הכוח לשנות: "הפמיניזם שלי שונה, במידת המתינות שלו". צילום פרטי

הכוח לשנות: "הפמיניזם שלי שונה, במידת המתינות שלו"

בחירות 2019 (מועד ב') מתקרבות - ונראה שגם הפעם, הייצוג הנשי בכנסת הולך ומתמעט. בסדרת כתבות העוסקת בנשים בפוליטיקה, נציג מספר נערות פעילות פוליטית שפועלות למען מטרה גדולה אחת - ייצוג ראוי של נשים בכנסת. הפעם: אילת קלינגר (הבית היהודי) מוכיחה כי פוליטיקה לא בהכרח מתנגשת עם הדת

בשנים האחרונות, בעיצומה של תקופת השיא של תנועת הפמיניזם, החלו נערות ונשים מהמגזר הדתי לפתח גם הן חיבה לפוליטיקה. יש הטוענים כי הן אפילו עיצבו אותה מחדש, על מנת שתתאים לאורח חייהן השמרני. "אני לא חושבת שפוליטיקה בהכרח מתנגשת עם הדת," גורסת אילת קלינגר בת ה-16. "לדעתי, בהחלט אפשר לשלב בקלות בין שני העולמות הללו." אילת הינה נערה דתייה, תלמידת כיתה י"א ופעילה במטה הנוער של מפלגת הבית היהודי.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

מה תפקידך בתנועה? כיצד הוא מתבטא בחיי היומיום שלך?

"אני פעילה במטה הנוער של מפלגת הבית היהודי. במסגרת התפקיד הזה, אני מסייעת בגיוס פעילים ולוקחת חלק בפעילויות חברתיות-פוליטיות אשר מתקיימות בתוך העיר שלי. בנוסף, אני חברה בצוות הניו-מדיה של המפלגה. הצוות הזה עוסק בכל מה שקשור לפרסום והסברה ברשתות החברתיות, סרטוני תדמית וכדומה." 

למה החלטת לעסוק דווקא בפוליטיקה ולא בכל נושא אחר?

"אני מתעניינת בפוליטיקה מאז שאני זוכרת את עצמי, למרות שעברו כמה שנים עד שהבנתי שאני חייבת לעסוק בתחום הזה ולעשות משהו משמעותי."

"אני מתעניינת בפוליטיקה מאז שאני זוכרת את עצמי" © צילום פרטי

איך זה להיות אישה בפוליטיקה כשיש כל כך הרבה גברים מסביב?

"לדעתי, האמירה שנשים שעובדות לצד הרבה גברים הן בהכרח מיוחדות ויוצאות דופן, מעודדת העסקת נשים רק בשל העובדה שהן נשים - ולא בזכות הכישורים שלהן. אני חושבת שתפיסת עולם כזו היא איננה שוויונית כלל; וכמו שאסור להפלות נשים, כך גם אסור להעסיק אותן רק בשל העובדה שהן נשים ובכך להפלות את הגברים."

איך משלבים בין דת פוליטיקה?

"לא זכור לי שאי פעם הייתי צריכה להתמודד עם קשיים בעניין הזה. באופן כללי, אני לא חושבת שפוליטיקה בהכרח מתנגשת עם הדת כי למען האמת, פוליטיקה היא תחום מאוד רחב וכל אחד יכול לפעול בה בצורה אחרת. בנוסף, אני חושבת שבהחלט אפשר לשלב בקלות בין דת לפוליטיקה ואני לא חושבת שבני ובנות המגזר הדתי מתנגדים לשילוב הזה. במקרה שלי, כשהתחלתי לפעול תחת התנועה שלנו, אנשים לא כל כך הבינו מה זה אומר להיות במטה של המפלגה וחשבו שזו מעין תנועת נוער סתמית, אבל זה הרבה יותר מזה. למזלי, לאחר שהסברתי להם על התפקיד והעיסוקים שלי, כולם התלהבו, התעניינו ומאוד פרגנו לי."

למה דווקא מפלגת "הבית היהודי"?

"החלטתי להצטרף למפלגת הבית היהודי, מתוך הידיעה שזה המקום שהכי מתאים לי. הרגשתי שהבית היהודי היא המפלגה שמייצגת את הדעות, דרך החיים והערכים שלי באופן המדויק ביותר. כמו כן, היא מייצגת את החשיבה והאמירה שאני רוצה ומקווה שתהיה בממשלה." 

"פוליטיקה היא תחום מאוד רחב וכל אחד יכול לפעול בה בצורה אחרת" © צילום פרטי

אילת מספרת מהו פמיניזם בשבילה:  "לדעתי, פמיניזם היא ההבנה שהעובדה שאני אישה, לא אומרת שאני לא יכולה לעשות כל מה שאני רוצה לעשות. כמו כן, אני חושבת שהעובדה שיותר ויותר נשים עוסקות בפוליטיקה ובמקצועות נחשקים אחרים זו עובדה מדהימה ואני לגמרי תומכת במגמה הזו. יחד עם זאת, הפמיניזם שלי קצת שונה מזה של נשים אחרות, בעיקר במידת המתינות שלו."

את חושבת שבתור גבר, היית מצליחה יותר בפוליטיקה?

"לא, אני ממש לא חושבת שהייתי מצליחה יותר בתור גבר מפני שלדעתי, אני מצליחה לתת את הקול שלי בתור אישה בעוד שישנם גברים רבים שלא מצליחים לעשות כן. בנוסף, אני חושבת שהצלחה איננה תלויה במגדר, אלא רק ביכולות האינדיבידואליות של כל אדם."

איך, לדעתך, הגענו למצב שיש פערים כל כך גדולים בכנסת בין נשים לגברים?

"אני חושבת שלא צריך להסתכל על זה כפער, אלא כשיפור ו"מדרגה" לעתיד טוב יותר. כלומר, במהלך השנים האחרונות, החברה שלנו עוברת תהליך מסוים שמביא למגמת עלייה במספר הנשים בכנסת. ההוכחה לכך הינה הרשימה של מספר חברות הכנסת בכנסת ישראל לאורך השנים (הרשימה נמצאת באתר של כנסת ישראל), אשר מצביעה באופן ברור על כך שמספר הנשים בכנסת הולך וגדל עם השנים."

כיצד, לדעתך, ניתן להאיץ את מגמת העלייה הזו? האם יש דרך שבה נוכל לעודד עוד נשים להגיע לכנסת?

"אני חושבת שקודם כל, צריך ללמד ולדבר על חברות הכנסת שנמצאות כרגע בכנסת, שיכולות להוות דוגמה לנערות ונשות ישראל. בנוסף, עלינו להשמיע ולהפיץ קולות תומכים בשילוב נשים בכנסת ולא ההפך. מלבד זאת, גם אנחנו, האנשים ה'פשוטים', כביכול, יכולים לתרום לשינוי הזה - בעיקר על ידי פירגון לנערות שמעוניינות להתעסק בפוליטיקה. אנחנו צריכים לזכור שמילה אחת פשוטה שיוצאת לנו מפה, יכולה להפוך עולם של אדם אחר."

"צריך להפיץ קולות שתומכים בשילוב נשים בכנסת" © צילום פרטי

מהי הכנסת האידיאלית בעינייך? מה היית מצפה מהבחירות הבאות?

"אני מקווה שבבחירות הבאות נצליח להקים ממשלה. אני גם מקווה מאוד שזאת תהיה ממשלת ימין, מכיוון שלפי תפיסת העולם שלי, ממשלת ימין היא הממשלה המועילה והטובה ביותר למדינת ישראל. כמו כן, אני מאוד אשמח אם הממשלה שלנו תהיה מורכבת מאנשים שבאמת באו לעבוד."

איזה טיפ היית נותנת לבנות שרוצות לעסוק בפוליטיקה אבל מפחדות לעשות את הצעד הזה?

"נסו, אין לכן מה להפסיד. במקרה הכי גרוע, תצטרכו להתמודד עם ביקורת שלילית ואם חלילה זה באמת יקרה,  זכרו שבסופו של דבר זוהי הבחירה שלכן בלבד ואם טוב לכן - זה כל מה שחשוב."

תגובות