טוב או לא?! התעסקות במיניות בסדרות הנוער. מתוך "מקיף מילאנו", כאן חינוכית

טוב או לא?! התעסקות במיניות בסדרות הנוער

לכבוד סיום העונה של סדרת הנוער "מקיף מילאנו" (כאן חינוכית), שעסקה הפעם לא מעט במיניות בקרב בני נוער - יצרנו טור מיוחד שעוסק בנושא ומציף את הדילמה שצצה בקרב ההורים והקהל הצעיר • וגם: האם חשוב בכלל להעלות את הסוגיות הללו או שזה גיל מוקדם מידי?

כל פרק בסדרה "מקיף מילאנו" (כאן חינוכית) מתייחס לנושא רגיש שונה אצל כל בן ובת נוער, כמו הפרעות אכילה, ההתמודדות עם גירושים של הורים שראינו לא פעם בסדרה, שמנופוביה, התמכרויות, חרדות ועוד. הסדרה מנגישה לדור הצעיר תחומים שלא נלמדים בבית הספר כלל, כמו נוער בסיכון, התמודדות עם טרשת נפוצה, יחסי מרות, חרמות ובריונות ואפילו שיח על המחזור הנשי.

עוד בערוץ היחסים ואהבה של פרוגי:

בעונה השלישית נחשפנו לעניין שמעסיק בני נוער רבים בגיל התיכון- יחסי מין. בכל זאת, מדובר בנושא מסקרן וטבעי שיכול להלחיץ את רובנו. זה מעולה בעיניי שמראים את השיח בין בני זוג על הנושא בצורה אותנטית, כמו בחיים האמיתיים. לפעמים יש צד אחד שמוכן וצד אחר שלא, ובעצם החשיפה שלנו לשיח שמתרחש אנחנו מבינים מהי זוגיות בריאה וכמה חשוב לדבר על הדברים ולא לפחד להיות כנים.

 

"מקיף מילאנו" מציגה לנו עוד הרבה דברים יפים, אבל אחד הדברים שתפסו לי את העין היה המילים היפות ששירה, מנהלת ״מעגל פתוח״ אמרה בפרק השישי של העונה הנוכחית: ״אם אנחנו לא מנסים, אנחנו אף פעם לא נוכל לדעת מה תיהיה התוצאה״. משפט קצר עם משמעות עצומה ונכונה.

אני חושבת ש"מקיף" חושפת אותנו לדברים שלא מלמדים אותנו בבית הספר וזה חשוב שאנו בני הנוער שרואים את הסדרה נבין ונראה את הדברים ככה כמו שהם, בלי סצנות מוגזמות או הרבה תפאורה. בצורה טובה, ברורה ועניינית. זה מהמם בעיניי.

© מתוך מקיף מילאנו, כאן חינוכית

רק לאחרונה הוחלט שהחל משנת הלימודים הבאה יחוייבו מסגרות הלימוד להעביר שיעורי חינוך מיני - וזה דבר חשוב לכשעצמו. הכל היום פתוח ברשתות החברתיות ואם אין הדרכה, הכוונה, קול שמנסה להביא את הצד האמיתי בנושא - זה עלול להשפיע לא טוב על בני נוער.

אומנם הניסיון הקודם על המסך לנוער לא הסתיים בטוב, זה קרה בתכנית "המתבגרים" של ערוץ הילדים ובה בני נוער שונים דנו בנושאים הרלוונטים לאותו הפרק כמו פורנו, הפעם הראשונה ועוד. ההורים לא היו מוכנים לקבל את התכנית והגיעו עד לכנסת. לבסוף הוחלט לאחר את שעת השידור שלה. אז אולי לא היינו מוכנים לזה (שלא בצדק), אבל זה אכן דבר חשוב והכרחי, בעיקר לדור של היום. ואין מה לפחד, ישראל לא צריכה להיות שמרנית מדי, סדרות הנוער בחו"ל מוגזמות, ופה זה דווקא נעשה מתוך דרך חינוכית ולא מתוך רצון להראות סקס ומיניות כי "זה מגניב ונצפה". בנוסף, חשוב להדגיש שאת כל הסדרות המופקות בערוץ מלווים פסיכולוגיים ואנשי מקצוע שבודקים כל פרט ופרט, כך שאין מה לחשוש מהדרך בה מעבירים את הנושאים הללו בסדרה.

יש כל כך הרבה נושאים שהכי חשוב בעיניי לדבר עליהם עם הנוער ולא לפחד לפתוח אותם, הם חלק מהחיים שלנו. ״מקיף מילאנו״ מציגה לנו את זה מול העיניים ואנחנו יכולים לצפות בהתמודדות של כל דמות עם נושא אחר.

 

מה שהיה בעיניי אחד הדברים הבולטים בסדרה ובין השיעורים הכי חשובים שנכיר- לכל אחד מאיתנו יש בעיות בחיים, גדולות או קטנות, אבל כל אחד בוחר להתמודד איתם בדרך שונה, וזה מה שיפה בחיים. אני רק רוצה להזכיר – תחשבו לפני שאתם אומרים או עושים פעולה שיכולה להיות פוגענית. יכול להיות שהצד השני נמצא במצוקה ולפגוע בו יותר, רק יחמיר את המצב.

 

 

תגובות