אל תתייג אותי: הסטריאוטיפים הידועים של קהילת הלהט"ב. צילום: Getty Images

אל תתייג אותי: הסטריאוטיפים הידועים של קהילת הלהט"ב

היא משחקת כדורגל אז היא לסבית, הוא בי-סקסואל אז נמשך לכל דבר שזז - אלו הן הסטיגמות הכי פופולריות, מעצבנות והכי חשוב שגויות על קהילת הלהט"ב

אין עוררין על כך שבשנים האחרונות קהילת הלהט"ב חדרה עמוק לתודעה שלנו - הן כאנשים אינדיבידואליים והן כחברה מתפתחת - ואינה נמצאת יותר בגדר "טאבו" או מילת גנאי. עם זאת, יחד עם ההתפתחות המבורכת הזו, בתקופה האחרונה אנו עדים יותר ויותר לתופעה שבה אנשים "מאבחנים" אנשים אחרים כחברי קהילת הלהט"ב ע"פ "סימפטומים" מסוימים המוכרים לכולנו.

כל הסטריאוטיפים הללו הפכו לחלק מהשגרה היומיומית שלנו. הינה כמה "היילייטס" חביבים, נפוצים ושנונים במיוחד שלא צריך להיות העיפרון הכי חד בקלמר כדי להבין את חוסר רמת ההיגיון הבסיסית שבהם:

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מסתובבת רק עם בנים? מזל טוב, את לסבית!

תארו לכם שיום אחד יגש אליכם חבר קרוב, או אפילו אדם שאתם לא מכירים, וישאל אתכם אם אתם אלרגיים לעגבניות. אתם, כמובן, תגיבו בפליאה - ותשאלו אותו מאין הוא הגיע למסקנה הזו. התשובה שתקבלו תהיה: "כי אף פעם לא ראיתי אותך אוכלת עגבניות". נשמע מוזר, נכון? אז מהו ההבדל בין הסיטואציה הזו לבין לקבוע שמישהי היא לסבית או מישהו הוא הומו רק על סמך העובדה שהם מסתובבים רק עם בני המין השני? אתם באמת סבורים שניתן לדעת את נטייתו המינית של האדם שמולנו אפילו ללא היכרות מעמיקה?

כמו כן, הבה נודה באמת – כשאנו מרכלים עם החברים לגבי כך שהילד ההוא הוא "הומו" ושהילדה ההיא היא "לסבית", אין בידינו כוונות טובות כלל: בסיטואציה הזו, המונחים "הומו" ו"לסבית" נאמרים בקונוטציה שלילית ביותר שנמצאת על הגבול בין "סתם ריכול" ללעג, הקנטה וקללה.

© צילום: Fotolia

"אתה לא נראה הומו"

מאת יוצרי "אתה לא נראה ערבי" ו"הייתי בטוחה שאת אשכנזייה" - קבלו את הלהיטים החדשים: "אתה לא נראה הומו!" ו-"וואו, אתה נראה כמו בת אמיתית!". אז קודם כל, למי שלא "בקיא" בנושא - להומואים ולסביות אין זנב וקרניים, ובן שהחליט לשנות את מגדרו לבת ומגדיר היא אכן בת לכל דבר - וזה לא משנה מה אנחנו רואים מבחוץ.

גדולים וחזקים מאיתנו כבר ניסו להבין מדוע, גם בשנת 2018, אנו עדיין נוטים לחשוב שלהט"בים הם מאין "יצורים" עם מאפיינים יחודיים שמשותפים לכל הקהילה הזו. ניתן לומר בוודאות שעלינו לשים סוף לכל הסטיגמות השורצות לגבי קהילת הלהט"ב - הרי שכל אחת ואחד מאיתנו מודע לכך שלא כל אישה או נערה לסבית היא תושבת תל אביב מקועקעת, שלא לכל ההומואים יש את אותו קול גבוה, שלא כל טרנסג'נדרית היא מלכת דראג, שגם ביסקסואלים מעדיפים מראה ואופי מסוימים ובעיקר - שאנחנו לא יכולים להחליט בשביל אדם אחר אם הוא גבר או אישה ומה הנטייה המינית שלו, רק על סמך מראה.

© צילום: Fotolia

"את נמשכת לכולם?"

בדיוק כמו שבנים סטרייטים לא נמשכים לכל הבנות ובנות סטרייטיות לא נמשכות לכל הבנים, כך גם הביסקסואלים. ביסקסואליות משמעותה משיכה ליותר ממגדר אחד, לא משיכה לכולם ללא יוצא מן הכלל. גם לאנשים ביסקסואלים ישנן העדפות של צבע שיער, גובה, מבנה גוף, אופי ולעיתים הם אף נמשכים למגדר מסוים יותר מאשר לאחרים. מסיבה זו, אין כל צורך או סיבה הגיונית "לפחד" מביסקסואלים בגלל החשש שהם ימשכו אליכם; וגם אם מתישהו בחייכם זה אכן יקרה - אז בדיוק כפי שלסטרייטים אתם יכולים לסרב להצעה לדייט או הצעת חברות, כך גם לגבי ביסקסואלים: אם אתם לא מעוניינים מאיזו שהיא סיבה (אגב, אף פעם אל תפסלו מראש!) להסכים להצעה כלשהי של מישהו או מישהי שנטייתם המינית היא ביסקסואליות, פשוט תגידו להם לא. סמכו עלינו ששום דבר חריג לא יקרה לכם.

"מה את/ה – לסבית, הומו או טרנסג'נדר?"

כלל הנטיות המיניות הקיימות בעולם אינן מסתכמות רק בלסביות-הומוסקסואליות-ביסקסואליות-טרנסג'נדריות, אלא שיש עוד מגוון עצום ורחב של מגדרים ונטיות מיניות רבות שאתם לא מודעים אליהן: כמו אינטרסקס, אנשים בעלי סימנים זכריים ונקביים; פוליסקסואליות, משיכה לריבוי מינים או מגדרים ועוד. כמו כן, לעיתים בני נוער ואף מבוגרים אינם בטוחים לגמרי לגבי הזהות המינית שלהם ולכן אינם יכולים לתת תשובה חד משמעית לשאלה מה הנטייה המינית שלהם ויש להבין זאת ולהתחשב בהם.

© צילום: Getty Images

כל אחת ואחד מאיתנו שונים אחד מן השנייה בתחומים והיבטים רבים, אשר אחד מהם הוא הנטייה המינית שלנו. חלקנו יודעים מה הנטייה המינית שלנו ומה המגדר שלנו, חלקנו לא, לחלקנו יש נטייה קצת שונה או מגדר לא מוגדר - וכל זה בסדר! עלינו רק להבין שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה שישימו אותו תחת קטגוריה ספציפית רק בגלל תכונה, מנהג או חשיבה מסוימת ולכן גם עלינו לגלות סובלנות כלפי אנשים השונים מאיתנו ולא "לקלטג" אותם. איך אמרו מרגי ונועה בפסטיגל? אל תתייג אותי!

 
 
 
תגובות