עשור לרצח: "הלוואי שלא יהיו קורבנות של שנאת חינם". צילום: באדיבות איגי

עשור לרצח: "הלוואי שלא יהיו קורבנות של שנאת חינם"

אתמול (שני) נערכה עצרת לציון עשור לפשע השנאה בברנוער במהלכו נרצחו שני נערים מהקהילה הגאה. באירוע לקחו חלק המשפחות השכולות, ידוענים ובני נוער גאים. "אני בטוחה שגם דור העתיד יהיה דור לוחם וחזק", נאמה בל אגם

לפני כעשר שנים, התרחש אחד ממקרי הרצח המזעזעים ביותר שידעה החברה הישראלית, הלא הוא - הרצח בברנוער. כידוע, הרצח בוצע בראשון לאוגוסט 2009, על ידי אלמוני לבוש בבגדי הסוואה שחורים. האלמוני, אשר הגיע למקום בשעות הערב המאוחרות, ירה לכל עבר וללא הבחנה. בעקבות המקרה המזעזע הזה, שתי משפחות נאלצו, בצער וביגון רב - לשכול את ילדיהן האהובים והחפים מפשע - המדריך ניר כץ ז"ל והחניכה ליז טרובישי ז"ל.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

© באדיבות איגי

האירוע צילק את שאר בני הנוער שנכחו במקום והותיר טראומה בקרב הקהילה הגאה כולה. אתמול (ראשון), הרצח המזעזע והמטלטל הזה, צויין על ידי עצרת שנערכה בתיאטרון "הבימה", ביוזמת ארגון הנוער הגאה "איגי". העצרת החלה בצעדה מהברנוער ברחוב נחמני, ומלבד משפחות הנפגעים - השתתפו בו נערים ונערות מארגונים ותנועות נוער מכל רחבי הארץ, ואורחים רבים נוספים כמו - ניצן הורוביץ, יניב ויצמן מקים איגי, חן אריאלי סגנית ראש העיר, איתי פנקס מחזיק תיק הגאווה בעיר, גל אוחובסקי ובל אגם המדריכה ומקימת קבוצות הטרנס של איגי.

האירוע המרגש נפתח בדקת דומייה ובאמירת תפילת יזכור, אשר חוברה במיוחד לזכרם של שני קורבנות הרצח בברנוער ושל שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים לפני ארבע שנים. במהלך האירוע, מספר נכבד של אנשים נשאו דברים, כאשר אחת מהם הייתה - איילה כץ, אמו של ניר כץ ז"ל. כץ בחרה לספר על הקשר ההדוק בינה לבין "איגי" ועל היחס המדהים שלה לחברי קהילת הלהט"ב, דבר שבהחלט מעיד על היותה אישה חזקה ואופטימית.  לצדה הופיע רמי קליינשטיין עם שירו החדש "מה קורה פה", שכתב והלחין במיוחד לזכרם של הנרצחים, בשיתוף עם הארגון הגאה. 

 

בדומה לאיילה כץ - נואמים רבים אחרים, גם כן דאגו לשדר המון אופטימיות וחוזק נפשי במהלך דבריהם. אחת מהנואמים הללו, הייתה, כמובן - בל אגם, שהקדישה את הנאום שלה לעידוד בני הנוער הגאים והעלאת הביטחון העצמי שלהם. "זה בהחלט ערב לא פשוט, גם לי אישית, אבל זה גם ערב שאני מתמלאת בו גאווה, אני רואה מולי בני נוער חזקים ואמיצים ונחושים. אני בטוחה שגם דור העתיד יהיה דור לוחם וחזק. הנוער הגאה שלנו בישראל הוא לא רק נוער גאה, אלא גם נוער מנצח!" אמרה בל והמשיכה עם מסר מלא באנרגיות חיוביות, "אני רוצה שתמיד תלכו בראש מורם, תהיו זקופים ותהיו גאים בדרך שלכם, בחרתם באמת שלכם. יהיו תמיד קולות חשוכים שיגידו לכם שמשהו בכם חולה ולא בריא אבל אתם, אתם האנשים שהכי קרובים לאלוהים, כי אתם מלאים באהבה, נתינה וחופש". 

בדומה לשתי הנשים הללו, גם יניב ויצמן, מקים "איגי", בחר לעטוף את נאומו באופטימיות ונחישות יוצאת דופן: "כל שנה אנחנו מתכנסים כל תנועות הנוער וזה מרגש אותי, אני מודה לכם בשם איגי שהגעתם. כשהקמנו את הארגון לפני 18 שנה, לא האמנו שחלק מהאירועים שנציין יהיו של רצח של מדריכים וחניכים, אך אנחנו נמשיך ונהיה פה כל שנה ונזכור אותם. הרצח הנורא הזה קרה, וזה חלק מהסיפור שלנו, והמטרה היא לדאוג שזה ישאר חלק מהסיפור. תמשיכו לצעוק את האמת שלכם מול כוחות החושך שבחוץ."

מנגד - חן אריאלי, סגנית ראש העיר, בחרה לדבר על היחס של מדינת ישראל כלפי קהילת הלהט"ב; ועל העובדה המצערת שזהותו של מבצע הירי בברנוער - עדיין נמצאת בגדר תעלומה: "הלוואי ונעמוד כאן עוד 10 שנים ונגיד שניצחנו. הלוואי שעוד עשור לא יהיו קורבנות של שנאת חינם ושלא יהיו יותר נבחרי ציבור לא ראויים. הלוואי ועוד עשר שנים שר החינוך ילמד על חינוך לסובלנות. הלוואי ונוכל לספר שפשעים נגד הקהילה מוכרים כפשעי שנאה, הלוואי שעוד עשור נגיד שהממשלה התעשתה. זה לא היה ירי אקראי, הייתה להם מטרה אחת. סליחה ניר, ליז, שירה. סליחה שגדלתם במדינה שיורים בכם על מי שאתם. אנחנו זוכרות אתכם ומבטיחות לעשות כל מה שאנו יכולות על מנת שמישהו או מישהי לא יקפחו יותר את חייהם על רקע דיכוי. משפחה יקרה, אנו מביטים למציאות בעיניים ומתביישים, ישראל 2019 היא לא מקום בטוח למי שלא מתאים לתבניות".

 

בהחלט ניתן להגיד שהאירוע היה מקסים ומרגש ושכל מאות האנשים שלקחו חלק באירוע, המשפחות השכולות והמכובדים שנשאו דברים - בהחלט ראויים להערכה ואינם צריכים להילקח כמובנים מאליו. בנוסף, חשוב תמיד לזכור ולהזכיר את מותם של בני הנוער התמימים אשר נרצחו אך ורק בשל שנאת חינם, אחרת - לא נוכל לאפשר לחברי הקהילה הגאה לחיות בשלווה ובביטחון.

וכעת - נסכם בדבריו של עופר נוימן, מנכ"ל איגי, אשר מבטיח להילחם בעבור בני הנוער הגאים: "האירוע הרצחני בברנוער הותיר טראומה בקרב הקהילה וגם היום, עשר שנים לאחר הרצח, אנו עדיין עדים לכך שקיימת אלימות ושנאה על רקע העדפה וזהות מינית. ארגון איגי, ארגון הנוער הלה"טבי היחידי בישראל, ימשיך להיאבק למען שוויון וקבלת הקהילה ולהוות בית לכל הנוער הגאה בישראל".

 

תגובות