בלי סודות: "אני לא יודע למי אני נמשך". Fotolia

בלי סודות: "אני לא יודע למי אני נמשך"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אני לא יודע למי אני נמשך"

בן 16 שואל: "שלום, אני בן 16 וכבר הרבה זמן שאני לא יודע מה אני רוצה מהחיים שלי. אני לא יודע למי אני נמשך ולמה זה כל כך מבלבל. מצד אחד, אני נמשך לגברים, אבל בינתיים לא יצא לי להימשך לאחד ספציפי שהוא לא מתוך סרטוני פורנו. בחיים לא יצא לי לחשוב על איך יהיה לי חבר, ואיך אני רואה את עצמי עם גבר בעתיד. אני לא מתכחש לעובדה שכרגע אני נמשך גם לבנים, ואני גם לא מפחד שיגידו משהו על זה, זה פשוט מבלבל אותי להתרגש מהם מינית, אבל לא לרצות להיות איתם בקשר רומנטי. יצא לי מספר פעמים לראות סתם בבית ספר ילדים בלי חולצה, או בים, ואף בטיול שנתי במקלחות ופתאום לא נמשכתי אליהם אפילו. לגבי נשים- אני כן מתרגש מנשים ואני כן נמשך אליהן, אבל זה קורה לעיתים רחוקות. המשיכה נמדדת יותר ברצון לקשר עמוק, ועם זה גם קשר מיני. בבית ספר אני כל הזמן חושב על בנות, אני חושב על זה שהן חמודות, ומה אני יכול לעשות בשביל לנתב את הקשר שלי איתן לעומק זוגי. פה בדיוק הבלבול מתבטא, אני גיי? אם הייתי הומוסקסואל כנראה שהייתי רוצה גם להיות במערכת יחסים עם גבר ולא רק מין, אני סטרייט? אם הייתי סטרייט נשים היו מרגשות אותי הרבה יותר מבחינה מינית ופחות רגשית. אני בי? לא ידוע, בי מסוגל להיות במערכת יחסים עם שני המינים, והבעיה שלי היא שאני באמת לא מסוגל לדמיין את עצמי עם גבר במערכת יחסים, זה פשוט מה שאני מרגיש... חייב עזרה"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני רואה שאתה עדיין מתלבט לגבי העניינים החשובים האלה, וברור שזה מפריע לך, מבלבל ומתסכל. אני שמחה מאוד שאתה יודע לפנות לעזרה כשאתה חש שאתה זקוק לה. זו תכונה כל כך חשובה. רגשות של בלבול הם אחד הדברים הכי טבעיים והכי שכיחים בגיל ההתבגרות וזה יכול להמשך גם שנים אחרי. אתה מנסה בעצם לברר יותר לעומק את נושא המשיכה- בנים? בנות? שני המינים? ואתה ממש לא לבד בסיפור הזה. משיכה כוללת כמה רבדים והיא עשויה להיות משיכה מינית או משיכה רומנטית או גם וגם. מתבגרים רבים מתלבטים בדיוק בנושאים אלה. למי אנחנו נמשכים? עם מי אנחנו מדמיינים את עצמנו במגע מיני? עם מי אנחנו מדמיינים את עצמנו במערכת יחסים ארוכת טווח? ההתלבטויות הללו וחוסר הוודאות בנושא זה הם בעצם חלק בלתי נפרד מגיל ההתבגרות, וחלק מאיך שאנחנו הופכים בהדרגה למבוגרים, ולומדים להכיר את עצמנו, את הזהות שלנו ואת ההעדפות שלנו, וזה לוקח זמן. דבר נוסף שאני מזמינה אותך לחשוב עליו ושחשוב לי שתדע- כדאי לקחת את הזמן ולקבל את זה שייתכן ואין תשובות חד משמעיות באהבה ובמשיכה. ייתכן שאתה ביסקסואל, אבל ייתכן שבהמשך תגלה גם שאולי אתה לא, ואולי אתה נמשך רק לגברים, או רק לנשים. זכור שלא חשוב מה תגלה, זה נורמלי ובסדר. זהות מינית אינה דבר של בחירה והכי חשוב שתנסה להבין מה אתה מרגיש, לאט ובקצב שלך, ותהיה שלם עם מה שיבוא. נסה בינתיים לחזק את עצמך- את תפיסות העולם שלך, את האמת שלך, את הדרך שבה אתה מגדיר חברות ויחסים קרובים, אילו סוגי אנשים גורמים לך להרגיש טוב עם עצמך? אתה מוזמן לפנות שוב אלינו ל"דלת פתוחה"- מרכז שמייעץ לבני נוער בכל מה שקשור לזוגיות, מיניות ואהבה. מוזמן לפנות בכל שאלה או להיכנס לאתר האינטרנט שלנו: https://www.opendoor.org.il/ בהצלחה!"

© צילום: Fotolia

"לא יודעת מה לעשות עם החשק המיני שלי"

בת 13 שואלת: "היי, אני בת 13 ויש לי חשק מיני, אני לא יודעת מה לעשות איתו. אשמח לעזרה"

תשובת היועצת: "שלום לך, ראשית, אני מאוד שמחה שפנית אלינו. את שואלת על נושא מאוד חשוב ונפוץ בגילך (ובכל גיל) – מיניות, חשק מיני, מחשבות ופנטזיות על מין... את נמצאת בתחילתו של גיל ההתבגרות, שבו חלים שינויים הורמונליים, גופניים, חברתיים ועוד רבים בגופך, את גדלה, מתפתחת, וכחלק מכך יש לך גם חשק מיני. במקביל לשינויים הגופניים, את גם מתפתחת מבחינה רגשית, הזהות שלך מתעצבת, את לומדת יותר ויותר על עצמך ופוגשת נערים ונערות נוספים. באופן טבעי, גם התהליכים האלה גורמים לכך שמתעורר אצלך חשק מיני – וזה נהדר! את שואלת מה לעשות מה עם זה, והייתי רוצה לקחת את השיחה שלב אחד אחורה: לפני מה לעשות עם זה, חשוב שתאפשרי לעצמך לחשוב על זה ולהרגיש את זה. מה זה אומר מבחינתך חשק מיני? מה מושך בעינייך? באילו סיטואציות / מקרים את מרגישה שיש לך חשק מיני? שימי לב, מבחינה חוקית במדינה מותר לקיים יחסי מין בהסכמה רק מגיל 14 ומעלה. כלומר, את מתחת לגיל ההסכמה וחשוב שתדעי זאת. השאלות שלך על מיניות ועצם זה שאת כותבת לנו מאוד משמחות אותי. תמשיכי לחקור את עצמך ואת גופך, בסבלנות וברגישות. את מוזמנת לפנות שוב אלינו ל"דלת פתוחה"- מרכז שמייעץ לבני נוער בכל מה שקשור לזוגיות, מיניות ואהבה. מוזמנת לפנות בכל שאלה או להיכנס לאתר האינטרנט שלנו: https://www.opendoor.org.il/ בהצלחה ובהנאה!"

© צילום: Fotolia

"איך להימנע מהידבקות במחלות מין?"

בת 16 שואלת: "היי, אני בת 16, אם אני לא רוצה להידבק במחלת מין, אני חייבת פשוט להכיר ולסמוך ב100% על הפרטנר המיני שלי? אני מבולבלת זה ממש מבאס. אבל אני גם שמחה שיש מקום לשאול ויודעת שזה נורמלי לשאול את השאלות האלו"

תשובת היועצת: "שלום ותודה שפנית אלינו, אני שמחה מאוד שאת מרגישה שיש לך מקום להתייעץ בו. השאלות שלך הן באמת חשובות ונורמליות. לצערי, גם אם אנו מכירים אדם ב-100 אחוז, ייתכן שיש לו מחלת מין שהוא לא יודע עליה ולכן הדרך היחידה לדעת במאת האחוזים שאפשר לקיים יחסי מין (ללא קונדום שמגן ממחלות מין) עם אדם מסוים הוא, כמו שציינת, היא בעזרת בדיקה למחלות מין. ישנן מחלות מין שלא כוללות כמעט סימנים ולכן יהיה לנו או לפרטנרים שלנו קשה לזהות אותן. אמצעי מניעה חוצצים, כמו קונדום, הם היחידים שיכולים להקטין את ההידבקות במחלות מין. ניתן לבצע בדיקות בקופת החולים על ידי- רופא משפחה, רופא עור ומין, אורולוג או גניקולוג. ההמלצה היא לבצע בדיקה למחלות מין אחת לשנה, ואם ביצעת מין לא מוגן אז מיד אחרי. בנוסף, מידה ואת והפרטנר שלך לא קיימתם שום צורה של יחסי מין קודם אז הסיכוי להידבק הוא קטן מאוד, אבל עדיין חייבים להשתמש בקונדום ואם רוצים להיות בטוחים שאין מחלות מין הדרך הטובה ביותר להשקיט את החשש ולהנות מיחסים ללא דאגות הוא להיבדק. הערה כללית: תמיד כדאי להיכנס למיטה עם אנשים שאת סומכת עליהם. סומכת עליהם שיגידו לך אם יש להם מחלה, שלא יעשו עניין משימוש באמצעי הגנה, סומכת עליהם שאם הם יהיו עם אנשים אחרים אז שישתמשו גם איתם באמצעי הגנה, סומכת שיש ביניכם תקשורת חופשית- שתוכלי להגיד לו מה נעים/כואב, אם את רוצה להמשיך או להפסיק משהו ולדעת שהוא יכבד אותך ואת הרצונות שלך, שאם חלילה תהיה מחלת מין או הריון לא רצוי שהוא ייקח אחריות ויהיה איתך שם. קשה למצוא אדם כזה ולפעמים נפגוש אנשים שנחשוב שהם כאלה והם בעצם לא. לאט לאט לומדים לזהות מי כן ומי לא, אין נוסחה, אבל זה משהו שאפשר לחשוב עליו אפילו לפני סטוץ- מי האדם הזה שאני הולכת להיות איתו? המון בהצלחה ומקסים האופן שבו את לוקחת אחריות על עצמך ועל הבריאות שלך".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ ותמיכה בסניפי דלת פתוחה או באתר האינטרנט https://www.opendoor.org.il/.

תגובות