מובילת צעדת השרמוטות: "נותנת קול לנשים שלא יכולות לדבר בעצמן". צילום: נועה מכבי

מובילת צעדת השרמוטות: "נותנת קול לנשים שלא יכולות לדבר בעצמן"

"בכל שנה צוות ההפקה הופך להיות צוות של חברות שגם עושות הפקה יחד. נשים שעבדו איתנו בהפקה הקודמת ולא היו חברות שלי, הפכו להיות חברות שלי" • ישבנו לשיחה עם ברכה ברד, מנהלת המתנדבות של מצעד השרמוטות ומנכ"לית העמותה "כולן"

בסוף השבוע הקרוב (ו'), כמדי כל שנה, עומדת להתקיים צעדת השרמוטות - שמטרתה למחות נגד האשמת הקורבן (הנשים, במקרה זה) במקרי הטרדות מיניות כאלה או אחרות.
במיוחד בתקופה שלנו, חשוב להבין כי הנשים החשופות להטרדות מיניות, לא אשמות בשום אופן: לא משנה באיזה מצב האישה הייתה באותו הרגע, ובמיוחד לא מה היא לבשה או לא לבשה - דבר לא יותיר לאיש זכות לגעת בגופה ללא הסכמה. הטרדה מינית היא הטרדה מינית בכל מצב, והאשם הוא המטריד - לא המוטרד(ת). זה הדבר אותו מביאה הצעדה לידי ביטוי.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מסר שחוזר על עצמו בצעדה השנה, הוא "רוצה להיות חופשיה": החופש לבטא את הנשיות שלך בצורה בה את רואה לנכון, אם בלבוש או בהתנהגות. תפסנו לריאיון את אחת הפעילות הפמיניסטיות המובילות בישראל: ברכה ברד, ממארגנות הצעדה ומנכ"לית עמותת "כולן"; שמספרת לנו את חשיבות פעילותה בשבילה, וכיצד נראה "מאחורי הקלעים" של צעדת השרמוטות.

 

לפעמים אני תוהה מה בדיוק הסיבה שמאחורי הפחד הזה משחרור אמיתי של נשים. שחרור שכולל שחרור מההסללה לתפקיד מסויים, שחרור מיני אמיתי, שחרור מהמחוייבות החברתית שלנו להכיל, לקבל, לגדל, לטפח, להכיל עוד קצת. שחרור מהנרטיב הדיכוטומי של זונה-קדושה, שחרור מלהיקרא "שרמוטה" כל פעם שאנחנו לא הולכות בתלם, כאילו מיניות זה דבר רע באיזשהו אופן. אני יכולה רק להניח שהסיבה היא שהמוח האנושי עובד על הגדרות, קופסאות של אחד ואפס ממש כמו מחשב, ושאם הנשים לא ייכנסו לקופסא שלהם, כל השאר לא ידעו מה לעשות עם עצמם. אבל החופש הזה של נשים, ממש כמו החופש של שאר הפרטים בחברה להגשים את עצמם, יכול רק להוביל את העולם שלנו למקום טוב יותר, פורה יותר, וכנראה מאד אחר ממה שאנחנו מכירים. אומרים לי שריקליימינג זה מינוח של מגדל השן האקדמי, אבל בתכלס מה שאנחנו רוצות זה להיות חופשיות. וכשאת שרמוטה מבחירה, וכל החברות שלך בפלאפון שמורות עם הסיומת שרמוטות, אז את חופשיה מהעלבון שהמילה הזו מביאה עימה. וזה כל הסיפור בסופו של דבר- אנחנו רוצות להשתחרר מהכבלים שהחברה מנסה לשים עלינו, ונעשה את זה בכל דרך שרק נוכל. מחכה לראות את כולכן צועדות איתנו בדרישה לחופש אמיתי לכל הנשים בארבעה במאי, בברכת חירות אמיתית לכולנו, נשים וגברים, יהודים וערביים, בני אדם ובעלי חיים, במהרה בימינו אמן. #רוצהלהיותחופשיה

A post shared by Bracha Barad (@brachabarad) on

"הובלה היא פשוט לקחת את המושכות, לא הרבה יותר מזה"

מדוע הפעילות הפמיניסטית חשובה לך כל כך?

"אני אישה בעולם של גברים - כל הקונספט של אלימות מינית, לא זר לנו. אני לא מונעת מטראומה ספציפית; אבל גיליתי שאני יכולה לתת קול לנשים שלא יכולות לדבר בעצמן, וזה נחמד. כשאת מבינה שאת עושה משהו טוב, ושאת נותנת ביטוי לדבר שהוא יותר גדול ממך - זה מספיק כדי להישאר." 

איך הגעת לאקטיביזם פמיניסטי?

לפני כארבע שנים הקמתי את התא הפמיניסטי של אוניברסיטת ת"א. במקביל, הצטרפתי לניהול של קבוצת הפייסבוק 'שיח פמניסטי'; הדבר הפך את החיים שלי למשהו מאוד אחר. האירועים וההפקות היו תחילה ממוקמות באוניברסיטה, ולאט לאט יצאנו מהאוניברסיטה - והאקטיביזם הפך להיות אקטיביזם פמיניסטי שהשפיע על יותר ויותר קבוצות של אנשים."

"כשאת נותנת ביטוי לדבר שהוא יותר גדול ממך - זה מספיק כדי להישאר" מתוך הצעדה של 2017 © צילום: שיר חכים

"המנהלות של 'שיח פמניסטי' שמחו מאוד שהייתה להם פעילות שטח לתמוך בה, כי הן עצמן לא עשו פעילות שטח. גם בתקופות שבהן לא הרגשתי שאני עושה את העבודה שלי כמנהלת, הן תמיד הסתכלו עליי ואמרו: 'הכל בסדר, את תמשיכי לעשות את הרעש שאת עושה מחוץ לרשת, כי זה משרת אותנו ואת המטרות שלנו'. בסופו של דבר גם פתחנו יחד עמותה - ועכשיו, כל הנשים שמנהלות את 'שיח פמניסטי', מעורבות בפועל בעשייה בשטח." 

ברד מספרת לנו כיצד הגיעה להיות המובילה הראשית של 'צעדת השרמוטות'. "הצעדה הראשונה התקיימה בארץ בשנת 2012, וזו השנה השביעית ברציפות שהיא מתקיימת. הצטרפתי לפני כשנתיים וחצי לצוות קיים; שהיה מורכב ברובו מתיכוניסטיות ושינשיניות, ואני הייתי סטודנטית. הצטרפתי לצוות ועדיין לא להובלת הצעדה - אבל בגלל שעשיתי המון ותרמתי רבות, הפכתי למי שמובילה את הצעדה בפועל. זו גם הגישה שלי בחיים: לא צריך לגייס אנשים לתחום פעולה מסויים, אלא כמות הזמן שאת רוצה להשקיע בפרוייקט היא שתחליט באיזה תחום פעולה תהיי. לאחר שהפכתי למובילה צירפתי עוד ועוד חברות, ושנה לאחר מכן, בגלל שהחלטתי שאני מעוניינת להמשיך לעשות את מה שאני עושה - הפכתי למנהלת הצעדה. הובלה היא פשוט לקחת את המושכות, לא הרבה יותר מזה."

כיצד נראה "מאחורי הקלעים" של הצעדה?

"יש לנו צוות של מעל 50 מתנדבות, והוא גדל כל יום. יש בתוכו נשים בעיקר מתל אביב והסביבה, אבל גם מכל הארץ. אנחנו מתנהלות בכל מיני רשתות חברתיות, ויש לנו פגישות אחת לשבועיים; שהן יותר פגישות כיף מפגישות עבודה, כי הבנו שאת מרבית העבודה אנחנו עושות באינטרנט ואפשר גם פשוט להיפגש כדי שיהיה לנו כיף ביחד. בגלל שגדלנו להיות צוות מאוד רציני, חלק מאוד משמעותי מניהול מתנדבים הוא שיהיה כיף, ושתיווצר תחושת חברות. מה שקורה בעצם, הוא שכל שנה הצוות של ההפקה הופך להיות צוות של חברות שגם עושות הפקה יחד. נשים שעבדו איתנו בהפקה הקודמת ולא היו חברות שלי, הפכו להיות חברות שלי. זה משהו שקורה."

 

שבוע שעבר קיבלתי הזמנה לפגישת מחזור של התיכון שלי, ודפדפתי אותה כל כך מהר, כי מי בכלל תיסע לירושלים בשביל נשים שלא ראיתי 15 שנה, בשביל החברות הכי טובות שלי אני בקושי נוסעת לשם. במקום שבו גדלתי לא הייתה לי בחירה במי אני מקיפה את עצמי, מה העמדות שלהן, איך הן מתנהגות. הסתפקתי במה שהיה, וגלשתי בצ'טים בשעות הלילה המאוחרות שם מצאתי אנשים שבאמת התחברתי אליהם. בחמש עשרה השנים שעברו מאז שסיימתי תיכון הספקתי להקיף את העולם, ליטרלי, לגור בכל עיר גדולה בישראל שהיא לא באר-שבע (חם שם!), ולהחליף את האנשים שמקיפים אותי שוב, ושוב, ושוב. תל-אביב היא הבית שלי, אני כל הזמן אומרת, אבל לא תמיד מציינת שבה גם מצאתי את המשפחה האמיתית שלי- עשרות נשים אהובות, ואוהבות, שהולכות איתי יד ביד את המסע הזה של החיים ונמצאות שם תמיד כשאני צריכה אותן. ביום שישי בזמן שישבתי עם המשפחה הזו שלי, משפחת השרמוטות, מפורקת לחלוטין מאירועי יום האישה, ספגתי איזו מתקפה פרסונלית שערערה אותי לכמה דקות. אבל תודה לאלות, הייתי מוקפת במשפחה שלי, וכמו שאישה חכמה אחת אמרה לי- תתמקדי במי שאוהבות אותך, ושיודעות שאת מנסה לעשות טוב, ושרוצות לעשות את הטוב הזה איתך. אז רגע לפני היישורת האחרונה שבה בטח נספוג מתקפות מכל כיוון אפשרי, אני רוצה להזכיר לכן שרמוטות יקרות- אלה שבתמונה ואלה שלא היו איתנו בשנה שעברה ויכנסו לפריים השנה- אני אוהבת אתכן, ומה שלא יהיה, אני כאן בשבילכן. כי משפחה אולי לא בוחרים, אבל חברות אנחנו יכולות, וטוב שכך.

A post shared by Bracha Barad (@brachabarad) on

"את יכולה להבין מה החברה עושה לך, ולא להיות קורבן"

יש האומרים כי פעילות כמו של ברד, צעדת השרמוטות, והקמפיין "MeToo#" (#גםאני - שמטרתו לחשוף ברשתות החברתיות סיפורים של נשים אשר חוו הטרדות מיניות, ולהיאבק בהאשמת הקורבן) גורמים אך ורק להחלשת הנשים. ברד מתנגדת בתוקף לטענה: "מה שמחליש נשים, הוא שהחברה פוגעת בהן. אני לא יכולה לעשות יותר נזק ממה שהחברה עושה. ברמה העקרונית, אני חושבת שזה שקר - כי אנשים לא אוהבים להתוודות בפני עצמם במצב. אם אני אומרת על עצמי שמחלישים אותי - מה זה אומר עליי? את יכולה להבין מה החברה עושה לך, ולא להיות קורבן. זה אומר שאת מסוגלת להסתכל על מבנה הכוח בחברה."

"את לא יכולה פשוט להסתכל על העולם, ולומר 'אני לא צריכה פמיניזם'" ברכה ברד © צילום פרטי

"את לא יכולה פשוט להסתכל על העולם ולומר 'אין לי שום בעיה, אני לא צריכה פמיניזם', כי אז לא תצטרכי להכיר בעובדה, שאם תשלחי קורות חיים וגבר באותו מעמד כמו שלך ישלח גם - הוא כנראה יקבל שכר יותר גבוה, תנאי הקבלה שלו לעבודה יהיו טובים יותר וכדומה. זה פשוט מנגנון הגנה בעיני, וזה מגוחך להגיד שפמיניסטיות מחלישות נשים."

מה נותן לך תקווה להמשיך בפעילותך?

"כל שנה יש את הנערה שאני לא מכירה, שבאה אליי ואומרת לי: 'עד שהכרתי אותך ואת צעדת השרמוטות, הייתי בטוחה שאני אשמה בהטרדה שחוויתי, ושזו אשמתי'. כשזה קורה, אני מבינה שמה שאני עושה הוא מספיק חשוב."

 

את לא אשמה. את לא אשמה גם אם התלבשת חושפני, וגם אם את אוהבת לפלרטט. את לא אשמה אם את מעלה תמונות שלך עם מחשוף או ביקיני. את לא אשמה אם הסכמת לצאת איתו לדרינק או אם הצעת לו לצאת לדרינק. את לא אשמה גם אם השתכרת. את לא אשמה אם עלית איתו הביתה או אם הזמנת אותו אלייך. את לא אשמה גם אם כבר שכבת איתו בעבר. את לא אשמה גם אם שכבת עם הרבה נשים או גברים אחרים. את לא אשמה גם אם הייתם באמצע, וגם אם היית עירומה. את לא אשמה גם אם את חסודה ושומרת מרחק בטוח כי לימדו אותך שצריך להיזהר. את לא אשמה גם אם זה היה הדייט הראשון שלך בחיים, או אם פעלת לפי כל הכללים שאמרו לך שצריך. את לא אשמה אם חייכת או רמזת שאולי, ואת לא אשמה אם הבהרת שזה לא בשבילך. את לא אשמה בין אם את יפה או לא, את לא אשמה לא משנה מה מבנה הגוף שלך או צבע העור, המגזר או האלוהים שאת מאמינה בו או לא. את לא אשמה שהוא הטריד, נגע, נצמד, כפה, תקף, אנס. אם הוא החליט שהרצון שלך לא חשוב כמו שלו. את לא אשמה אם זה אבא שלך, אח שלך, חבר שלך, בן זוגך, בעלך, או איש זר מהרחוב. את לא אשמה גם אם אמרו לך מיום שנולדת שנשים שנפגעו כנראה עשו משהו שאפשר לזה לקרות. הצטרפי אלינו כדי להזכיר לכל הנשים שסביבך, וגם לעצמך, למי צריכות להפנות את האצבע המאשימה כשמדובר באלימות מינית. כמו כל שנה גם הקיץ נצא לרחובות, אלפי נשים ואנשים, שיודעות שלא משנה מה עשית- את לא אשמה. צעדת השרמוטות תל-אביב-יפו, ב4 למאי. #אתלאאשמה #מאמינהלך #צועדות #שרמוטות #slutwalkTLV #sluts #slutwalk #fight @violence #nofilter #rapeculture #למיקראתשרמוטה עיצוב: Anna Finkelstein https://www.anna-finkelstein.com/ צעדת השרמוטות תל-אביב-יפו

A post shared by Bracha Barad (@brachabarad) on

צעדת השרמוטות, 04.05.2017, כיכר רבין ת"א, 10:00

תגובות