תכניות הריאליטי באמת מלמדות אותנו על אהבה?. AdobeStock

תכניות הריאליטי באמת מלמדות אותנו על אהבה?

"בתור צופה אדוקה של תוכניות מסוג כזה, אני חייבת להגיד שהן בהחלט מעניינות, ממכרות ומלאות בדרמות שכולנו כל כך אוהבים. אולם, אני בספק שיש בהן יותר מכך. אני בספק אם באמת ניתן למצוא אהבת אמת ולפתח זוגיות, כשאתם מוקפים במצלמות ומפיקים שמעוניינים אך ורק ברייטינג גבוה" • טור דעה

"חם, לוהט, רותח", "חתונה ממבט ראשון", "האהבה היא עיוורת" ועוד – הן רק חלק מתוך המגוון העצום של תוכניות הריאליטי העוסקות באהבה והכרויות, שמציפות את המסך שלנו בשנים האחרונות. לכל תוכנית ישנו פורמט ייחודי משלה, אך לכולן מטרה זהה: להבין לעומק את תופעת ה-"אהבה", וכיצד ניתן לייעל את הדרך שבה אנו מוצאים אותה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בתור צופה אדוקה של תוכניות מסוג כזה, אני חייבת להגיד שהן בהחלט מעניינות, ממכרות ומלאות בדרמות שכולנו כל כך אוהבים. אולם, אני בספק שיש בהן יותר מכך. אני בספק אם באמת ניתן למצוא אהבת אמת ולפתח זוגיות, כשאתם מוקפים במצלמות ומפיקים שמעוניינים אך ורק ברייטינג גבוה. תחשבו על זה: מה היה קורה אם כל הזוגות בתוכנית "אהבה ממבט ראשון" היו באמת מתאימים אחד לשנייה? האם התוכנית הייתה מעניינת באותה מידה?

© adobestock (אילוסטרציה)

 

כמובן שהתשובה לשאלה הזו היא "לא", ויש לכך סיבה טובה: חיי האהבה של רובנו, הם די שגרתיים. אנחנו מתאהבים, מתאכזבים, מנהלים מערכות יחסים ובסך הכל – מנהלים חיים רגילים. אז למה שנרצה לחוות ולראות את אותם הדברים כשאנו יושבים מול הטלוויזיה? הרי שכל הרעיון של תוכניות טלוויזיה בכלל ותוכניות ריאליטי בפרט, הוא להיחשף למציאות לא שגרתית ושונה משלנו, שכמובן מלאה בדרמות שכנראה לעולם לא יקחו חלק בחיינו.

אין לי ספק שהמפיקים של כל תוכניות הריאליטי האלו, מבינים ויודעים בדיוק כיצד המוח האנושי עובד. הם יודעים איך לספק לנו את הריגושים שאנחנו כל כך זקוקים להם, גם אם זה בא על חשבון המשתתפים בתוכניות. כמובן שגם הם אינם תמימים ואני ממש לא אופתע לגלות שחלקם מעוניינים בעיקר בפרסום - ולא מעבר לכך. 

בעיניי, תוכניות הריאליטי שעוסקות באהבה והכרויות, מציגות מציאות לא מציאותית, מבוימת, מוגזמת וכמובן כוללת מגוון אירועים שלעולם לא יקרו בחיים האמיתיים. אבל רגע – התיאורים האלה נשמעים מעט מוכרים, לא? ובכן, רובכם בוודאי שמעתם או קראתם אותם לא מעט פעמים, אך בהקשר קצת שונה. כן כן, אני מדברת על תוכן פורנוגרפי.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

מה ההבדל, בעצם, בין פורנוגרפיה לתוכניות ריאליטי על זוגיות? הרי ששניהם מציגים מציאות "מלוטשת" ואף משלים את הצופים שאלו הם חיי האהבה או המיניות האידאליים עבורם. מהו השוני בין הצגת מבנה גוף לא מציאותי, להצגת התנהלות זוגית לא מציאותית? מדוע מקפידים להטיף לנו שפורנוגרפיה אינה משקפת את המציאות, אך לא משוחחים איתנו על כך שתוכניות כמו "חם, לוהט, רותח" – מציגות את התפיסות וההתנהלות הזוגית של חלק קטן מאוד מתוך האוכלוסייה? 

למעשה, אני חושבת שהשילוב בין תוכניות ריאליטי כאלו לבין תכנים פורנוגרפיים – הוא די הרסני. הרי שכעת, בנוסף לכך שאנחנו, בני ובנות הנוער, שואפים להגיע למבני הגוף והביצועים שאנו נחשפים אליהם בתכנים מיניים – אנחנו גם מקווים שחיי האהבה שלנו יראו כמו אלו שמוצגים לנו על מסכי הטלוויזיה. אנחנו שוכחים שהזוגיות שלנו אמורה להתנהל ב"קצב" שנוח לנו, ולא לפי מה שהתכנים שאנו צופים בהם מכתיבים לנו. 

אך אם נעזוב לרגע את עניין המציאות ה"מלוטשת" ונעבור לסוגיית הריגושים וההתמכרויות, נגלה שגם כאן – תוכניות הריאליטי לא פחות גרועות מפורנוגרפיה: הכל התחיל בתוכניות די באנליות, כמו – "הרווק", "דייט בחשיכה" וכדומה. עם הזמן, כנראה שראשי התעשייה החלו להבין שהקהל אוהב תוכניות כאלה, ואז נוצרו כמה פורמטים יצירתיים במיוחד כמו – לא לאפשר לבני הזוג לראות אחד את השנייה עד שאחד מהם מציע נישואין, להכניס עשרות רווקים ורווקות לוילה אחת ולאתגר אותם לא לגעת אחד בשנייה, וכמובן – לנסות ליצור זוגות על פי מדדים ביולוגיים שונים. אין לי ספק שבעוד כמה שנים, נזכה לראות פורמטים ייחודיים אף יותר, שיבדקו את נושא האהבה וההיכרויות מזוויות שונות ומשונות מאוד – ונחשו מה: אנחנו נתמכר גם לתוכניות האלה. 

אינני טוענת שיש להימנע מצפייה בתוכניות ריאליטי שעוסקות בזוגיות והכרויות, ואני מודה שגם אותי הן מעניינות. אולם, בעיניי – לא נערכת מספיק הסברה בנוגע לכך שהן אינן מציגות את המציאות, והמון בני ובנות נוער שואפים ליצור מערכות יחסים כמו אלו שהם רואים בטלוויזיה וגם ברשתות החברתיות. עלינו לזכור שאהבה היא רגש מדהים וייחודי וכל אחד ואחת מגדירים זוגיות מוצלחת באופן קצת שונה – וזה לגמרי בסדר.

 

תגובות