מה לגבי שאר הימים? יום המאבק באלימות כלפי נשים . צילום: Shutterstock

מה לגבי שאר הימים? יום המאבק באלימות כלפי נשים

"יותר מ-200,000 נשים בישראל הן נשים מוכות, ואחת מתוך כל עשר נשים סובלת מאלימות במשפחה. מעולם לא הבנתי למה אותן הנשים לא עוצרות את הכל ופשוט מספרות את מה שהן עוברות, אך ככל שאני מתבגרת, אני מבינה שזה ממש לא פשוט" יעל פיליפוביץ תומכת במאבק בכל ימות השנה • טור אישי

ביום שבת האחרון צויין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, יום שמטרתו העיקרית היא להעלות את המודעות לתופעה הנוראית הזו, בה נשים סובלות מאלימות פיזית, נפשית ומינית. מדובר במקרים של אונס, הטרדות מיניות, ובעיקר אלימות במשפחה. אבל נשאלת השאלה: האם היום הזה באמת עוזר?

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אסור לשפוט את אותן הנשים"

בזמן האחרון, נושא ההטרדות המיניות הציף את הרשת ואת העולם כולו, בזמן שאותי מעסיקה שאלה אחרת - מה לגבי כל אותן הנשים הסובלות מאלימות פיזית, מילולית ונפשית תמידית? מה לגבי כל אותן הנשים שעוברות התעללות יום יום בביתן מבני זוגן, ושותקות? אמנם יש יום אחד בשנה היוצא נגד אלימות כלפי נשים, אך מה לגבי שאר הימים? בשאר הימים אנו לא בדיוק מייחסים לנושא הזה חשיבות, וגם אם כן, היא מועטה מאוד.

בימים אלו, יותר ויותר נשים מקבלות אומץ לספר על מקרי אונס והטרדות מיניות שעברו, אבל כשמדובר באלימות כלפי נשים במשפחה - הנושא מסובך הרבה יותר. אלימות כלפי נשים קורית, ברוב המקרים, בסביבה הקרובה להן ביותר ולרוב בביתן, מהאנשים שאמורים כביכול להיות הקרובים אליהן ביותר.

"כשמדובר באלימות כלפי נשים במשפחה - הנושא מסובך הרבה יותר" © צילום: Shutterstock

לפי הדו"ח השנתי של ויצ"ו לשנת 2017, יותר מ-200,000 נשים בישראל הן נשים מוכות, ואחת מתוך כל עשר נשים סובלת מאלימות במשפחה. מעולם לא הבנתי למה אותן הנשים לא עוצרות את הכל ופשוט מספרות את מה שהן עוברות, אך ככל שאני מתבגרת, אני מבינה שזה ממש לא פשוט. אני מבינה שהן מפחדותף מרגישות מאויימות או לא רוצות לפרק משפחה עם ילדים. ולפעמים, כשמדובר בבן הזוג, יכול להיות שהן עד כדי כך מאוהבות בו, שהן מוכנות לסבול את המצב. את הסיבה האמיתית לעולם לא אדע, אבל דבר אחד ברור לי- אסור לשפוט את אותן הנשים. הכי קל להסתכל מהצד ולדבר, אבל כל עוד את לא נמצאת בסיטואציה כזו, את לא באמת יכולה להבין. 

"אפשר וצריך לעשות יותר"

אילו הייתה לנו דרך לעזור לכל אחת ואחת מהנשים האלו, העולם היה יכול להיות טוב יותר - אבל זה לא תמיד אפשרי, והדבר הנורא מכל הוא, שחלק נכבד מהמקרים האלו נגמרים ברצח. על פי דו"ח ויצ"ו, בשנת 2017 נרצחו 17 נשים; כדוגמת דור כרסנטי, בת 23 מטבריה, שהיא וילדיה נרצחו על-ידי בעלה בחודש ינואר; אדל קלמן, בת 33 מטבריה, שבחודש מרץ נרצחה על-ידי בעלה לשעבר בכריתת ראש, והוא עוד זוכה בשל אי שפיות; אישה בת 30 מקריית גת, שנחנקה למוות בחודש אפריל על-ידי בן זוגה, שהתאבד מיד לאחר מכן; והנרייט קרא, נערה בת 17 מרמלה, שנרצחה בחודש יוני בביתה על-ידי אביה כיממה לאחר מסיבת הסיום שלה.

לכן אני אומרת, שהיום היחיד הזה, שכביכול תומך במאבק באלימות כלפי נשים - לא באמת עוזר למאבק. אמנם הוא מעלה את המודעות למצב, ומראה כי עדיין יש חוסר שוויון בין נשים וגברים - אבל עובדה שהתופעה הזו עוד קיימת ותמשיך להתקיים, ויש מי שבכלל לא מודע למצב כלל. שלא תבינו אותי לא נכון, אני בעד היום הזה ומאוד תומכת במאבק של אותן הנשים, אבל אני פשוט חושבת שזה לא מספיק.

"היום הזה לא מספיק על מנת למנוע את התופעה" © צילום: Shutterstock

הלוואי וגם הנושא הזה היה מטופל ובעל מודעות כמו נושא ההטרדות המיניות. אומנם יש מוקדי פנייה לסיוע, קווי חירום ומקלטים לנשים נפגעות אלימות למיניהם, אבל תמיד אפשר וצריך לעשות יותר על מנת למנוע את התופעה הנוראית הזאת.

אני פונה לאותן הנשים ומודיעה להן שהן לא לבד ויש מי שתומך בהן, יחד נוכל למגר את התופעה הזו ואולי אפילו לעצור אותה.

אם נחשפתם להתעללות באישה או בנערה, חווים אלימות במשפחה או עוברים התעללות או פגיעה מכל סוג שהוא, חשוב שתדווחו על המאורע ולא תשתקו. ככל שנשתוק יותר, כך גם התופעה תתפוס תאוצה. אל תתנו לאף אחת לסבול.

מוקדי תמיכה שפועלים 24/7:

ויצ"ו - סיוע ראשוני לנשים ולנערות שמוכות על ידי בני זוגן. הארגון מפעיל קו חירום טלפוני, מקלטים, ומרכזי טיפול שונים.|טלפון: 1-800-393904. לרשימת הסניפים של ויצ"ו ברחבי הארץ

 מסל"ן - מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית. ליווי אישי וטיפולים שונים לנפגעות.|טלפון: 1202. לאתר

• סהר - סיוע וטיפול בנשים הנמצאות במצוקה, כשכל התהליך מתבצע דרך הרשת. מתאים לנשים ולנערות שלא מעוניינות או חוששות לחשוף את עצמן.|לקבלת סיוע

• ל.א. לאלימות נגד נשים - ארגון זה מפעיל מקלטים לנשים מוכות ולילדיהן, ונלחם בכל צורה אפשרית באלימות כלפי הנשים באמצעות פעילות בכנסת והעברת הרצאות.|טלפון: 1-800-353-300. לאתר

תהל - מרכז סיוע לנשים דתיות, אליו יכולות לפנות דתיות שלא מרגישות בנוח לפנות לקווים החילוניים, מחשש שלא יובנו כראוי.|טלפון: 02-673-0002. לאתר

משרד הרווחה - הגנה וסיוע ראשוני לנפגעי אלימות במשפחה. כולל מקלטים, צווי ומסגרות הגנה, דירות מעבר וקווי חירום.|לאתר

תגובות