תחושת בטן: מהם סימני האזהרה של הפרעות אכילה?. צילום: Fotolia

תחושת בטן: מהם סימני האזהרה של הפרעות אכילה?

אבחון מוקדם של הפרעת אכילה בהחלט יכולה לסייע משמעותית בהחלמה ממנה. בעזרת תסמינים הנראים לעין, גם אתם יכולים לעזור לקרובים אליכם או לעצמכם לזהות אותה ולפנות לעזרה; ד"ר טטיאנה מן עוזרת לנו להבין בדיוק איך. באדיבות העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

בשביל להצליח להבריא מהפרעת אכילה בצורה היעילה והמהירה ביותר, חשוב מאוד קודם כל לשים לב ולזהות סימנים מטרימים שעלולים להעיד על בעיה. בדיוק בשביל כך שוחחנו עם ד"ר טטיאנה מן, דיאטנית קלינית שעובדת עם הפרעות אכילה וחברה בעמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה, שמדגישה את כל מה שחשוב לדעת בנוגע לסימנים מחשידים של הפרעת אכילה ומדוע חשוב להצליח ולזהות אותם כמה שיותר מוקדם.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

כיצד מזהים הפרעות אכילה? מה מאפיין אותן?

"המאפיינים של כל הפרעות האכילה בדרך כלל דומים זה לזה, גם בהפרעות האכילה ה'גורמות להרזיה' כמו אנורקסיה ובולימיה וכך גם באכילה הבולמוסית (שגורמת להשמנת יתר): כמו למשל חוסר שביעות רצון ניכר עם המראה החיצוני והגוף, ואף שימוש בבגדים רחבים על מנת לטשטש את גבולות הגוף ומראה המשקל. ניתן להבחין גם בשקילות עצמאיות מרובות בתדירות גבוהה. כל העיסוק סביב המראה החיצוני הוא נורת אזהרה מאוד גדולה."

"דבר נוסף שאנו יכולים לזהות הוא שינוי ניכר בעליה או בירידה במשקל בפרק זמן קצר. הדברים אמנם מתבטאים בצורה שונה בכל הפרעה, אך משותפים לכל האבחונים: אם באנורקסיה ובולימיה רואים ירידה דרסטית במשקל לפתע, אזי שבאכילה בולמוסית נראה סימנים של עליה פתאומית ולא מוסברת במשקל."

"ניתן להבחין גם בירידה במצב הרוח; בגלל חוסר שביעות הרצון מהגוף, השינויים המשמעותיים או ההתעסקות עם הגוף ובענייני אכילה."

התכנסות עצמית? הדבר עלול להעיד על הפרעת אכילה
התכנסות עצמית? הדבר עלול להעיד על הפרעת אכילה © צילום: Shutterstock

למרות הדמיון הרב הקיים בין הסוגים השונים, כל הפרעה מתבטאת בצורה שונה. בשביל להימנע מלהיכנס למצב המסוכן הזה, חשוב להכיר את האויב מקרוב ולדעת במה מתבטא כל סוג של הפרעת אכילה כזו או אחרת. ד"ר מן מסייעת לנו להכיר בעובדות ובסימנים.

"שלוש הסוגים העיקריים של הפרעות אכילה הינם:

אנורקסיה - מתאפיינת בעיקר בירידה דרסטית וניכרת במשקל ורצון להמשיך ולרדת עוד, בעיקר באמצעות חוסר אכילה או סוג של 'שריפת השומן'. 

בולימיה - הפרעה זו מתאפיינת בהתקפי אכילה בלתי נשלטים שמיד לאחריהם מגיע 'פיצוי' על כמות האוכל שהוכנסה לגוף, שמוציא אותו בדרך כזו או אחרת וכך בעצם יש הרגשה שקרית ולא מאומתת שהגוף 'התאזן' - למרות שהגוף בעצם מאבד הרבה יותר ממה שנכנס אליו.

אכילה בולמוסית - גם הפרעה זו מתאפיינת בהתקפי אכילה, רק שכאן אין את ה'פיצוי' הקיים בהפרעת הבולימיה, למשל, כמו שימוש בפעילות גופנית או הוצאות כאלה ואחרות מהגוף. כך נגרמת עליה במשקל והשמנת יתר."

חשוב להדגיש שכל המצבים הללו הינם מסוכנים ועלולים להחמיר, לכן אם הינכם מזהים תסמינים כאלה או אחרים אצלכם או אצל מישהו או מישהי בסביבתכם - חשוב לפנות מיד לגורם מקצועי על מנת להימנע מהידרדרות במצב. אף אחד לא בוחר ליפול לתוך המלכודת הזו, אך אפשרי וצריך לצאת ממנה. 

האם רק עין מקצועית מסוגלת לזהות את הסימנים, או שכל אחד יכול להבחין בהם?

"בהחלט מדובר בדברים שכל עין מסוגלת לזהות. מדובר בשינויים בהרגלי אכילה שניתן לראות: כמו אכילה איטית, אופן אכילה 'מוזר', חיתוך האוכל לחתיכות קטנות מאוד, ערבובים מוזרים בין מאכלים. הרבה פעמים, מי שסובל/ת מהפרעת אכילה מעדיפים לאכול לבד או במקום סגור ולא להיות בסביבת המשפחה או החברים בזמן האכילה."

בדרך כלל מעדיפים לאכול לבד
בדרך כלל מעדיפים לאכול לבד © fotolia

"ניתן לראות התחמקות או הימנעות ממצבים חברתיים או משפחתיים הכוללים ארוחות וסעודות. ככל שישנה החמרה במצב, ניתן להבחין גם בהיסגרות מבחינה חברתית והימנעות מלהגיע למפגשים חברתיים או משפחתיים, מה שמלווה גם במריבות."

כיצד מתפתחת הפרעת אכילה? האם ניתן לזהות ולעצור אותה לפני שהיא מתפתחת?

"קודם כל, חשוב להבין שאף אחד לא מכוון להיכנס למצב של הפרעת אכילה; לכן בחלק המקרים אולי אפשר לזהות התפתחות ולעצור אותה - אבל זה מאוד קשה. זה מתחיל בעיקר בדברים הקטנים: כמו מדיאטות שמטרתן הראשונית הייתה להוריד עד שני קילוגרמים, נניח; ונגמר בפגיעה רצינית במשקל. גם היסטוריה של הפרעת אכילה במשפחה עלולה להכניס כל אחד ואחת לקבוצת סיכון."

"המצב עלול להתרחש אצל כל אחד; החל מחוסר שביעות רצון מהגוף ומעצמם, דרך קושי להתמודד עם מצבים נפשיים ועד למצבים של פרפקציוניזם גבוה וקושי בלהביע רגשות. אין דבר ספציפי שגורם להתפתחות של הפרעת אכילה, זה משהו שמאוד קשה למקד אותו וחשוב להיזהר איתו."

"המידע על תזונה ודיאטות כאלה ואחרות מאוד זמין היום, בעיקר בגלל האינטרנט והטלוויזיה; אך המידע המתקבל לא תמיד מאומת. לכן חשוב ללוות כל תהליך של ירידה או עלייה במשקל בצורה מבוקרת על ידי איש מקצוע מוסמך בתחום בלבד. כך ניתן לפחות לנסות למנוע התפתחות של הפרעת אכילה בדרך אחת או לטפל בה במידת הצורך."

© fotolia

ד"ר מן ממשיכה להתייחס לנושא הסימנים המטרימים להתפתחות הפרעת אכילה: "אצל הלוקים בהפרעת אכילה, קיים רצון שלא להבליט את הגוף ולא להראות את השינוי במשקל, מכאן נובע השימוש בבגדים רחבים. הם בדרך כלל יעדיפו לא למשוך תשומת לב לגוף, או בגלל הבושה מהמשקל או בגלל השינוי הניכר בו. הם יתחמקו מאירועים חברתיים - משפחתיים ואכילה בציבור. אפשר תמיד לראות את השינוי הגדול במשקל בזמן קצר, גם עליה וגם ירידה - חשוב לשים לב לכך."

"לפעמים הפרעת האכילה מלווה גם בהתנהגויות אימפולסיביות: לדוגמא, שימוש בחומרים שמסוכנים לגוף (כמו סמים ואלכוהול), פעילות גופנית אינטסיבית, קניות מוגזמות, בזבוז כספים בלתי נשלט - הן לא תמיד מתבטאות אך ורק באכילה ומתקשרות לעיתים גם להתנהגויות אחרות."

"אפשר להבחין גם בשינויים במצב הרוח, הן בשל הקושי להתמודד עם המצב הנפשי הקשה שנקלעים אליו והן בשל האכזבה מהגוף. הדבר גורם בדרך כלל לירידה בקשרים החברתיים ולפגיעה בתקשורת עם הסביבה. הלוקים בהפרעה בדרך כלל לא ירצו לשוחח עם הסובבים אותם ויעדיפו להתרחק מהקרובים אליהם. ישנה נטייה להתבודדות, ככל שההפרעה מחמירה - בגלל הקושי באכילה והימצאות ליד אחרים והימנעות משאלות."

האם אדם יכול לזהות על עצמו שיש לו הפרעת אכילה?

"הלוקים בהפרעת אכילה מסוגלים לעיתים להבין שישנה בעיה סביב האוכל והמשקל ובהתעסקות המוגזמת שבדברים - עם זאת, ברוב המקרים ישנה הכחשה כלפי המצב הקיים, בעיקר בגלל הפחד מלעלות במשקל, מהשינוי הקיים או העתיד לבוא או אפילו פחד ממאכלים מסויימים. יש מצבים שמרגישים שכבר לא יכולים להתמודד לבד - במצבים כאלה חשוב לפנות לעזרת המשפחה, החברים או לגורם מקצועי מוסמך."

מאוד קשה להתמודד לבד, חשוב להיות בסביבה תומכת
מאוד קשה להתמודד לבד, חשוב להיות בסביבה תומכת © fotolia

מה לעשות אם הבנתי שאני סובל/ת מהפרעת אכילה?

"אם אתם חוששים או סוברים שמתפתחת אצלכם הפרעת אכילה, חובה לפנות לטיפול ולאבחון. רק איש מקצוע יכול לאבחן ולקבוע אם יש או אין הפרעת אכילה. לכן, יש להיעזר במרכזים מוסמכים ולקבל עזרה. ככל שמאבחנים ומקבלים עזרה בשלב מוקדם יותר - קל יותר למגר את ההפרעה ולהחלים ממנה באופן משמעותי."

"חשוב גם לשתף את ההורים או כל אדם אחר קרוב, כי ברוב המקרים קיימת הכחשה למצב הקיים ולא תמיד אפשר לקבל אותו בכוחות עצמינו, מה שעלול להחמיר את התופעה. מאוד קשה לעבור את זה לבד, לכן בהחלט משמעותי להצליח ולשתף מישהו מהסביבה הקרובה."

מי יכול לזהות או לראות עליי שיש לי הפרעת אכילה?

"כל אדם שנמצא בסביבה שלכם, בין אם זה בבית, בבית הספר או בעבודה, יכולים לזהות את כל הסימנים שדיברנו עליהם קודם ועלולים להוות חשש להפרעת אכילה. כל הסימנים הללו הם בדרך כלל נראים לעין וחשוב לנסות להבחין בשינויים ולזהות אם משהו לא תקין. כל אדם שמסוגל להיות קשוב לכם ולמצב יכול לזהות את כל השינויים הללו ובהחלט לזהות, להתערב ולעזור."

"במצבים כאלה חשוב להימצא בסביבה עירנית ותומכת, מה שיכול מאוד לעזור לכם לפנות לאבחון ולטיפול ולהחלים מההפרעה."

"חשוב שתשימו לב לסביבתכם ותנסו לזהות סימנים כאלה ואחרים שעלולים להעיד על הפרעות אכילה אצל מישהו או מישהי. כך תוכלו לעזור להם לפנות לעזרה בהקדם האפשרי ולצאת מהמצב."

צריך, אפשרי וחשוב לטפל בכל הפרעת אכילה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בלבד. יש לאן לפנות!

• אתר העמותה הישראלית למניעה, טיפול ומחקר בהפרעות אכילה

• מרכזי הטיפול בהפרעות אכילה בארץ

• רשימת המטפלים החברים בעמותה (כולל חיפוש לפי מקצוע ואיזור)

תגובות