הכוח לשנות: "תמיד ידעתי שאהיה פוליטיקאית". צילום פרטי

הכוח לשנות: "תמיד ידעתי שאהיה פוליטיקאית"

בחירות 2019 (מועד ב') מתקרבות - ונראה שגם הפעם, הייצוג הנשי בכנסת הולך ומתמעט. בסדרת כתבות העוסקת בנשים בפוליטיקה, נציג מספר נערות פעילות פוליטית שפועלות למען מטרה גדולה אחת - ייצוג ראוי של נשים בכנסת. הפעם: נועה אימבר (הליכוד) סוברת כי פוליטיקה לא תמיד הוגנת

לפני מספר שבועות, שחררה תנועת שדולת הנשים בישראל סרטון תעמולתי לקראת הבחירות הקרובות. בסרטון, מנסות לשכנע ארבע בנות נוער פעילות פוליטית, מדוע על הפוליטיקאים הגברים להכניס עוד נשים לרשימות בכנסת.

עוד בערוץ היחדים של פרוגי:

אחת הבנות המשתתפות בסרטון היא נועה אימבר בת ה-16: "אני רוצה שאישה תייצג אותי," מספרת למצלמה. "אם יהיו יותר נשים בכנסת, יהיו לנו יותר הגנה, יותר פתרונות, יותר טוב." נועה בעלת תשובה חרדית, תלמידת תיכון וסטודנטית באוניברסיטה הפתוחה לתואר ראשון ושנה שניה במדעי המדינה והיסטוריה. בנוסף לכל הרזומה המרשים הזה, ממש לא מזמן ולאחר שנתיים של עבודה, נועה נבחרה לראשות מפלגת נוער "הליכוד".

כיצד תפקיד יושבת ראש תנועת 'נוער הליכוד' מתבטא בחיי היומיום שלך?

"מאז שנכנסתי לתפקיד, רוב היום שלי סובב סביבו: אני נפגשת עם גורמים רבים והופכת את הנוער לגוף קצת יותר משמעותי במפלגה, גוף עצמאי. כרגע, למשל, אנחנו פועלים על מנת שתפקיד 'נוער הליכוד', יחד עם עוד מפלגות נוער פוליטיות, ייחשבו כחלק משעות מעורבות חברתית בבתי הספר. אני עסוקה בנוער כל היום - בין אם זה פגישות, פעילויות או כל דבר אחר. אני תמיד שם בשבילם, אפילו עד השעות הקטנות של הלילה."

"אני עסוקה בנוער כל היום" © צילום פרטי

למה החלטת לעסוק בפוליטיקה ולא בכל נושא אחר?

"אחי תמיד מזכיר לי, שמאז שהייתי בת שלוש אני מספרת שאהיה פוליטיקאית, כנראה שתמיד ידעתי שאהיה אחת. רציתי להיות כמו שמעון פרס, זכרו לברכה; ראיתי בו מודל לחיקוי, למרות שהיום אני מבינה שאני לא מסכימה איתו פוליטית." 

נועה מספרת גם על החוויה שלה בתור אישה שמתעסקת בפוליטיקה: "האמת שלא יוצא לי לחוות קשיים כאישה. אני חושבת שבייחוד במפלגה שלי, יש ייצוג מאוד מספק לנשים - יש לנו כבר חמישה שריוני נשים ברשימה לכנסת. אני לא מרגישה את הפער המגדרי וממש לא רואה את העולם הזה כעולם גברי.״

למה דווקא מפלגת "הליכוד"?

"אני מאוד מאמינה בערכים האידיאולוגיים של המפלגה: כלכלה חופשית, ליברליזם, אי מסירת שטחים, ריבונות ארץ ישראל וכמובן ארץ ישראל השלמה; אבל הסיבה העיקרית לכך היא שזו פשוט מפלגה שמקבלת את כולם, בלי אפליה על רקע עדתי או מסורתי. 'הליכוד' מאחדת את כל הגוונים באוכלוסייה ובעיניי, היא ללא ספק ראויה להנהיג את העם."

"אני לא מרגישה את הפער המגדרי" © צילום פרטי

מהו פמיניזם עבורך? את חושבת שבתור גבר, היית מצליחה יותר בפוליטיקה?

"אני לא נוהגת להשתמש במילה 'פמיניזם' יותר מדי, כי אני מתייחסת לפוליטיקה כשוויון הזדמנויות - לכן כרגע, אני לא חושבת שהייתי מצליחה יותר בתור גבר."

איך, לדעתך, הגענו למצב שיש פערים כל כך גדולים בכנסת בין נשים לגברים?

"האמת היא, שזו שאלה מאוד יפה. במפלגה שלי אני פחות רואה את זה, אבל אני חושבת שזה בא יותר לידי ביטוי במפלגות שאין בהן פריימריז (בחירות מקדימות בתוך המפלגה לראשותה) ושהן לא דמוקרטיות. זה גם לא מפתיע אותי שזה קורה דווקא במפלגות האלו, תמיד במקומות הדיקטטוריים הגבר שולט ויש מין פטריארכליות."

מהי הכנסת האידיאלית בעינייך? מה היית מצפה מהבחירות הבאות?

"הכנסת האידיאלית עבורי, היא כנסת שנבחרה בידי העם. מעבר לדמוקרטיה של הבחירות לראשות הממשלה, אני חושבת שבכל מפלגה חייב להיות פריימריז פתוח. אני ממש נגד שריונים (שמירה מראש של מקומות לנשים ברשימות לכנסת), זה נוראי בעייני. האמת היא שאני גם מאוד מפחדת מהבחירות הקרובות - לפי ההימור שלי, גוש הימין יתחזק, גוש השמאל ייחלש והחרדים יתפסו פער; לכן, אני חושבת שכל הארגונים הפמיניסטיים צריכים להתפקד לעזרת המפלגות הגדולות. רק זה יביא את הישועה."

"אני נגד שריונים" © צילום פרטי

איזה טיפ היית נותנת לבנות שרוצות לעסוק בפוליטיקה אבל מפחדות לעשות את הצעד הזה? 

״אני חייבת לומר לכל אחת ואחד ששואפים להיות חברי כנסת בעתיד – פוליטיקה היא לא תמיד משחק הוגן ואף אחד לא מבטיח את המקום שלך. אני עוסקת בפוליטיקה, נותנת כל מה שאני יכולה אבל זה לא הדבר היחידי בחיי. למרות זאת, אני חושבת שאין לנו מה לפחד כל עוד אנחנו מודעים לעובדות הללו. אני ממליצה לכל אחד שיש לו חיבה לפוליטיקה להצטרף לנוער המפלגתי שלנו, אנחנו מקבלים את כולם בחיבוק ענק."

תגובות