הכוח לשנות: "ההצלחה שלי בפוליטיקה לא קשורה למגדר". צילום פרטי

הכוח לשנות: "ההצלחה שלי בפוליטיקה לא קשורה למגדר"

בחירות 2019 (מועד ב') מתקרבות - ונראה שגם הפעם, הייצוג הנשי בכנסת הולך ומתמעט. בסדרת כתבות העוסקת בנשים בפוליטיקה, נציג מספר נערות פעילות פוליטית שפועלות למען מטרה גדולה אחת - ייצוג ראוי של נשים בכנסת. הפעם: נינה בנאי שחף (מרץ) מאמינה שבתוכנו, כולנו רוצים שוויון

על אף שמספר הנשים בפוליטיקה גדל באופן מדהים בעשורים האחרונים ולמרות שהמין הנשי מהווה למעלה מחצי מאוכלוסיית ישראל - אנחנו עדיין עדים לחוסר שיווין משווע בין נשים לגברים בפוליטיקה. רק 29 מתוך 120 חברי כנסת הן נשים - אפילו לא רבע. חוסר שיווין זה מעורר לא מעט קולות והדים סביבו; ונראה כי לקראת הבחירות הקרבות והבאות, הם רק מתעצמים.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"הפוליטיקה נתפסת כמקצוע מאוד גברי," מסבירה נינה בנאי שחף, חברת הנהגה ב"נוער מרץ" מזה שלוש שנים. "להיות אישה בפוליטיקה, זה אמנם כיום כבר לא 'אסור' או מוזר - אבל זה מאוד שונה מלהיות גבר בפוליטיקה." נינה בת ה-16 תעלה לכיתה י"א בשנת הלימודים הקרובה, אך בניגוד לשאר בני גילה, היא בוחרת להשקיע את זמנה בזירה מאתגרת מעט שונה - פוליטיקה.

מהו התפקיד שלך בתנועה? כיצד הוא מתבטא בחיי היומיום שלך?

"תנועת 'נוער מרץ' עובדת על תשתית של 'נוער מוביל נוער'. למעשה, אני אחת מתוך שישה חברי הנהגה בנוער מרץ. מטרת התפקיד שלנו היא לדאוג לארגון השוטף של התנועה, להובלתה ולייצוגה - בין אם זה במחאות, אירועים או סמינרים שלנו. אנחנו בעצם מובילים את הנוער בהפגנות ובצעדות, בכל מקום שצריך נציגות פוליטית ושמאלנית - אנחנו שם יחד עם המפלגה, יחד עם מרץ." נינה מוסיפה, כי תנועת "נוער מרץ" היא גוף אוטונומי בתוך מרץ, תנועת נוער לכל דבר - רק שהיא שמה דגש על הפוליטיקה והאקטיביזם.

"זה כבר לא מוזר, אבל להיות אישה בפוליטיקה שונה מלהיות גבר בפוליטיקה" © צילום פרטי

למה החלטת לעסוק בפוליטיקה ולא בכל נושא אחר?

"מגיל קטן הייתי ילדה מאוד דעתנית, זאת גם הסיבה שהגעתי לנוער מרץ. אחרי תקופת התנסות בתנועה, הבנתי שזו הפלטפורמה שלי לשינוי. הבנתי שפוליטיקה היא דבר הכרחי אם רוצים להזיז ולשנות באמת דברים, מה שרציתי לעשות כבר מגיל קטן. 'נוער מרץ' נלחמים בשביל כולם וזה מה שרציתי לקבל, אז הצטרפתי לתנועה ולאט לאט נשאבתי יותר ויותר ונהייתי יותר פעילה."

איך זה להיות נערה או אישה בפוליטיקה, כשיש כל כך הרבה גברים מסביב?

"זה נורא מורכב ומתיש. דברים שמגיעים לגברים נורא בקלות, נשים צריכות מאוד להתאמץ בשבילם. הישגים של גברים בפוליטיקה תמיד יהיו קלים יותר להשגה מאשר הישגים של נשים. מטורף שאנחנו כבר בשנת 2019, אבל נשים עדיין נתפסות כ'פחות אחראיות' או "פחות מנהיגות'. זה לא נכון ומופרך - אנחנו יכולים להסתכל על פוליטיקאיות מכל קצוות הקשת הפוליטית; ולראות שהן מנהיגות טובות בדיוק כמו מנהיגים שהיו לפניהן וגם אלו שיבואו אחריהן."

נינה מספרת גם על הקשיים שמלווים עם ההתמודדות בתור אישה בפוליטיקה: "הרבה פעמים, כשאני מספרת לאנשים שאני עוסקת בפוליטיקה, הם מרגישים צורך לספר לי כמה זה עולם קשוח, אכזרי ושאני צריכה להיזהר ולשמור על עצמי - דברים שאני יודעת שלא היו אומרים לגבר. עם כמה שהסביבה שלי מקבלת, פלורליסטית ושוויונית, אני עדיין שמה לב לכל מיני סטיגמות שיש לאנשים. הם אפילו לא תמיד מודעים אליהן."

"אומרים לי דברים שאני יודעת שלא היו אומרים לגבר" © צילום פרטי

למה דווקא מפלגת מרץ?

"שמעתי עליה המון בבית ומהסביבה שלי, בין אם לטוב או לרע. הנושא תמיד היה שנוי במחלוקת; ובגלל זה, גם יותר עניין אותי לדעת עליו יותר. נכנסתי לאתר שלהם, קראתי את המצע, ראיתי מה הם מפרסמים בפייסבוק וביוטיוב ובהבנה מאוד תמימה של ילדה - הגעתי למסקנה שאני פשוט מסכימה איתם, שהם הטובים במשחק הזה. באותה תקופה, עוד לא הייתי מושפעת מהסביבה של שמאל, ימין ופוליטיקאים, זה לא מה שעניין אותי. עניין אותי בעיקר הדברים שעבורם הם נלחמים; והם נלחמו על דברים שהסכמתי איתם."

"עם השנים, הבנתי שהם המפלגה היחידה שבאמת נלחמת על דברים שהם מובנים מאליו - נראה לי מובן מאליו שכולם יהיו שווים ושכולם יחיו בכבוד; ומרץ היא המפלגה היחידה שבאמת אכפת לה מאנשים, לא בתור סיסמא. זו פשוט המפלגה היחידה שהחוקים שהיא מקדמת עוזרים לאנשים הפשוטים - ולא לפוליטיקאים בעלי הון או לטייקונים כאלה ואחרים. היא פשוט עוזרת לי בעיקר, למשפחה שלי ולחברים שלי. "

מה זה פמיניזם בשבילך?

"בשבילי, פמיניזם הוא מאבק על השוויון הבסיסי ביותר - משהו שאין עדיין והרבה יגידו שיש אבל אין, זאת עובדה. המאבק הפמיניסטי קם מכך שנשים נלחמו על הדברים הבסיסים ביותר, כמו זכות הצבעה למשל; שזה מטורף בעיני שהיא לא הייתה קיימת עד לא ממש מזמן."

את חושבת שבתור גבר, היית מצליחה יותר בפוליטיקה?

"אני חושבת שאם הייתי גבר היה לי יותר קל, אני לא חושבת שהייתי מצליחה יותר. ההצלחה שלי לא קשורה למגדר שלי. ייתכן שאם הייתי גבר, הייתי מבינה את המאבק הפמיניסטי אישית פחות - אבל אני סבורה ובטוחה שהוא עדיין היה חשוב לי. בתור אישה, אני חושבת שהוא מאוד חשוב לי כי אני מרגישה שהזכויות שלי מופרות ושאין לי שוויון, מה שלא הייתי יכולה להגיד אם הייתי גבר. מה שכן, לא הייתי מוותרת על להיות אישה בחיים, עם כמה שזה קשה וקשוח. רק מעצם הקושי הזה, אני מבינה כמה דחוף לשנות את המצב."

"גם גברים צריכים להיות פמיניסטים" © צילום פרטי

את באמת מצפה מגברים שילחמו בשביל הפמיניזם, בשביל שיהיו עוד נשים בכנסת?

"אני מצפה מכולם להילחם אחד בשביל השני. אני חושבת שסולידריות היא אחד הערכים הכי חשובים שאנחנו יכולים לקחת על עצמנו - ולהיות פמיניסט, בין אם אתה גבר או אישה, זו סולידריות. אני גם חושבת שלהיות הצופה מהצד, זה גרוע כמעט כמו להיות המבצע. אני לא רואה סיבה לא להגדיר את עצמך כפמיניסט, אני חושבת שזו חובה של גברים להצטרף למאבק הפמיניסטי מסיבה פשוטה: זה ייתן גם להם עולם טוב יותר." 

"אני לא מכירה אף גבר בסביבה שלי שאומר שהוא לא רוצה שיוויון. אני חושבת שבתוכנו, כולם רוצים שיוויון. אסור לנו לתת לפוליטיקה לעצור בעדנו מלהשיג שיוויון מלא, ייצר האדם הוא טוב. אנחנו צריכים לעמוד אחד בשביל השני, כי אנחנו גם נרצה שיום אחד אחרים יעמדו בשבילנו. 'נוער מרץ' נלחמים בשביל אנשים שהם לרוב לא אנחנו, פשוט כי אנחנו יודעים כמה זה חשוב. אני יכולה לראות בתנועה שלנו כמה אנשים נרתמים למאבק הפמיניסטי וזה לא משנה אם הם נשים או גברים - זה חשוב לכולם באותה מידה. זה מדהים בעיניי ואני חושבת שזה צריך להיות ככה בכל מקום, בכל בית, בכל קבוצת חברים."

איך, לדעתך, הגענו למצב שיש פערים כל כך גדולים בכנסת בין נשים לגברים?

"הגענו למצב הזה כי דיכאו אותנו המון זמן, החלישו אותנו ואמרו לנו שאנחנו לא יכולות או טובות מספיק. כשאומרים את זה כל כך הרבה, אנחנו מתחילות להאמין בזה. כשלא שמים את המקצוע 'פוליטיקאית' כאופציה, כשלא מספרים לנו על הישגים של נשים או מראים לנו פוליטיקאיות בטלוויזיה, אז אנחנו מתחילות לחשוב שאנחנו לא יכולות, אז אנחנו גם לא מנסות - ואת המצב הזה חייבים לשנות."

"הגענו למצב הזה כי דיכאו אותנו המון זמן" © צילום פרטי

"חייבים להסביר לבנות, כבר מגיל קטן, שהן כן יכולות ולהראות להן דוגמאות של נשים בכנסת שנאבקות למעננו, למען הייצוג שלנו, כדי שנהיה חזקות יותר. אנחנו פשוט חייבות להמשיך להיאבק ולהגיע ליותר ויותר הישגים עד שהמצב יהיה יותר טוב. זה ייקח זמן, אבל זה יקרה. עצם העובדה שאנחנו עושים את הכתבה הזאת עכשיו, מראה שהמאבק שלנו מתקדם ושאנשים מקשיבים. אני יודעת שאני לא אהיה בשקט עד שארגיש שיש שיפור במצב וגם אחרי זה, עד שארגיש שאין לנו באמת יותר על מה להילחם. אני לא אפסיק, כי זה בסיסי."

מהי הכנסת האידיאלית בעינייך? מה היית מצפה מהבחירות הבאות?

"מבחינת רשימות לכנסת זה כבר סגור, אין הרבה איך להשפיע על זה. אני יכולה רק לומר שלגבי הרבה מפלגות אני מאוכזבת. אני כן מצפה שבכנסת הבאה פוליטיקאים, לא משנה אם זה מהימין או מהשמאל, יתעוררו על עצמם ויבינו שהמצב בארץ לא יכול להימשך ככה. יש פה אוכלוסייה שלמה שלא מרגישה בטוח לחיות כאן, הם צריכים לעצור את הדברים האחרים - עד שכל אישה בארץ הזאת תרגיש בטוחה ללכת ברחוב, לנסוע באוטובוס ועד שיהיה שיוויון מלא בשכר, פשוט כי לא לעשות את זה זה לא אנושי מצד הפוליטיקאים."

איזה טיפ היית נותנת לבנות שרוצות לעסוק בפוליטיקה אבל מפחדות לעשות את הצעד הזה?

"בהתחלה זה תמיד מפחיד, אבל שימו פס על כולם ועשו דברים מדהימים. זכרו שאתן עושות את זה בשביל בנות בגיל שלכן בדור הבא. דעו שעם כמה שמתאכזבים ונופלים, יהיה לנו כיף כשנסתכל לאחור על כל הדברים המדהימים שעשינו יחד; ואנשים יגידו לנו תודה על כך שתיקנו משהו בעולם הזה. מתישהו, זה יהיה מספק. זכרו גם שאין לנו שום פריווילגיה לא להיאבק, כי אין להם (הגברים) זכות לדרוך על הזכויות שלנו וזה לא מגיע לנו, אנחנו טובות בדיוק כמוהם."

 
תגובות