך להתנצל על מה שעשית"

התנצלות טובה מתרכזת אך ורק בהבעת הכרה, הבנה ואחריות על הצד שלכם - אפילו אם אתם מרגישים שאתם אשמים אפילו לא ברבע ממה שקרה. שמרו את הטענות שלכם לאחר כך.

"סליחה, אני כל כך מתנצל/ת, האם אי פעם תסלח/י לי? בבקשה, זה לעולם לא יקרה שוב..."

זו כבר אובר-התנצלות, ממש יותר מדי. מעבר להיותה מעצבנת ומטריפה, היא גם מחייבת את האדם שמולכם לעצור ולהרגיע אתכם - מה שלוקח את הפוקוס מהפגיעה ומההתנצלות ושמה דגש על הרגשות שלכם.

© צילום: Fotolia

"סליחה על הכל, אני כזה כישלון"

התנצלויות כאלה עשויות להיות גרועות יותר מלא להתנצל בכלל. זו צורת תקשורת מבלבלת - אתם מתנצלים, אבל גם גורמים לצד השני לא להסכים איתכם או לעודד אתכם, מה ששולל מהם את הפגיעה שלהם עצמם.

אז איך כן עושים את זה?

פשוט: בקשת סליחה כנה ואמיתית לוקחת אחריות אמיתית ואישית על מה שעשיתם או אמרתם, מבלי להוריד את הצד השני או להצביע על רשימת האשמות שלהם. אין "אם" או "אבל", יש "סליחה" והבעת נכונות לשנות את המעשים העתידיים כדי להימנע מאותה טעות.

 

 
תגובות