האם החשיפה לקהילה הגאה גורמת לבלבול מיני אצל נערים?. צילום: Fotolia

האם החשיפה לקהילה הגאה גורמת לבלבול מיני אצל נערים?

בגיל ההתבגרות, הרבה בני נוער מוצאים עצמם מבולבלים ולא בטוחים למי הם נמשכים ואף מתקשים לגבש את הזהות המינית שלהם. שוחחנו על העניין עם ניצן הכהן, עובדת סוציאלית ורכזת ייעוץ ב"דלת פתוחה", שנתנה לנו את כל התשובות לכל השאלות שבוערות אצל מעט מאיתנו

בלבול מיני-מגדרי או "משבר זהות", הינה תופעה אופיינית לגיל העשרה והיא חלק בלתי נפרד מתסמיני גיל ההתבגרות, שמהווים חלק משמעותי בהתפתחות בני הנוער. בלבול מיני תמיד היה וגם תמיד יהיה, אבל ניתן לראות באופן מובהק שבשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר בני הנוער שמרגישים מבלבולים מינית: יותר ויותר נערים מרגישים מעורערים ולא לגמרי בטוחים לגבי הנטיות המיניות שלהם, או אל מי הם נמשכים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מה הסיבה לתופעה הזו? האם זו החשיפה ההולכת והגוברת לקהילה הגאה בקרב הנוער? ממה בכלל הבלבול הזה נובע, האם יש לו יתרונות וכיצד מתמודדים איתו? על מנת לענות על כל השאלות הללו, ישבנו לשיחה עם ניצן הכהן, עובדת סוציאלית ורכזת מרכזי ייעוץ תל אביב וחולון בעמותת "דלת פתוחה".

מהו בעצם בלבול מיני?

"בלבול מיני הוא מושג שמשתמשים בו הרבה ומטרתו לאפשר מצב של בדיקה וחקר, לרוב סביב נושא הנטייה המינית. שנות גיל ההתבגרות הן שנים של חקר, סקרנות ובדיקה; ומתוקף הדבר, לעיתים זה כולל גם התנסויות מיניות שונות עם בני או בנות המין השני."

מי אני? מה אני?
מי אני? מה אני? © צילום: Fotolia

עוד הכהן מוסיפה ואומרת: "לרוב משתמשים במושג זה כאשר מדובר בהתנסויות חד מיניות שמתרחשות בגיל ההתבגרות, אך הוא לא תמיד מדויק: פעמים רבות נראה כי ההגדרה הזאת נועדה על מנת לאפשר את הבלבול דווקא למערכת התמיכה של אותו נער או נערה. חשבו על זה: האם נער או נערה יתלבטו על 'הבלבול המיני' שלהם בגיל ההתבגרות, אם הם נמשכים למין השני? התשובה היא לא, פשוט כי מדובר בתפיסות חברתיות אשר 'מקובלות' יותר."

האם בכלל בלבול מיני תורם לנו בצורה כלשהי? כיצד?

"כולנו זקוקים ללגיטימציה להיות מי שאנחנו ולעיתים, בגיל ההתבגרות, הדרך לבדוק זאת היא לזרוק חבל ולראות אם יש מי שיתפוס אותו בצד השני. מערכות תמיכה ודמויות מבוגרות משמעותיות בחיי בני הנוער, הם חלק משמעותי מהחוויה הזאת. לעיתים, נער יגיד שהוא מבולבל מינית על מנת לבדוק את התגובה של הסביבה ואם ניתנת לו הלגיטימציה - גם זה דבר טבעי ונורמלי לחלוטין".

ומה הצדדים הפחות טובים בסיפור?

"אם דיברנו על לגיטימציה, חשוב גם לזכור את המקומות המורכבים יותר של הנושא: פעמים רבות, ההכרה כ'מבולבלים מינית' מאפשרת פתח להתנסויות שונות; אך לעיתים מטרת ההתנסויות הופכת להיות על מנת להוכיח לעצמי או לסביבה מי אני ומה אני. הדבר מייצר מצבים בהם נערים ונערות מתחילים להתנסות מינית על אף שאינם מוכנים לכך; והדבר עלול לגרום למצבים מסכנים ולא בריאים עבור אותם הנערים." 

"מותר להיות מבולבלים גם אם לא הייתה התנסות ממשית מול אותו המין או המגדר, אם ניתן לנוער את האפשרות לחוות את המשיכה גם באופן מחשבתי ורגשי ולנסות להבין את הרצונות והנטייה - התשובות יגיעו בעצמם. הצורך להוכיח 'מה אני', לעיתים מאלץ להגיע למצבי קיצון - בהם מתקיים ניצול, פעמים רבות על ידי אנשים עם פערי גיל גדולים יותר מהמותר בחוק - ובני הנוער נותרים עם חוויה אפילו עוד יותר מורכבת וקשה מאשר 'הבלבול' איתו היו קודם. אנו רוצים לאפשר לבני נוער בדיקה והתנסות ממקום בריא ובטוח, על מנת שיוכלו להבין מה נכון עבורם, מה נעים להם ומה הם רוצים."

האם החשיפה לקהילה משפיעה על הבלבול המיני?
האם החשיפה לקהילה משפיעה על הבלבול המיני? © צילום: Getty Images

במשך השנים אנחנו נחשפים יותר ויותר לפעילות והנוכחות של הקהילה הגאה בחיינו, בין אם זה במצעדי הגאווה ובין אם בחודש הגאווה או בפעילותם השוטפת ביומיום. כמובן שזה מבורך, אבל ייתכן והחשיפה העולה והגוברת לקהילה משפיעה על מספר בני הנוער החשים בלבול מיני.

כששאלנו זאת את הכהן, היא גרסה: "כולנו נמצאים על רצף מסוים מבחינה מגדרית ומבחינת הנטייה מינית שלנו, אצל חלק מהאנשים המיקום הזה ברור יותר מההתחלה ואצל חלק המיקום על הרצף עשוי להשתנות ולהיות מושפע מדברים רבים. החשיפה לקהילה הגאה היום, מאפשרת שיח יותר פתוח על התנועה השונה בתוך הרצף הזה ומאפשרת לבני נוער בגילאים צעירים יותר לנסות להבין את מיקומם."

הכהן מספרת לנו כיצד ב"דלת פתוחה" הם עוזרים לבני נוער שמתמודדים עם בלבול מיני: "אם נער או נערה מגדירים את עצמם כמבולבלים מינית, נהיה איתם בחוויה שלהם וננסה לסייע להם להבין מה מקשה עליהם ואיך ניתן לעזור להם. לעיתים, השיחה הראשונית הזו מאפשרת להם להבין שהחוויה שלהם היא מאוד טבעית ונורמלית, זה כבר מרגיע ונותן את המענה הראשוני אותו חיפשו: הכרה." 

© צילום: Fotolia

הכהן מוסיפה ואומרת כי בעמותה לעולם לא יגדירו בני נוער כמבולבלים מינית, אם זה לא מושג שהם עצמם השתמשו בו - זאת מהסיבה שהדבר לא בהכרח מסייע להתמודדות המורכבת שלהם. הכהן סוברת כי חיפוש אחר פתרון לבלבול מיני מרמז כי יש בעיה, אך למעשה זו בכלל לא בעיה: "בדיקה וחקירה הם מצבים נורמטיביים לחלוטין, 'הבלבול' הוא פעמים רבות דווקא שלנו, המבוגרים."

ובכל זאת, מהו הטיפ שלך לבני נוער שמתמודדים עם בלבול מיני?

"אני מציעה לבני נוער שמרגישים כך לנסות למצוא מישהו בחייהם שהם מרגישים קרובים אליו ומרגישים בנוח לשתף בחוויות ובהתלבטויות שלהם: זה יכול להיות הורה, מורה, משפחה רחוקה יותר, מדריכים בתנועה, או כל מי שיבחרו. כמובן שאני מזמינה בחום גם לפנות אלינו ולארגונים נוספים שמסייעים לנוער להטבא"קי, נשמח להיות שם להקשיב. אל תישארו עם המחשבות וההתלבטויות לבד, יש מי שנמצא בסביבה ורוצה לעזור."

לדלת פתוחה ניתן לפנות באופן אנונימי ודיסקרטי לחלוטין וללא עלות. ברחבי הארץ ישנם מרכזי ייעוץ לנוער הפועלים בשעות שונות וניתן ליצור קשר בכל יום על מנת לדבר על נושאים שונים הקשורים להתבגרות ומיניות בריאה. המידע נמצא באתר.

 
תגובות