טור דעה: "מערכת החינוך מפספסת חלק חשוב מתפקידה". צילום: fotolia

טור דעה: "מערכת החינוך מפספסת חלק חשוב מתפקידה"

תלמידים, הורים ואף אנשי חינוך רבים, טוענים שמערכת החינוך אינה משקיעה מספיק משאבים בחינוך המיני של בני ובנות הנוער. כתבתנו אליס פיינשטיין בטור דעה נוקב על התופעה הזו, שלדבריה - מביאה לבלבול וחוסר ידע מוחלטים בקרב הנוער, שרק רוצה לחקור את נושא המיניות ולקבל אינפורמציה מגורם סמכותי כלשהו

זה לא סוד שמין במערכת החינוך הפך לסוג של ״טאבו״ במקומות מסויימים. זה לא סוד שיש הרבה נערים ונערות שלומדים על עולם המין דרך חבריהם שלרוב לא יודעים הרבה יותר מהם, מאתרים מפוקפקים באינטרנט ולפעמים במקרים טובים גם מהוריהם. מערכת החינוך, בתור מערכת שתפקידה לחנך את דור העתיד להיות אזרחים ובני אדם טובים, מפספסת, לדעתי, חלק חשוב מתפקידה.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

חינוך הוא לא רק לדעת את הזכויות שלי, לדעת קרוא וכתוב ואיך לפתור בעיות מתמטיות. חינוך קשור גם לחיים הכלליים - איך להתנהל כספית נכון, איך לשמור על בריאות הנפש וכן, גם איך לקיים מין נכון ובטוח. אני בתור תלמידה, הייתי מצפה ממערכת החינוך להעניק לי יותר ידע על מיניות בריאה. הרי, מיניות ומין זה משהו טבעי, בריא ולגיטימי לגמרי לחוות בגיל ההתבגרות ואחריו. אז למה לא ללמד איך לתעל את היתרונות של הדבר ולהיזהר מהחסרונות? 

האינטרנט ומקורות ״מפוקפקים״ כמו בני נוער אחרים לא בהכרח יכולים לתת את ההכוונה והכלים הנכונים להתמודד עם השינויים והרצונות המתפתחים בגיל ההתבגרות. המון בני נוער נכנסים לתוך עולם המיניות עם ידע כללי מאוד על איך זה עובד ומה ״החוקים״, אבל בבתי הספר לא תמיד מדברים על אמצעי מניעה, מין בהסכמה, מחלות מין והאנטומיה של גוף האדם, הרבה תלמידים לומדים את כל אלו מהאינטרנט ולדעתי זה קצת עצוב.

© fotolia 

משהו טבעי ואפילו יפה, הפך לנושא שמסתגר בחדרי חדרים, לפעמים נראה כאילו מערכת החינוך מובכת או מפחדת מדי לפתוח את הדלת ולתת לו במה. אני חושבת שחינוך מיני חשוב כמו כל ידע במתמטיקה, היסטוריה ולשון. חינוך מיני זה חלק מהחיים, זה נושא רלוונטי לא רק לגיל ההתבגרות, אלא לחיים ככלל, וחלק מתפקידה של מערכת החינוך בעיניי היא להכין אותנו לכך.

באופן אישי, הייתי מרגישה הרבה יותר בנוח לפסוע את פסיעותיי הראשונות בתוך ״עולם המבוגרים״ הזה אם גורם מקצועי ומבוגר היה מנהל איתי שיחה בגובה העיניים על מה זה אומר ומה הסיכונים. מצד שני, אני יכולה להבין את החשש של המערכת. לא רק אצלה הנושא הפך לטאבו, אלא גם אצל הנוער. הרבה מהנוער מתייחסים לכך בתור בדיחה, וכאשר המערכת מנסה לשבור את הקרח ולעשות פעילות חינוכית בנושא, נערים ונערות אינם מתייחסים לנושא ברצינות וגורמים למערכת לאטום עוד יותר את הנושא מאחורי קירות בטון. 

© shutterstock

מעבר לכך שחינוך מיני הוא אחד הכלים החשובים ביותר למיניות בריאה, הוא גם כלי לדימוי עצמי בריא ויחסים בריאים. חינוך מיני נכון הוא חינוך שמסביר איך לקבל את האחר, איך לא ללחוץ עליו לעשות מעשים בניגוד לרצונו וכן איך לקבל את עצמנו. חינוך מיני אמור להקנות את ההבנה שפורנו למשל, הוא הרבה פעמים פוטושופ ותו לא, שהסצנות לרוב מבוימות וכך לא תמיד נראים יחסי מין בריאים. פורנו הוא סרט מלאכותי, ועל מנת שנערים ונערות רבים לא יפלו בפח ויפתחו בעיות של דימוי עצמי בעקבות צפייה בהם, על מערכת החינוך לשים דגש משמעותי יותר גם על הפן הזה.

בנוסף למערכת החינוך, גורם נוסף שחשוב שיעלה גם כן את הנושא על סדר היום עם הילדים הוא ההורים. ההורים נחשפים לילדיהם כמעט בכל יום, הם עדים להתבגרות היומיומית שלהם וזוכים לחוות אותם בסביבתם הטבעית - בבית. משום כך, ומתוך היותם דמות בוגרת שילדים בדרך כלל סומכים עלייה, להורים יש תפקיד עצום בנושא החינוך המיני. אלא שגם כאן, הורים רבים נבוכים מלנהל את ״השיחה״ עם ילדיהם, כי גם במסגרת הזו נושא המיניות הפך לטאבו ומשהו שצריך להסתיר. אז אני רוצה להגיד לכם שאין ממה להתבייש! הורים, מורים ותלמידים, יחסי מין הם דבר טבעי וחלק בלתי נמנע מחיי אדם ויצורים חיים. אין מנוס מהנושא, ועל כן בתור דמויות חונכות, על הבוגרים להתנהג בהתאם ולחנך למיניות ויחסים בריאים, על אף המבוכה והחששות.

© Fotolia

אז מה הפתרון? השלב הראשון הוא לפתוח את הראש ולהבין, שללא חינוך לכך, המיניות לא תפסיק להיות טאבו מעצמה והילדים ימשיכו להשיג את ״המידע״ ממקומות לא כדאיים. הילדים צריכים לראות ולחוש שלמבוגרים אכפת מהנושא כדי שיבינו את חשיבותו, והמבוגרים צריכים להרגיש מהילדים שהם פתוחים לשמוע ולא יהפכו את הנושא לבדיחה. הגיע הזמן המערכת החינוך והמבוגרים בכלל ירימו את הכפפה ולא ״יזכרו״ לדבר על הנושא רק בכיתה יב׳ כשהנושא כבר לא רלוונטי עבור חלק מהנוער - החינוך למיניות בריאה ובטוחה צריך להיות תהליך לאורך כל החיים, החל מגיל 3 כשמלמדים פעוטות על אזורים מוצנעים, דרך החטיבה ועד התיכון. חינוך מיני צריך להיות מותאם לגיל, כדי שיהיה ניתן למנוע תמונה לא ריאלית לגבי מה קורה מאחורי דלתות סגורות, וכדי שהילדים יבינו עד כמה הנושא הזה חשוב ואין שום סיבה להתבייש בו ובעיקר, שידעו לשמור על עצמם. בהצלחה לכולנו.

תגובות