טור דעה: "אתגר הנובמבר מרמז שנערים לא יכולים לשלוט בעצמם". צילום: fotolia

טור דעה: "אתגר הנובמבר מרמז שנערים לא יכולים לשלוט בעצמם"

מי מכם לא שמע על "אתגר הנובמבר", או בשמו הלועזי - "no nut november"? הרי שבימים אלה, האינסטגרם מוצף בממים שעוסקים באתגר ובקושי הרב של נערים וגברים לעבור אותו. כתבתנו ניקול פטלך בטור דעה נוקב על האתגר, שלדעתה אומר רק דבר אחד: התפיסה שנערים וגברים לא מסוגלים לשלוט בעצמם - עדיין חיה ובועטת

 אומרים שניתן ללמוד המון על חברה או אוכלוסייה מסוימת, רק על פי הטרנדים המקובלים בה. האתגר הידוע "no nut november" בהחלט מוכיח את האמירה הזאת: למי שלא שמע או לא ידע, האתגר אוסר על נערים וגברים לעסוק בכל פעילות מינית שקיימת; וזאת במשך לא פחות מאשר שלושים ימים (כל חודש נובמבר). מצד אחד, האתגר הוא אכן מאוד משעשע ומצחיק בתור מם באינסטגרם, אך מצד שני - אם תתעמקו לרגע במשמעות האמיתית שלו, תגלו שהוא מוכיח שגם במאה העשרים ואחת - התפיסה שנערים וגברים אינם מסוגלים לשלוט ביצרים המיניים שלהם, עדיין חיה ובועטת. 

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

אך, רגע לפני שניגש לעומק העניין - אני אשמח לסבר את אוזניכם עם קצת היסטוריה: בשנת 2009, משתמש אנונימי פרסם ברשת אתגר בשם "no fap september", שאוסר על גברים לעסוק בכל פעילות מינית שלא מצריכה בן או בת זוג, במשך כל חודש ספטמבר. האתגר היווה השראה לאדם נבון אחר, ששנתיים לאחר פרסום האתגר המקורי - המציא את "no nut november", שפרץ לתודעה הציבורית רק שש שנים מאוחר יותר. 

© fotolia 

אז מה כל כך בעייתי באתגר הזה, אתם שואלים? ואיך הוא קשור לתפיסה שאומרת שגברים לא יכולים לשלוט במיניות שלהם? ובכן, כפי שבוודאי שמתם לב - כל הגרסאות של האתגר, הן העדכניות והן המקוריות, מתייחסות אך ורק לנערים וגברים. במילים אחרות, המשמעות ה(לא ממש)נסתרת של האתגר היא לא אחרת מאשר: שליטה ביצרים המיניים מהווה אתגר קשה עבור בני המין הגברי; וזאת מפני שהם אינם רוצים ומסוגלים לשלוט בעצמם מרצונם החופשי. במידה ואתם לא מאמינים לי - הנכם בהחלט מוזמנים לעבור על כל הממים שנוצרו בהשראת האתגר ולגלות שכולם, ללא יוצאים מן הכלל, מציגים את הקושי ה"בלתי נסבל" של נערים וגברים לעבור את האתגר. 

אבל רגע, למה בעצם כל כך אכפת לי מהמסר שהאתגר מעביר? הרי שאם נערים וגברים מעוניינים לקחת בו חלק, למה שהם לא יעשו זאת? אז זהו, שזאת בדיוק הנקודה: כאשר בני המין הגברי, במיוחד אם מדובר בנערים, נחשפים באופן יומיומי למסר שאומר ש"הם לא יכולים לשלוט במיניות שלהם" - הם מתחילים להאמין בכך. ולמה זה גורם? ניחשתם נכון - להטרדות מיניות. הרי שאם גברים ונערים לא יכולים לשלוט בעצמם ונדרש אתגר שלם כדי לגרום להם לעשות זאת, אז למה שהם יתאמצו מלכתחילה? למה שהם יחשבו פעמיים לפני שהם אומרים או חלילה עושים משהו לנערה היפה מהשכבה, אם הם במילא לא מסוגלים לשלוט במיניות שלהם? 

© fotolia

נכון שזוהי אינה תפיסת העולם של כל הנערים (וטוב שכך) וחלק גדול מהם רואים באתגר כסתם משחק תמים ולא פוגעני, אך מה עם אלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה הזאת? מה עם אלה שמלבד הממים באינסטגרם, נחשפים למסר הנוראי הזה גם דרך מקורות אחרים (מעגל החברים שלהם, אינטרנט ועוד)? בעיניי, התפיסה הזאת היא כה שלילית, סקסיסטית ומזעזעת - שלא צריך להיות לה ולו מעט מקום בשיח הציבורי ובחברה שלנו. אין סיבה שנמשיך לאפשר לנערים להיות מושפעים מהתפיסה הזאת, גם אם היא משפיעה רק על חלק קטן מהם.  

לדעתי, האתגר הזה עבר את כל גבולות ההומור - והשפעתו השלילית על החברה שלנו היא קשה מנשוא. הרי שבעידן שבו אנו משקיעים את כל כוחותינו בלחימה בהטרדות מיניות - אין סיבה שניתן לגיטמציה לאתגר שמעודד תפיסה מיושנת, סקסיטית ומזעזעת להפליא, אשר מתיימרת להרוס את כל ההישגים שהשגנו במלחמה נגד ההטרדות. בעיניי, עלינו לגרום לכל הנערים להיות בטוחים בכך שהם בהחלט מסוגלים לשלוט ביצרים המיניים שלהם מרצונם החופשי, אחרת - המלחמה נגד ההטרדות המיניות לעולם לא תגמר.  

תגובות