מקבלים ומכילים: כך תגיבו נכון כשיצאו בפניכם מהארון. צילום: Fotolia

מקבלים ומכילים: כך תגיבו נכון כשיצאו בפניכם מהארון

יום היציאה מהארון הבינלאומי חל ממש מחר (ה'). מדובר ביום מודעות משמעותי לקהילה הגאה והוא מציין את חשיבות היציאה מהארון וכי היא הבסיס לאקטיביזם להטבא"קי. לקראת יום זה, חשוב שגם מי שאינו משתייך לקהילה הגאה ידע כיצד להתנהג כאשר נתקל ביציאה מהארון

ביום חמישי הקרוב נציין ברחבי הועלם את "יום היציאה מהארון". יום זה נקבע לפני 30 שנה בדיוק; ומטרתו להעלות מודעות לצעד היציאה מהארון וחשיבותו. בקרב הקהילה הגאה ישנה אמונה שהיציאה מהארון הוא הצעד הבסיסי ביותר בכל הקשור לקידום המעמד והזכויות של הקהילה - ככל שיהיו בחברה יותר ויותר להטבא"קים מוצהרים, כך תעלה המודעות לנושא והלהט"בופוביה תפחת.

לכבוד יום זה, לא נופתע אם מחר (ה') יהיו בינינו אנשים אשר יבחרו לצאת מהארון. במיוחד בשביל המאורע וגם סתם כידע כללי לחיים, חשוב שתבינו כיצד מגיבים נכון כאשר אדם, קרוב או קרוב פחות, יוצא בפניכם מהארון.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

נמנעים מכל מחשבה קדומה ואם יש צורך מגרשים אותה מהראש

אתם ודאי לא בדיוק בקיאים בכל ההגדרות הלהט"ביות ומודעים לכולן, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שאדם יוצא מולכם מהארון; לכן, אנחנו מניחים שברגע שאותו אדם יחשוף בפניכם את זהותו המינית, יקפצו לראשכם מחשבות קדומות כאלה ואחרות, אשר אותן מכתיבה החברה שלנו. חכו רגע! בין אם מדובר באדם שמוכר לכם מאוד ובין אם אחד שלא ממש קרוב אליכם, נסו להדחיק את אותה מחשבה שקופצת מיד או לפחות להתעלם ממנה, שלא תפריע לכם להקשיב לסיפור של אותו אדם ולרדת לסוף דעתו. אנחנו מבינים שהדבר קורה באופן אוטומטי ולא תמיד יש לנו שליטה על כל מחשבה שצצה לה ככה פתאום - ובכל זאת, שימו אותה רגע בצד והשתדלו לפתוח את הראש, להעניק זווית ראייה בוגרת לכל המצב ובעיקר לכבד את האדם העומד מולכם ונחשף בפניכם. 

אל תתנו למחשבות הקדומות לחדור אליכם
אל תתנו למחשבות הקדומות לחדור אליכם © צילום: Fotolia

מבינים את הקושי שביציאה מהארון ומקשיבים עד הסוף

הדבר הכי חשוב בכל המצב הוא לתת את הכבוד הראוי לאדם אשר בחר לשתף אתכם בזהות המינית שלו - הדבר לא קל לביצוע כלל וכלל ומלווה בהמון חששות, לחץ ומתח נפשי. דרושים המון מחשבה ואומץ על מנת להיחשף, לא משנה עד כמה שלמים אתם עם הזהות המינית שלכם ועם הבחירה לשתף בה. לכן, נסו להקל על היוצא/ת בפניכם מהארון, להקשיב לכל הסיפור שלו או שלה ולהביע עניין ותמיכה עד כמה שתוכלו. תנו להם להתבטא, להוציא החוצה את מי שהם באמת וכך גם את הנאום שהכינו, עמלו והתאמנו עליו רבות. אולי בעקבות הסיפור שלהם תוכלו להעשיר את הידע שלכם ולפתוח כמה פינות נוספות בראש וברגש שלכם. מי יודע, אולי הוא או היא יוכלו להשפיע עליכם לטובה ולשנות את אותן מחשבות קדומות אשר חדורות כל כך עמוק בראשכם, עליהן כתבנו בסעיף הקודם.

לא מתביישים ומשתפים את היוצא מהארון אם לא מצליחים להבין לעומק

בכל זאת קשה לכם לקבל את אותה זהות מינית שעכשיו נחשפה בפניכם? לא נורא: לאחר שהוא או היא סיימו את דבריהם, אל תתביישו לומר לו או לה שאינכם מסוגלים להבין או להכיל אותם עד הסוף. אל תימנעו מהשלב הזה בגלל החשש לפגוע ביוצא/ת מהארון, ההפך: שאילת שאלות מתאימות תוכל לעזור לאותו אדם להרחיב על הנושא לעומק ולכל הפחות לדעת שאתם באמת מתעניינים ומנסים להבין. חשוב שתהיו כנים ולא תקטינו ראש ותעמידו פנים שאתם בסדר גמור עם המצב. עם זאת - השתדלו להיות עדינים, מנומסים ולא תוקפניים.

לא בדיוק הבנתי, את יכולה להסביר שוב?
לא בדיוק הבנתי, את יכולה להסביר שוב? © צילום: Fotolia

מנסים להכיל ולהפנים

האדם העומד מולכם הרגע חשף בפניכם את הדבר הכי קרוב וחשוב לו. סביר להניח שהוא או היא התכוננו רבות לאותו רגע ואם הם בחרו לשתף ולהוציא לאוויר דבר רגיש שכזה - כנראה שהסיטואציה מאוד משמעותית להם. גם אם קשה לכם לקבל את שזה עתה בישרו, המועט שתוכלו לעשות הוא להעריך את הפתיחות ואת האומץ הנדרש לביצוע מעשה שכזה ולטפוח לאותו אדם על השכם, פשוט כי מגיע לו או לה. זה לא קל בכלל ובהחלט ראוי להערכה. אל תשכחו שאחרי הכל עומד בפניכם אדם, ממש כמוכם, עם רגשות, תחושות, רצונות וצרכים. חשבו איך אתם הייתם רוצים להרגיש ברגע שכזה ונסו לגרום לאותו אדם להרגיש כך.

מביעים כמה שיותר תמיכה

כפי שאמרנו קודם, צעד היציאה מהארון אינו פשוט כלל ודורש המון חוזק ותושייה. הביאו לידי ביטוי את ההערכה הרבה שאתם מרגישים כלפי אותו אדם, אמרו לו או לה מילים מעודדות ומחזקות, חבקו אותם, הודו להם על כך שנפתחו בפניכם וציינו לטובה את כנותם ופתיחותם. הם מאוד לחוצים ברגע זה, סמכו עלינו. נסו להפחית מהם את הלחץ, כל מה שהם צריכים הוא שמישהו יראה להם מעט תמיכה ואהבה. זה כל העולם בשבילם ברגעים אלה.

אין לכם דבר חיובי לומר? פשוט תהיו בשקט

איך אמא אמרה פעם - "אם אין משהו טוב להגיד, מוטב לשתוק". עומדת לכם תגובה רעה או מילה לא נעימה על קצה הלשון? תחסכו מהם, בבקשה. אינכם חייבים להגיב או לומר משהו, אתם יכולים גם להנהן בהבנה או פשוט להגיד "בסדר". אל תוציאו שום דבר שלילי מהפה שלכם, פשוט תבלעו אותו. מספיק קשה להם להתמודד עם הסיטואציה עצמה, אל תוסיפו להם עוד משקל. איך נאמר - הכי חשוב לשמור על "פוליטיקלי קורקט".

אל תקשו עליהם עוד יותר
אל תקשו עליהם עוד יותר © צילום: Fotolia

ממשיכים כרגיל ומקבלים את אותו אדם כפי שהוא

לאחר שעצמת ההלם התרככה, ניתן לחזור למסלול החיים הרגיל - החיים ממשיכים, לא משנה מהי נטייתו המינית של אותו אדם. בסופו של דבר אותו אדם נשאר כפי שהוא והקשר בינכם נשאר כמו שהוא. אין טעם לחוש כל טינה וזעם כלפי אותו אדם - כי הוא לא השתנה! הוא בסך הכל התוודה בפניכם על דבר משמעותי בחייו; מה גם שעכשיו אתם מודעים לעוד פרט חשוב עליו. אתם יכולים להישאר רגועים, היחסים ביניכם לא אמורים להיפגע כתוצאה מהדבר.

תגובות