כל צבעי הקשת: מושגים גאים שחשוב להכיר. צילום: Fotolia

כל צבעי הקשת: מושגים גאים שחשוב להכיר

יוני הוא חודש הגאווה והיום (ו') אף נפתחים אירועי שבוע הגאווה בתל אביב. לכבוד המאורע, ריכזנו עבורכם את כל המושגים הלהטבא"קים שיש לדעת. אולי אפילו תצליחו למצוא את ההגדרה שמתאימה לכם?

רובכם ודאי מכירים או מזוהים עם הקהילה הגאה או הקשת הלהטבא"קית, אבל האם אתם באמת מכירים את כל המושגים השונים הקיימים אשר קשורים בה? לכבוד חודש הגאווה, לפניכם כל המושגים הכי חשובים שכל אחד צריך לדעת. מצאתם את ההגדרה שמתאימה לכם? שתפו אותנו!

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

גאווה - הערך שהכי מזוהה עם הקשת הלהטבא"קית ומציין את תחושת החיוביות, החוזק, התמיכה והליכוד של חברי הקהילה לבני ובנות קבוצתם. כידוע, הקבוצה הזאת לעיתים קרובות זוכה ליחס מכפיר, לאלימות ולרדיפה מקבוצות אחרות והמושג "גאווה" מיועד לבטל ערכים שליליים אלו ולהעלות את המודעות לערכים הטובים. כשאומרים "הקהילה הגאה", מתייחסים לאנשים שמזהים את עצמם כחלק מהלהטבא"ק.

להטבא"ק - פעם זה היה להט"ב, עד שלשם הנכונות בחרו להוסיף שתי אותיות נוספות. מדובר במונח הכולל של רוב ההגדרות והקבוצות השייכות לתחום המשיכה והמגדר, כאשר כל אות מייצגת קבוצה אחרת: לסביות, הומוסקסואלים, טראנסג'נדרים, א-מיניים וקווירים. על ההגדרות הללו נפרט בהמשך.

© צילום: Getty Images

מין - ישנם שני מינים בלבד בטבע: זכר או נקבה. המין מוענק לאדם בעת לידתו וזהו הדבר היחיד שמוענק לו באותה עת.

מגדר - בשונה ממין, מגדר אינו מוענק בלידה ואדם זכאי להגדיר את עצמו בכל צורה שירצה, בכל עת שירצה. בנוסף, לא כמו מין, יש הרבה יותר משני מגדרים. 

מיניות - מילה אשר מגדירה משיכה של אדם אחד לאדם אחר על סמך מגדרו.

לסבית - אישה שנמשכת לאישה, מינית, רגשית או רומנטית. המושג נקרא על שם האי היווני "לסבוס", בו חיה האישה שנחשבה הראשונה שנמשכה לבנות מינה.

הומוסקסואל (הומו) - הומוס פירושו "זהה" ביוונית, לכן מדובר באדם אשר נמשך לבני או בנות המין או המגדר שלו.

בי-סקסואל - "בי" בלטינית זה שניים ומדובר באדם שמרגיש משיכה גם לבני ובנות המין או המגדר השני; וגם לבני ובנות המין והמגדר שלו או בקיצור - משיכה גם לגברים וגם לנשים, לכל דבר. ולא, הם ממש לא נמשכים לכל דבר שזז; גם להם, בדיוק כמו כולם, יש העדפות מיניות ורומנטיות מאוד ברורות וגם הרבה יותר אופציות.

נמשכים גם לגברים וגם לנשים
נמשכים גם לגברים וגם לנשים © צילום: Shutterstock

פאן-סקסואל - אפשר להגדיר זאת כאדם שלא אכפת לו ממין או ממגדר, הוא פשוט נמשך לאדם על סמך מי שהוא. זה קצת כמו "בי" רק הרבה יותר רחב, כי בי-סקסואליים נמשכים לשני מינים או מגדרים בלבד; ואילו הפאן-סקסואליים מסוגלים להימשך גם למגדרים נוספים. כן, יש יותר משניים ונפרט עליהם בהמשך. בכל מקרה זה לא משנה, כי בעיני הפאן-סקסואלים מין ומגדר הם זניחים לגמרי בכל מה שקשור לאהבה.

א-סקסואל - אדם שאינו נמשך מינית לאף מין או לאף מגדר, לא לגברים ולא לנשים. זה, אגב, לא אומר שהם לא יחפצו בזוגיות באף שלב בחייהם.

הטרו-סקסואל (סטרייט) - "הטרו" זה שונה ביוונית, מדובר באדם אשר נמשך לבני המין או המגדר המנוגד לו.

הומופלקסיבל - "פלקסיבל" פירושו גמיש. מדובר באדם שאמנם מזהה את עצמו כ"הומוסקסואל", אבל מסוגל לעיתים לגלות רגשות ולהימשך גם לבני ובנות המין או המגדר השני. 

הטרופלקסיבל - אדם שמגדיר את עצמו כ"הטרוסקסואל", אך מסוגל לפתח רגשות ולהימשך גם לבני מינו או מגדרו. לא, זה לא כמו "בי-סקסואל" אלא הגדרה קצת יותר גמישה ופחות מחייבת.

מולטיסקסואל - אדם שנמשך ליותר ממין או מגדר אחד. בשונה מ"פאן-סקסואלים", אנשים המזהים את עצמם כ"מולטי" דווקא כן מייחסים חשיבות למין ולמגדר.

קוויר - כל אדם אשר נמצא על הקשת ההומוסקסואלית או הטראנסית ומגדיר את עצמו כחלק מקהילת הלהטבא"ק, או שאינו מגדיר את עצמו משיכתית או מגדרית כלל או לא מוצא את ההגדרה שנכונה לו.

© צילום: Getty Images

זכר - אדם שנולד בעל סממנים ביולוגיים זכריים. אין זה אומר שהוא גבר באופן מיידי! 

נקבה - אדם שנולד בעל סממנים ביולוגיים נשיים. אין זה אומר שהיא אישה מיידית!

גבר - על פי הדעה הרווחת, כל מי שנולד במין זכר הינו גבר וכל תינוק שנולד נחשב מיד "בן", אבל זה לא נכון. לגבר יש סממנים חברתיים מוגדרים וגם נקבה יכולה להיות גבר. מדובר בערך חברתי ומגדרי לכל דבר וזה לא מולד.

אישה - בדומה לגבר, גם לאישה יש סממנים חברתיים ברורים ובדרך כלל מי שנולדת נקבה מוגדרת מיידית אישה או "בת". שוב, הדבר הינו שגוי וגם זכר יכול להיות אישה. מדובר בהגדרה שהחברה נותנת ולא המין בעת הלידה.

טרנסג'נדר - "טראנס" אולי מזכיר לכם קצת את המושג "מעבר" באנגלית ולא סתם: בדרך כלל מדובר באדם שאינו מרגיש מזוהה עם המגדר שניתן לו בלידתו על סמך מינו; כמו שאומרים: "בן שמרגיש שהוא בת", או "בת שהפכה לבן". ההגדרות האלה אינן מדויקות ויש לומר: "זכר אישה" או "נקבה שהיא גבר". מבולבלים? תמשיכו לקרוא.

א-בינאר/ית (ג'נדרקוויר) - כל אדם שאינו מרגיש גבר או אישה באופן ספציפי. אפשר להיות גם וגם בו זמנית, לזגזג בין לבין או לא להיות לא זה ולא זה. אפשר להגדיר זאת גם כאדם שאין לו הגדרה.

הדגל הא-בינארי © צילום: Fotolia

בי-ג'נדר - בדומה ל"בי-סקסואל", מדובר באדם שמרגיש שהוא גם גבר וגם אישה בו זמנית, כלומר מרגיש שהוא שני מגדרים.

ג'נדרפלואיד - לעומת "בי-ג'נדר", זהו אדם שמרגיש שהוא גבר בתקופת זמן מסויימת, ובתקופת זמן אחרת מרגיש שהוא אישה ולפעמים מרגיש גם גבר וגם אישה ביחד.

פאן-ג'נדר - כמו ה"פאן-סקסואלים", גם אנשים שמזהים את עצמם כ"פאן-ג'נדרים" לא מייחסים חשיבות למין או למגדר ומזהים את עצמם כמשוייכים לכל המגדרים. גם בעיניהם, מין ומגדר הם דברים זניחים לחלוטין.

א-ג'נדר - אנשים שאינם מזהים את עצמם משוייכים לאף מגדר.

סיסג'נדר - אדם אשר מרגיש מזוהה עם המגדר שהוענק לו בלידתו על סמך מינו.

להטבא"קופוביה - פעם זה היה הומופוביה, אחר כך להט"בופוביה והערך הסופי מדגיש באופן חלק ומכליל את השנאה והאלימות (או הפחד? "פוביה" פירושו פחד) של אנשים שבדרך כלל אינם משתייכים לקבוצת הלהטבא"ק כלפי אותה קבוצה. לא כל מי שאינו משתייך לאותה קבוצה הוא בהכרח להטבא"קופוב. הדבר בעיקר נובע מחוסר היכרות והבנה ורצון לכך כלפי הקהילה הגאה.

 
תגובות