לראשונה בישראל: דמות א-מגדרית בסדרת נוער. צילום ערן כהן

לראשונה בישראל: דמות א-מגדרית בסדרת נוער

'בצפר' מציגה לראשונה בסדרת נוער ישראלית דמות א-מגדרית בצעד פורץ דרך. שוחחנו עם עומר עציון שמגלם את הדמות: "זה הישג גדול לסדרה, ליוצרים וגם לי כשחקן. להנגיש דמות כזאת לבני נוער זו מבחינתי שליחות"

"יש לי דרישה שיהיו לי שירותים משלי" אומר/ת רז למזכירת המנהל, "נכון יש שירותים של בנות? נכון יש שירותים של בנים? אז אני הבנתי שאני לא זה ולא זה, אני גם וגם. אנחנו חיים ב-2020, למה צריך את כל ההגדרות האלה?" - כך נפתחת ההיכרות הראשונה בין הצופים לדמותו של רז בעונה החדשה של סדרת המערכונים "בצפר", שמשודרת בערוץ טין ניק.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

העונה הראשונה של "בצפר" שודרה אי שם בשנת 2005 ולא חודשה עד ימים אלו לעונה נוספת, למרות ההצלחה הרבה. בעונה החדשה מוצגים מערכונים קצרים המתרחשים בין כותלי בית הספר "אלון" בשנה בה מודיע מנהל בית הספר שהוא פורש מתפקידו. 

היום (ג') ישודר הפרק השלישי בסדרה, בפרק זה, תוצג בהרחבה דמותו של הנער/ה רז שכאמור יצא/ה מהארון כא-מגדרי, או ליתר דיוק כביג'נדר. כלומר, אדם שמגדיר את עצמו גם כזכר וגם כנקבה בו זמנית. הדמות של רז היא הדמות הא-מגדרית הראשונה המוצגת בסדרת נוער ישראלית - מהלך שהוא היסטורי בפני עצמו כחלק מההתפתחות הליברלית של התרבות, סדרות הנוער והייצוג הגאה על המסך.

© צילום מסך מהפרק

בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר דמויות גאות וטרנסיות על המסך וחברי הקהילה מקבלים יותר ויותר ייצוג. בנוסף, גם סדרות הנוער התגייסו לנושא והיוצרים כוללים דמויות גאות ודמויות שיוצאות מהארון כמו רחלי מ"שכונה" שהוצגה כבי סקסואלית, ליאון ב"גאליס" או דמותו של אביב ב"פלאשבק" שיצאה מהארון. אך זו הפעם הראשונה בה יוצרים מקומיים משלבים דמות א-מגדרית בסדרת נוער - מהלך פורץ דרך שעוד לא נראה כמוהו. שוחחנו עומר עציון, השחקן המגלם את דמותו של רז.

ספר לנו על הדמות שלך בסדרה "בצפר"

"בבצפר אני מגלם שלוש דמויות שאחת מהן היא רז. אני משחק את היועצת, את גדעון המורה לספרות ואת רז, שהוא למעשה תלמיד שהבין שאין לו הגדרה מינית ברורה. הוא לא הוא והוא לא היא. הוא לא מוגדר מגדרית. רז יוצא מהארון כא-מגדרי. דרך סיטואציות קומיות אנחנו מראים כמה קשה להתייחס ולהכיל את רז. לא יודעים איך לפנות אליו - האם בזכר, נקבה או אפילו רבים. נוצרות מזה סיטואציות קומיות מעניינות".

איך זה היה בשבילך לגלם דמות כזאת?

"כשחקן היה מאוד מעניין. אני חושב שבהרבה מקרים קומדיות עוזרות להנגיש סיטואציות ותכנים שהם מורכבים, או לחילופין, שיש בהם עדינות מסויימת. בסדרה היה לי חשוב שהמשחק של הדמות לא ייצא בצורה שהיא חס וחלילה שופטת או לועגת לחברי הקהילה, אלא בצורה שהיא מודעת לעצמה ודרך ההומור שבה מצליחה להנגיש לצופים את התוכן בצורה הטובה ביותר".

© צילום מסך מהפרק

מה מיוחד בדמותו של רז?

"אני חושב שמה שיפה בדמות של רז, זה שזאת פעם ראשונה שמתעסקים בנושא כזה ועוד בסדרת נוער. בעיניי זה נורא יפה שהנושא של א-מגדריות מקבל במה ומוצג בפלטפורמה טלוויזיונית המיועדת לנוער. זאת הפעם ראשונה שנוער באמת נחשף לדבר הזה במקומות האלו. היום בני הנוער צומחים בתרבות חדשה, אין כבר את הקבעונות של פעם. בעבר, אם בן אדם היה מרגיש כמו שרז מרגיש, הוא לא היה יכול בכלל לבטא את זה או לדבר על התחושות הפנימיות שלו כמו היום. ב'בצפר' הא-מגדריות מונגשת ומועברת לבני הנוער כך שהדבר נראה לגיטימי, היא מוצגת כדבר אמיתי שיכול לקרות ושיש לו מקום בחברה שלנו. הדמות של רז היא בעיניי הישג גדול לסדרה, ליוצרים וגם לי כשחקן. להנגיש דמות כזאת לבני נוער זו מבחינתי שליחות ואני ממש שמח שזכיתי בה".

רז היא הדמות הא-מגדרית הראשונה שמופיעה בסדרת נוער בישראל. מדוע רק עכשיו אנחנו נחפשים לדמות א-מגדרית? עציון אומר כי "יכול להיות שמבחינה דרמטית לא ידעו איך לתווך או להנגיש את הנושא הזה. אולי גם ליוצרים מסויימים זה לא היה נראה כמו משהו מספיק מעניין. אבל אני חושב שזה בעיקר כי לא ידעו איך להנגיש את החוויה והקונפליקט הזה".

© fotolia

עציון טוען כי "אולי התייחסו לקבוצה בסרטים או בתכנים מסוימים אחרים, אבל זה לא היה נושא לדיבור ולא באמת התעסקו בזה. ב'בצפר' אנחנו שמים את נושא הזה בפרונט ונותנים לזה לצאת החוצה. יכול להיות שמה שקורה היום בשיח החברתי גורם לזה להיות נושא יותר מדובר. פעם, כל השיח לגבי נושאים הקשורים למיניות היה שיח שמרני וסגור, היום זה לא כך; היום מיניות היא נושא יותר נגיש, פתוח ומאפשר. אני חושב ש'בצפר' בדיוק עלו על הנקודה הזאת בזמן".

© צילום ערן כהן

מה היית רוצה למסור לבני נוער א-מגדריים בישראל?

"שירגישו טוב עם עצמם, כולם. שמי שמרגיש שמיניות היא אוברייטד עבורו או שהיא לא מנוע שמפעיל אותו או שגורם לו להרגיש מועצם והוא מוצא את העוצמות שלו במקומות אחרים, יכול להרגיש טוב עם עצמו ועם מה ואיך שהוא. אף אחד לא קבע שמיניות חייבת להיות דבר מרכזי בחיים. להפך, אם מה שעושה לכם טוב ונעים מגיע בדרכים אחרות זה מעולה ותרגישו עם זה הכי טוב בעולם. כמו שכל אחד צריך להרגיש הכי טוב עם הנטייה המינית שלו ולא לחוש אשמה לגבי זה. מוסכמות חברתיות שנקבעו פה לפני מאות שנים דרך תבניות חברתיות שהתגבשו, לא בהכרח חייבים להיות נכונים. אני מאמין שכל אחד צריך לפעול לפי המניעים שלו ולפי איך שהעולם הפנימי שלו בנוי, ללא הבדל של מין, גזע או דת. ברגע שנשאיר מאחור את התבניות החברתיות שגדלנו לתוכם ונרגיש באמת טוב עם עצמנו - העולם הזה יהפוך לטוב יותר".

בצפר משודרת בערוץ טין ניק: אפיק 94 ב-yes ערוץ 81 ב- HOT

תגובות