"אתה הומו?" - ריאיון עם בן נוער על הפחד שביציאה מהארון. צילום: טמבלר

"אתה הומו?" - ריאיון עם בן נוער על הפחד שביציאה מהארון

"זאת הייתה החוויה שהכי השפיעה עלי עד היום". מפחדים לצאת מהארון? לא בטוחים בזהות המינית שלכם? • ראיון עם גל אברג'יל נער הומו מוצהר וגם - ד"ר גיל פישהוף, רכז קו הקשב "יש עם מי לדבר" של אגודת הלהט"ב מדבר על הנושא

לצאת מהארון זה דבר לא פשוט בכלל. גל אברג'יל, הומו מוצהר בן 17 בלבד, מדבר על הסביבה, המחשבות והיציאה מהארון "'אתה הומו?' עניתי כן. היא קיבלה את זה ותמכה" סיפר לנו בראיון והוסיף "זאת הייתה החוויה שהכי השפיעה עלי עד היום".

עוד במדור היחסים בפרוגי:

גם ד"ר גיל פישהוף, רכז קו הקשב "יש עם מי לדבר" של אגודת הלהט"ב, מספר לנו על התהליך הקשה של היציאה מהארון של בני הנוער. "הם פונים אלינו כאשר מתעוררות שאלות כמו 'מי אני ומה אני?', לגבי גיל ההתבגרות, לגביי הנטייה המינית או אפילו לגבי היציאה מהארון עצמה". 

© טמבלר

אז מי אני?

"בכיתה ז' הבנתי שאני הומו" מספר לנו. "פתאום שמתי לב שאני מתחיל להסתכל פחות על בנות ויותר על המין השני". אלפי בני נוער לא בטוחים בזהותם המינית, "סיפרתי רק ברגע שהייתי בטוח בוודאות" מספר גל. "הרבה בני נוער שפונים אלינו מרגישים שהם לבד ושאין להם אף אחד לדבר איתו, גם מהמגזר הדתי והחרדי פונים, אפילו שם תחושת הבדידות חזקה יותר" מסביר לנו פישהוף. 

© טמבלר

אמא, אבא אני הומו 

גם לאחר השיחה עם הקו, וכשאתם בטוחים במיניות שלכם, הפחד מהסביבה גדול יותר מהפחד לאהוב מין אחר, "במשך שנתיים כל הזמן אמרתי לעצמי שאני רוצה לצאת (מהארון), עד שיום אחד בבום זה קרה" מספר גל שלמרות הביטחון שלו, אגר את זה במשך תקופה. "סיפרתי רק ברגע שהייתי בטוח בוודאות, וגם זה רק לחברים הטובים".

ממשיך לספר על התהליך שלו ואומר "הגיע הזמן לספר לאמא. הלכתי אליה ואמרתי לה שאני צריך לספר לה משהו, לא ידעתי מה להגיד והיא התחילה לשאול שאלות. 'קרה משהו בבית הספר?' עניתי לא, 'נכשלת במבחן?' עניתי לא, אחרי כמה שאלות היא שאלה אם גיליתי משהו על עצמי, אמרתי כן. 'אתה הומו?' עניתי כן. היא קיבלה את זה ותמכה, 'כבר חשבתי שקרה לך משהו' היא אמרה. גם אבא שלי ואחי הגדול קיבלו את זה מצוין, אחי אפילו קצת כעס עליי שלא סיפרתי לו לפני. באותו יום גם כתבתי בקבוצה של הכיתה בוואטסאפ".

© פייסבוק

איך יוצאים מהארון?

לשאלה הזאת אין תשובה אחת. גם פישהוף מספר על הנערים שפונים אליו בשאלה של 'איך יוצאים מהארון?'. "אנחנו מנסים לעזור לפונה לארגן את המחשבות ולהגיע ביחד איתו להחלטה הנכונה, בסופו של דבר רק הבן אדם עצמו יכול להחליט מה נכון ומה לא נכון בשבילו". אחרי שהפונה מחליט מה הוא כן ומה לא הם מנסים לחשוב על צעד קדימה, היציאה עצמה. "אנחנו מייצרים סיטואציות שונות ביחד עם הפונה, למשל מה קורה אם התהליך של היציאה מהארון לא הולך כל כך טוב? או האם לאותו בן את בת נוער תהיה את היכולת הנפשית והכלים להתמודד עם סיטואציה כזו. בנוסף אנחנו מנסים לחשוב יחד איתו על עוד אופציות שהוא לא חשב עליהן, כמו האם יש מישהו נוסף שיוכל לסייע לו ולתמוך בו".

שאלנו גם את גל, שכבר עבר את זה, אם הוא יכול לייעץ לנערים אחרים "תעשו את זה ברגע שאתם חושבים שזה מתאים לכם, בלי לחץ של אף אחד, לא משנה מה. הכי חשוב שתאהבו את עצמכם, אתם לא מוזרים, לא דפוקים או חולים אלא נורמלים לגמרי. יש מקרים שיהיו אנשים שלא יתמכו ויקבלו, אבל מי יודע, אולי תופתעו ותראו שהמשפחה והחברים יקבלו. אצל רוב האנשים שאני מכיר הסביבה תומכת ומקבלת ואפילו מכירים את בני הזוג להורים. לא משנה מה, תמיד תמצאו את המישהו הזה שיתמוך בכם".

© טמבלר

יש עוד אנשים מהקהילה בקהל?

 "היום אני בקשר חזק עם הקהילה. בימי שבת אני הולך לברנוער - מקום של האגודה, שם אני יוצר קשרים מדהימים עם אנשים ומקבל יחס אישי. אתה מכיר אנשים כמוך ורואה שאתה לא לבד. יש לנו אפילו קבוצה בוואטסאפ של חברים הומואים שכבר עברה את ה-50 ואנחנו מדי פעם נפגשים כולם, אתה מכיר אנשים חדשים כל הזמן" מספר גל. 

פישהוף מחזק את דבריו של גל ומספר שבקו הקשב והמידע תמיד יש מישהו לדבר איתו "אנחנו לא מטפלים כמו פסיכולוג ומפתחים קשרים אישיים לאורך זמן בין הפונה למתנדב ספציפי, אלא להפך. כמובן שניתן להתקשר מספר פעמים אך אנחנו מעדיפים שהפונה ידבר כל פעם עם מתנדב אחר כדי לשמוע עוד קול, עוד זווית וחוות דעת נוספת".

© פייסבוק

למעוניינים לפנות לצורך התייעצות, התלבטות או כל נושא אחר, פרטי ההתקשרות: בטלפון 03-6205591 | בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 | בדוא"ל yesh@glbt.org.il | בצ'אט אנונימי - התחברות מאתר אגודת הלהט"ב 
www.glbt.org.il | בפייסבוק: 'יש עם מי לדבר' 

תגובות