סבתא, למה לא סיפרת לי?. צילום פרטי

סבתא, למה לא סיפרת לי?

לאליזבת' מעולם לא היה את האומץ לשאול את סבתא מה קרה שם. לכבוד ערב יום השואה היא מחליטה לחשוף את הכאב. איך זה להיות דור שלישי לשואה לסבתא שרצתה לשכוח? • טור אישי

"נוף זה הוא בעיני הנוף היפה ביותר והעצוב ביותר בעולם כולו" – הנסיך הקטן

שנים שאינני מדברת על כך עם סבתא שלי. כל אותם סיפורים סיפרו לי ההורים ששמעו מעט מהשאר, אבל זה לא משנה את קירבתי לתקופה. זה לא משנה את הערצה הרבה שאני מרגישה לסבתות שלי. אני דור שלישי לשואה. זה אומר שהסבים והסבתות שלי היו בשואה. סבא שלי נפטר עוד לפני שעלה לארץ והסבא השני שלי היה סגור מידי לנושא. רק הסבתא השנייה שלי, אמא של אבי סיפרה את סיפורה.

עד גיל 14 לא ידעתי כלום. לא דיברנו על הנושא. זה היה קשה מידי, לא היינו פתוחים, נושא כאוב מידי. הכל התחיל ברומניה. סבתא שלי בדיוק נולדה. אחות שלישית לעוד שני אחים בוגרים. יומיים אחרי לידתה הגיעו הגרמנים לפנות את כולם. מנחם, האח המבוגר ביותר נלקח למחנה עבודה בזמן ששמעון הצעיר הסתיר את סבתי בשיחים וברח. בכל הזדמנות שהייתה לו היה גונב אוכל ובגדים ומנסה לטפל באחותו שרק נולדה. באיזה שהוא שלב הביא אותה לבית יתומים, שם בילתה מחצית חייה.

עוד טורים בערוץ היחסים בפרוגי:

סבתא שלי לא ידעה בכלל שהיא יהודייה, היא לא ידעה בכלל שיש לה עוד קרובי משפחה, שלא נדבר על אחים. עד שבגיל 19 באו אליה שוטרים יהודיים וסיפרו לה הכל  - אז סבתא שלי עלתה לישראל. שמעון ומנחם עברו את השואה וחיכו לה בארץ. שמעון הגיע לפתח ביתה וסבתא שלי שלא ראתה את אחיה כמעט כל חייה התעלפה למראה עינייו.

© צילום פרטי

אף פעם לא חשבתי על זה. על זה שאוהבים מישהו כל כך שמעדיפים שישכח אותנו מאשר יהיה איתנו. זה מה ששמעון עשה, העדיף שאחותו תחיה בלעדיו מאשר תהיה איתו ורוב הסיכויים שלא תשרוד. אני רק יכולה להגיד שאת הסיפור הזה שמעתי רק פעם אחת מפי אבי שידע מעט מההיסטוריה הזו, כי לדור הראשון שרק הגיע לארץ היה קשה לדבר. סבתא שלי רצתה לשכוח ולתת כמה שיותר אהבה לנו ולהוריי. זו הסיבה שאני לא אוהבת בדיחות שואה, אני בוכה בצפירה ואין בידי שום אומץ לבוא ולשאול את סבתא שלי "מה קרה שם?". אני מקווה שיום אחד אולי יהיה לי.

כרגע אני מעדיפה להתמקד בעיקר, זה נגמר והיא כאן איתנו, גם שני אחיה והם בנו משפחה נפלאה. אני דור שלישי לשואה. זה אומר שאני קרובה לשמוע יותר מכולם ממקור ראשון את מה שיש לניצולים להגיד. זה אומר שאני מבינה יותר מכולם למה היום הזה חשוב ולמה משפחה היא הכל.

תגובות