נוער גאה מספר: "אנחנו נהנים ללמוד בבית המדרש הלהט"בי". צילום פרטי

נוער גאה מספר: "אנחנו נהנים ללמוד בבית המדרש הלהט"בי"

זה לא סוד שהקהילה הלהטבא"קית הדתית סובלת לעיתים קרובות מחוסר קבלה והכלה כלפיהם. לכבוד חודש הגאווה, ערכנו ראיון עם מספר נערים להט״בים דתיים אשר סיפרו לנו על יוזמה שחלקם הרימו בליווי ארגון הנוער הגאה "איגי" - בית מדרש להט״בי שנותן מקום בני נוער דתיים המשתייכים לקהילה

זיו מולד (17) הוא נער דתי אשר יצא מהארון בגיל שש עשרה. כיום, זיו לוקח חלק בארגון "איגי"  (ארגון נוער גאה) ועוזר לבני ובנות נוער הנמצאים במצב שבו היה לפני כשנה.

נעמה (19) מראשון לציון היא בת שירות לאומי אשר מזדהה בין היתר גם כקווירית דתייה.

יונתן (17, שם בדוי) גם הוא חניך ב"איגי" וביחד עם מספר חבריו לארגון, יזמו הנערים בית מדרש להט״בי אשר נותן מקום לבני נוער דתיים המשתייכים לקהילה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

איך הייתה היציאה מהארון עבורכם בתור נערים דתיים?

נעמה: "תהליך היציאה שלי מהארון ערך כ-6 שנים. למדתי בבית ספר חרדי, גדלתי בבית דתי לאומי וכל קשר לקהילה או למילה קווירית, היה לרוב בקונוטציה שלילית / לא נאמר בכלל ולא חשבתי שיש לכך קשר אליי. עם הזמן, התחלתי לחקור קצת ולראות סיפורי יציאה מהארון של יוטיובריות מחו״ל ותוך כדי שהן דיברו, חשתי הזדהות עמוקה. במקביל לכך, החששות שלי גדלו כי מבחינת מה שידעתי אז - זה לא שייך בשום אופן לעולם הדתי וחששתי שאנשים ינתקו איתי קשר. במהלך כל השנים הללו, היו המון הכחשות והסתרות לצד תקופות של קבלה עצמית. אחד הדברים שהיו הכי מורכבים זה שחשבתי לעצמי שאני אצטרך לבחור בין אחת הזהויות".

יונתן: ״בנתיים יצאתי מהארון רק בפני ההורים שלי והחברים הקרובים. הסיפור עם ההורים הוא מעניין, כי הם גילו את זה בלי שתכננתי. הם מצאו משהו שכתבתי, איזושהי הוכחה לכך שאני גאה לפני שעליתי לכיתה ט׳. הם מצאו את זה והחליטו לדבר איתי. מה שהם אמרו אז זה שעוד מוקדם לדעת, אני לא יכול לדעת על עצמי דברים כאלה בשלב הזה ושכדאי לי לחכות עוד כמה שנים עד שאני באמת אדע מי אני ומה אני. ככל שעבר הזמן, הם יותר התמתנו והבינו שזה המקום שנכון לי. הם גם מאוד שמחו לשמוע שמבחינתי לא יהיה וויתור מהצד שלי על הדת - זה היה משהו שעזר להם לקבל את זה".

אילוסטרציה © getty images

ספרו לנו על בית המדרש הלהט"בי שהקימו חברי איגי

זיו: "לפני כמעט שנתיים, קבוצה של חבר'ה דתיים באיגי החליטה לפתוח בית מדרש, שמאגד את כל הקבוצות לפגישה של פעם בחודש. כל פעם אנחנו לומדים על החג הקרוב, במידה ויש, ואם אין אז סתם על משהו רנדומלי. לפני כשנה, הוצאנו יחד עם החניכים של הבית מדרש וכמה רבנים ואנשי הלכה את הספר הלהט"בי התורני הראשון- שהוא פירוש לפרקי אבות".

יונתן: "בבית המדרש נפגשים כל חודש ולומדים ביחד קטעים יהודיים מהמסורת - דתיים יותר או דתיים פחות - והכל באווירה להט״בית. המשתתפים כולם להט״בים על הקשת הדתית והמקום כולו מכבד את המשתתפים, לא משנה מה הרקע שלהם. יש לנו נכון לעכשיו מעל 100 משתתפים בין הגילאים 14 עד 21-22. בית המדרש שלנו הוא מקום לשמוע, ללמוד וללמד - השיעורים מועברים רוב הזמן על ידי החניכים. זה המקום שלנו להשמיע את התורה שלנו, מה שנקרא. התורה והגמרא מלאים בהמון תכנים שלא בהכרח מכפישים להט״בים, אז אנחנו לומדים אותם - אנחנו כמעט ולא מתעסקים בהקשרים של להט״בים לתנ״ך כי לכל אחד יש את הדעה והגישה שלו לגבי זה. אנחנו לומדים להנאה, בשביל לחוות את ״הווייב״ של לימוד התורה במרחב להט״בי. מה שמיוחד בבית המדרש שלנו, הוא שהוא פתוח ללהט״בים. קשה מאוד לאנשים שמגדירים את עצמם כלהט״בים למצוא בית מדרש שיקבלו אותם שם בזרועות פתוחות. מעבר לכך שבאים אלינו להט״בים דתיים שמחוץ לארון, באים אלינו גם להט״בים שעדיין נמצאים בארון ורק מחפשים למצוא עוד אנשים כמוהם".

"אנחנו לומדים בשביל לחוות את ה'וויב' של לימוד התורה במרחב להט"בי"
"אנחנו לומדים בשביל לחוות את ה'וויב' של לימוד התורה במרחב להט"בי" © fotolia

מה מייחד את בית המדרש הלהט"בי? במה הוא שונה מבית מדרש "רגיל"?

נעמה: "בית המדרש של איגי הוא קבוצה בפני עצמה בשם ״בלבנו״ והוא קם במטרה ליצור מרחב לכל הקשת הלהט״בית מכל הרצף הדתי, מרחב עם אופי יותר תורני אשר מתעסק בלימוד. מה שמיוחד בו הוא שכל פעם חניך או חניכה בקבוצה מכינים ביחד עם מדריכי בית המדרש את הלימוד. דבר זה מאפשר מרחב לאקטיביזם, גיוון ויצירתיות. בתור אחת שזכתה להרכיב שיעור אני חייבת לציין שזו הייתה חוויה יוצאת מן הכלל. יכלתי להעביר שאלות שרציתי לחקור ונושאים שרציתי שיעלו לשיח ולגמרי ניתן לי החופש לעשות זאת".

ספרו לנו על משהו מיוחד שעשיתם במסגרת הפעילות בבית המדרש

יונתן: "בבית המדרש היו לנו כמה אירועי שיא - לפני שנה בערך, באוגוסט שעבר, כפי שציין זיו, הוצאנו ספר שנקרא ״לב אבות״. הספר הזה מאגד בתוכו פירושים על מסכת אבות במשנה, ואת כל הפירושים כתבו חברי וחברות הקבוצה. בגלל שהאופי של המשתתפים הוא כל כך שונה, הם לקחו את הטקסטים של המקורות כל אחד לכיוון שלו - יש כאלה שלקחו את זה יותר לכיוון של להט״ב, אחרים לקחו את זה לכיוון של נשמה, התנהגות, מוסר. בנוסף, הוזמנו לכתוב בספר הזה כמה רבנים בכירים בציונות הדתית הליברלית, כמו הרב בני לאו והרבנית מלכה פיוטרקובסקי. הרבנית מלכה גם באה לדבר איתנו בבית המדרש והיה מרגש מאוד לשמוע אותה. הספר גם הגיע לנשיא המדינה וקיבלנו ממנו תשובה ממש מרגשת. הוא התרגש מאוד ממה שכתוב, ואיחל לנו הצלחה ושתמיד יקבלו אותנו".

תשובת נשיא המדינה © צילום פרטי

איך רבנים מגיבים לבית המדרש שלכם?

יונתן: "אני יכול לומר שזה תהליך. בשנים האחרונות יש עוד ועוד רבנים שאומרים- 'אתם חלק מאיתנו. אל תחשבו שנטשנו אתכם או שאתם לא ראויים מספיק. אתם חלק מאיתנו ואנחנו לא מוותרים עליכם בדיוק כמו שאנחנו לא מוותרים על אף אחד אחר אצלנו'. ברוך השם, יותר ויותר רבנים מכירים אותנו ושומעים שאנחנו פה. בזכות זה שהם שומעים עלינו יותר, הם נפתחים ונוצרים תהליכים מאוד חיוביים שממשיכים לקרות ונרקמים עוד קשרים עם רבנים והדרך עוד ארוכה. ברור לי שאף פעם לא תהיה לנו קבלה מלאה. זה מצב שאני מכיר בו ואין מה לעשות - יש אנשים שנאבקים עקרונית על הפסוקים שכביכול אוסרים את הקיום שלנו. מצד שני, יש כל כך הרבה רבנים שפתוחים לבוא לשמוע ורוצים להכיר ולדעת, אני מקווה שזה רק ימשיך ויגדל".

מהו המסר שתרצו למסור לנערים ונערות להט"בים דתיים/יות?

זיו: "לרוב הכל בסוף מסתדר, גם היציאה מהארון הכי גדולה וגרועה, אחרי זמן מסוים, אפילו זמן קצר, יכולה להיות ממש בסדר. לרוב משפחות מבינות נורא מהר. ומול העולם הדתי- מי שנמצא כרגע במוסדות של החינוך הממלכתי-דתי, אז שידע ותדע: אני בטוח שיש הרבה להט"בים מסביבכם ואתם פשוט לא יודעים, ואולי אפילו עוד כמה שנים הם כבר יהיו מחוץ למקום הזה ויהיו בעולם הגדול, שבו הם יוכלו לפגוש להט"בים שנמצאים מחוץ לארון בסביבה שלהם".

זיו: "לרוב הכל בסוף מסתדר" © צילום: שירה חן

נעמה: "אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד. סביר להניח שיש עוד המון שנמצאים במצב דומה לשלכם ולכן חשוב שתזכרו כי יש לכם מקום. ישנה קהילה דתית גאה ורחבה שרק הולכת וגדלה עם השנים והיא כאן בשבילכם, מחכה לכם בזרועות פתוחות! אם אתם מתחת לגיל 18 יש אפשרות ליצור קשר עם ארגון איג״י ששם יש קבוצות דתיות ובית מדרש לגילאי 14-23. זה מרחב בטוח לגמרי! בנוסף, למי שמעל גיל 18, יש גם את הארגונים: ״חברותא״ - ללהט״בים דתיים ו״בת קול״ - ללהט״ביות דתיות וכמובן שמדובר על כל הרצף הדתי".

יונתן: "קודם כל, תאהבו את עצמכם. כל אחד ואחת מכם מדהים ומדהימה בפני עצמו, ואף אחד לא צריך לגרום לכם להרגיש לא אתם או להרגיש שאתם צריכים להשתנות. אתם מי שאתם וככה הקדוש ברוך הוא ברא אתכם ואוהב אתכם, ואתם רק צריכים למצוא את המקום שלכם. בואו לבית המדרש ותבינו כמה שזה אפשרי וכמה שזה קיים".

לפייסבוק של בית המדרש- https://www.facebook.com/belibenutorah/.


 מרכזי תמיכה גאים אליהם אפשר לפנות:

איגי: ארגון לנוער וצעירים להט"בים
הבית הפתוח: הפועל למען גאווה וסובלנות בירושלים
המרכז הגאה: מרכז תרבותי לקהילה הגאה
בת/קול: ארגון לסביות דתיות
חברותא: לגברים הומוסקסואלים דתיים
תהל"ה: תמיכה להורים ולבני משפחות הקהילה הלהט"בית
למרכזים נוספים: מבית האגודה לקהילת הלהט"ב בישראל

קווים חמים לעזרה:

ער"ן: עזרה ראשונה נפשית בטלפון: 1201
נוער מקשיב לנוער: 03-6919765

תגובות