נמצא דבר מטריד על הדמויות הנשיות בסרטים של דיסני. צילום מסך מהיוטיוב

נמצא דבר מטריד על הדמויות הנשיות בסרטים של דיסני

מגמה בסרטים של דיסני - מחקר חדש ומקיף מצא כי לאורך השנים הדמויות הנשיות של דיסני מדברות פחות. החל מהאובססיה למראה של שלגיה בשנות ה-30, ועד לייצוג נשי מלא בפרוזן, היוצרים של דיסני עדיין מוכתבים לתפקידי המגדר

סרטי הנסיכות הראשונים של דיסני כללו מאפיינים דומים בין הנסיכות השונות - הדיבור הרך, היופי והיכולת לסבול קשיים והשפלות בלי להתלונן. כיום, הנסיכות של דיסני הן חצופות ומלאות ביטחון, אבל מחקרים מצאו מגמה מפתיעה - גם כאשר יש להן את התפקיד הראשי, נשים בסרטים המודרנים מדברות מעט מאוד, אפילו פחות מבסרטים של שנות ה-30 וה-50. לעומת זאת, הדמויות הגבריות מדברות הרבה יותר בכל סרט שנבדק.

עוד בערוץ היחסים בפרוגי:

אם היו מייצרים אותך לפני היית מדברת יותר
אם היו מייצרים אותך לפני היית מדברת יותר © צילום מסך מהיוטיוב

הבלשנים כרמן פאות' וקארן איסנהאור נמצאים בתהליך של ניתוח כל שורה של דיאלוגים בכ-12 סרטים של הנסיכות ה"אמיצות" של דיסני החל מ-1937 ועד 2013. נמצא כי בעוד הדמויות הנשיות בסרטי הוינטג' (סינדרלה, היפהפייה הנרדמת ושילגיה ושבעת הגמדים) של דיסני מדברות בין 50%-70% לאורך העלילה, בסרטים הבאים הן אפילו לא מדברות כשליש מהסרט

דמויות נשיות בסרטים המודרנים של דיסני, מקבלות רק 32% מהטקסט של בת הים הקטנה. מולאן, למשל, הגיבורה אשר הושיעה את סין ונהפכה לסמל פמיניסטי, מדברת רק 23% מהסרט. גם יסמין מ"אלאדין", מדברת רק 10%, אך למען ההגינות, יסמין היא בכל זאת רק דמות משנית בסרט.  

אפילו ב"פרוזן", שובר הקופות מ-2013, יש לאנה ואלזה רק 41% מהדיאלוגים. יוצאי הדופן היחידים מן הכלל הם "פלונטר" ו"אמיצה", בהם הדמויות נשיות מקבלות 52% ו -74% מהשורות.

היא אולי נקראת על שם הסרט, אבל ברובו היא בכלל ישנה © צילום מסך מהיוטיוב

"הניחוש הטוב ביותר שלי הוא שזו רשלנות, בגלל שאנחנו כל כך מאומנים לחשוב בצורה זכרית" אומרת איסנהאור לוושינגטון פוסט - "מתי שרוצים להוסיף בסרטים שומר אז הוא יהיה כמובן גבר, כי זו ה'נורמה'. אני חושבת שזה פשוט מושרש בתרבות שלנו. "

מקורות: washingtonpostnytimescinemetrics.

תגובות