בוחרת לפתוח עיניים: "ילדים לא צריכים לפחד להסתובב ברחוב". מוריה שוקרון

בוחרת לפתוח עיניים: "ילדים לא צריכים לפחד להסתובב ברחוב"

"בעיניי זה נורא חשוב לדבר על הנושא של גזענות, שיימינג, בריונות וכו' גם אם זה משהו שפחות מרגישים אותו בארץ" • ברקע המהומות בארה"ב וחודש הגאווה, מוריה שוקרון, נערה ממרכז הארץ, בחרה להקים פרויקט בשם "אני בוחר/ת לפתוח עיניים" העוסק במיגור שנאת חינם כמו גזענות, הומופוביה, בריונות ועוד. שוחחנו איתה על הפרויקט, מה הוביל אותה להקים אותו ואיך בני נוער יכולים להיות שותפים ולתרום למאבק

"אני בוחר/ת לפתוח עיניים" הוא פרוייקט חדש של מוריה שוקרון (17), נערה ממרכז הארץ, שהחליטה שאסור לבני הנוער (ולאנשים בכללי) להישאר אדישים למקרי גזענות, הומופוביה,  שיימינג, פשעי שנאה וכדומה. שוחחנו איתה על הפרוייקט, מה הוביל אותה לחשוב עליו ולמה חשוב בתור בני נוער להילחם בתופעות הללו.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

ספרי לנו על הפרוייקט שלך

"הפרויקט שלי 'אני בוחר/ת לפתוח עיניים' הוא פרוייקט שנוער מנהל אותו, אבל הוא רלוונטי לכולם. הפרויקט הוקם אחרי ששמעתי על המקרה של ג'ורג' פלויד- הייתי מזועזעת. ראיתי את הסרטון וזה לא יצא לי מהראש כמה ימים. חשבתי שאני חייבת לעשות משהו. באחד השיעורים בבית הספר, המורה שלי לסוציולוגיה אמרה את המשפט 'אני בוחרת לפתוח עיניים" וזה נתן לי הרבה השראה לפרויקט".

כחלק מהפרויקט, שוקרון הקימה בעצמה אתר ובו מפורסמים מידי יום כתבות של בני נוער העוסקים במלחמה בגזענות, הומופוביה, שיימינג, שנאת חינם ועוד. הפרוייקט של שוקרון אינו פונה רק לנוער הישראלי, אלא לנוער ברחבי העולם ולפיכך הרבה מהתכנים באתר וברשתות החברתיות של הפרוייקט מתורגמים לאנגלית.

 מה החשיבות של הפרויקט בעינייך?

"בעיניי זה נורא חשוב לדבר על הנושא של גזענות, שיימינג, התעללות וכו' גם אם זה משהו שפחות מרגישים אותו בארץ. אם מדברים על המקרה הספציפי של ג'ורג' פלויד, אני חושבת שהרבה שנים הייתה אפלייה נגד שחורים, בארה"ב יש גם בעיות נגד לטינים ואוכלוסיות נוספות. זה כואב שאנשים ואפילו ילדים, צריכים להסתובב ברחוב בפחד שמישהו עשוי להרוג אותם".

מהן המטרות של הפרויקט?

"אני שואפת שבעתיד, תהיה קהילה יותר גדולה סביב הפרויקט הזה והוא יהיה מוכר. אני רוצה להגיע למצב של ארגונים ופאנלים - הכל תחת ארגון של נערים ונערות כמוני. אני עושה את זה בעיקר כדי שבני נוער כמוני יוכלו להרגיש שהם תורמים לסביבה ועוזרים לנו להפוך אותה, ואותנו לטיפה טובים יותר".

"זה כואב שילדים צריכים להסתובב בפחד ברחובות" © צילום: רפי פריימן

מה מייחד את "אני בוחר/ת לפתוח עיניים" מפרויקטים אחרים דומים?

"אני חושבת שמה שמייחד את הפרויקט שלי הוא שאין לו שום מטרות רווח- נטו תרומה לסביבה ולקהילה. הפרויקט בעצם לא מתרכז במקום אחד בעולם, הוא לא עוסק רק בארה"ב, וגם לא רק בישראל - אני שואפת שהפרויקט יהיה גלובלי. זה חשוב לי שהפרויקט הזה יגיע לכולם".

מה המסר שהיית רוצה להעביר לבני נוער הקוראים את הכתבה?

"יש לכם הרבה דרכים לתרום למאבק הזה, בין אם זה באתר שלי ובין אם בכל פלטפורמה אחרת. אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלי, ליצור איתי קשר ולהצטרף לצוות שלנו. בתור נוער, אנחנו עתידים להקים משפחות ואנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו במקום טוב יותר. זאת האחריות שלנו לדאוג לסביבה יותר מקבלת".

דרכים ליצירת קשר: אתר הפרויקט, אינסטגרםטוויטר, פייסבוק.

תגובות