בלי סודות: "חוששת לדבר עם ההורים על מיניות". adobe stock

בלי סודות: "חוששת לדבר עם ההורים על מיניות"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

 עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אין לי ביטחון עם בנות"

בן 17 שואל: "היי, אני כבר לקראת גיל 17 ואין לי ביטחון עם בנות. היו לי רק שתי בנות זוג וגם אותן אני לא מחשיב כל כך. אחת הייתה איתי רק כדי לא להעליב אותי, ובזמן שהיינו ביחד היא הייתה במקביל עם מישהו אחר, ועם השנייה זה נמשך רק שבוע. אני מרגיש מכוער או משהו, כי אני גורם לכולן להתרחק. לא מזמן עברתי לבית ספר חדש ולא משנה מה, אף אחת לא מתחברת אליי, לא כידידה ולא כשום דבר אחר... אני באמת לא יודע מה לעשות, בבית ספר לא הולך, ואני לא יודע איך מדברים עם בנות. מה אפשר לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. נשמע שאתה חווה מצב באמת מורכב- אתה מעוניין ליצור קשר עם בנות וכשאתה מצליח להכיר מישהי זה לא מסתדר. אתה מציין שעברת לבית ספר חדש ואני מתארת לעצמי שזה תורם למצב הלא פשוט שאתה נמצא בו. הצעד הראשון בלהכיר בנות הוא לצאת למפגשים חברתיים, שם תוכל להיות בסביבת בנות שיוכלו לעניין אותך. אם מסיבות לא מעניינות אותך, תנסה לחשוב על מקומות אחרים בהם תוכל להיות בסביבת בנות- חוגים, תנועת נוער, מקום התנדבות ועוד. אחרי שמכירים מישהי, הצעד הבא הוא ליצור קשר ושם אתה כותב שאתה נתקל בבעיה. ממה שאתה כותב נשמע שהיו לך חוויות לא טובות עם בנות, ושהביטחון שלך נפגע. נשמע שזו נקודה משמעותית להתחיל ממנה ולעבוד עלייה. האם יש מישהו מבוגר משמעותי בחיים שלך שאתה יכול לשתף אותו/ה במה שעובר עליך? למשל- יועצת בית ספר, מדריך בתנועת נוער, אח גדול ועוד? אני מציעה לך למצוא מישהו כזה בסביבה שלך, שתוכל לשתף אותו ולהיעזר בו כדי לחשוב ולהבין יותר את מה שקורה לך. אפשר גם להיעזר בהורים אם אתה מרגיש בנוח, או לפנות לייעוץ מקצועי יותר. אתה מוזמן גם להגיע אלינו לפגישה, תוכל למצוא את רשימת הסניפים שלנו באתר האינטרנט שלנו ב"דלת פתוחה". חשוב לי לעודד אותך ולומר שאתה נשמע רגיש ובעל רצון לזוגיות טובה. עם תקשורת בריאה ועם הזמן הזוגיות הנכונה עוד תגיע, ואני בטוחה שגם זה יעלה את הביטחון שלך להמשך. לסיכום, חשוב לי לחזק אותך על הפנייה לעזרה. העובדה שחווית חוויות לא טובות בעבר לא בהכרח מעידה על היכולת שלך ליצור קשר זוגי בעתיד. יכולות להיות עוד בנות שיביעו בך עניין אמיתי. כל טוב, והרבה בהצלחה בהמשך הדרך."

© צילום: Fotolia

"חוששת לדבר עם ההורים על מיניות"

בת 15 שואלת: "היי, סליחה מראש על השאלה אם היא קצת מטופשת. אני חושבת, או יותר נכון די בטוחה שיש לי זיהום פטרייתי. אני לא רוצה לאבחן את עצמי וזאת הסיבה שאני רוצה ללכת לרופא, אבל אני מאוד ביישנית ואני לא יודעת איך לומר לאמא שלי. חוץ מזה, אני לא חושבת שאני מסוגלת לתת לרופא/ה להסתכל. איך אני אמורה לדבר על זה? מה להגיד? מה כדאי לעשות? זה ממש לא נעים ולפי מה שהבנתי זה רק מחמיר עם הזמן".

תשובת היועצת: "שלום לך יקרה, אין דבר כזה שאלה מטופשת! כל השאלות מוצדקות וחשובות למי ששואל אותן. יופי שפנית אלינו, וננסה לראות כיצד לעזור לך. מדוע את חוששת שיש לך זיהום פטרייתי? לזיהום מסוג כזה עשויים להיות סימנים שונים כמו- גרד, צריבה, כאב, הפרשות מרובות במרקם של "גבינת קוטג'", ריח וצבע שונה מהרגיל. לעתים אדמומיות או נפיחות באיזור הפות. האם את סובלת מחלק מתופעות אלה? גם במידה וכן, לא סביר שתוכלי לאבחן את עצמך ובמקרה זה אכן כדאי להתייעץ עם רופאת נשים. את מעלה שאלות כל כך חשובות וטובות. לעתים נראה לנו מביך ובלתי אפשרי לשוחח עם ההורים שלנו על דברים שקשורים למיניות שלנו. הרצון שלך לבדוק איך לעשות זאת הוא נפלא. לפעמים המבוגרים המשמעותיים בחיינו רק מחכים לכך שהילד יפנה אליהם, ומקווים שירגיש בנוח לעשות זאת. יכול להיות שתופתעי לטובה לגבי תגובתה של אמך ובהחלט כדאי לך לנסות לעשות זאת. חשוב שתדעי שתופעות כמו זיהום פטרייתי וגירויים אחרים באיזור הפות הם נפוצים מאד, גם אצל בנות שאינן פעילות כלל מבחינה מינית. כמעט כל אישה חוותה בחייה סוג כזה או אחר של זיהום או פטריה באיבר המין, ולכן סביר מאד שגם אמא שלך התנסתה בכך בעבר ויכולה גם לספר לך מניסיונה האישי. את יכולה לקיים שיחה אישית עם אמא שלך כשרק שתיכן נמצאות יחד, ולפתוח את השיחה בכך שיש משהו שאת רוצה להגיד לה, אבל את חשה מבוכה ושאת מתביישת. זה ממש טבעי להרגיש כך! אחר כך תוכלי לתאר לה מה את חשה ומה השתנה אצלך לאחרונה שמפריע לך. גם אם תחליטי שאינך מעוניינת לפנות לאמך, נסי לפנות לגורם משמעותי אחר עבורך שתוכלי לספר לו (אחות גדולה, מדריכה, יועצת, מורה...). את צודקת בכך שיש לפנות לבדיקה רפואית במידה והתופעות שמפריעות לך תמשכנה. מאחלת לך בהצלחה".

© צילום: Shutterstock

"לא מצליחה למצוא אמצעי מניעה שמקובלים עליי"

בת 19 שואלת: "היי, בן זוגי ואני התחלנו לפני כמה חודשים בהדרגתיות לקיים יחסי מין (התחיל מיבש ולאט לאט הורדנו בגדים וחדירה בהדרגה). עד כה סיכמנו שהוא יגמור בחוץ ותמיד הוא מוציא בזמן לפי התחושה שלו - רגע לפני שגומר. לאחרונה התחלנו להעלות את נושא אמצעי המניעה כיוון שבכל זאת עוברת בנו מחשבה של קצת פחד שעלולה לקרות טעות ואכנס להיריון. חשוב לי לציין שהוא בן הזוג הראשון שלי שאיתו אני מקיימת יחסי מין. הפסקתי את השימוש בגלולות לאחר שישה חודשים, כי לא אהבתי את העובדה שהעליתי במשקל ושהדימום החודשי הוא מלאכותי. הרגשתי גם שמאוד מיותר כי זה נחשב לסוג של רעל לגוף האישה. בנוסף, אני מרגישה שאני לא כל כך סומכת על עניין הקונדום הגברי כיוון שגם שם עלולים לקרות מצבים בלתי רצויים- קריעת הקונדום, יציאת נוזל הזרע מהקונדום וכו'. ניסיתי לקרוא קצת באינטרנט על עוד סוגים של אמצעי מניעה ולא מצליחה לחשוב על פתרון שנשמע מקובל עבורי. אשמח לשמוע מה דעתך בנושא ולכוון אותי לפתרון. תודה מראש"

תשובת היועצת: "שלום רב, תודה שפנית אלינו, נשמח לעזור לך עד כמה שאפשר. ראשית, חשוב לציין שכל מגע מיני ללא אמצעי מניעה כזה או אחר יכול להביא להריון, כולל משגל נסוג ("לגמור בחוץ"). בכל חדירה של איבר מין גברי לאיבר מין נשי יכולים להשתחרר מספר זעום של תאי זרע שנמצאים בנוזל המכונה "טיפות אהבה"- Precum, אשר משתחררים עוד לפני השפיכה של הגבר בלי ששמים לב או מרגישים בהם, ובהחלט יכולים להביא להריון. אי לכך אני מציעה לא להשתמש בשיטה הזו. לגבי אמצעי מניעה: השימוש בקונדום הינו שכיח וגם יעיל למניעת מחלות מין, אך בהחלט יכולות להיות תקלות כתוצאה משימוש לא נכון בשל חוסר ידע או מסיבות אחרות. על מנת ללמוד שימוש נכון בקונדום תוכלו להגיע לאחד מסניפי "דלת פתוחה" כדי לקבל הדרכה. כמובן שניתן לחזור ולהשתמש בגלולות, על פי ייעוץ ומרשם רפואי. מאז השימוש האחרון שלך בגלולות נכנסו לשוק מוצרים רבים שלפחות חלקם עשויים להתאים לך מבלי לגרום לתופעות לוואי קיצוניות כפי שתיארת. עם זאת, מאחר ואת אולי באופן עקרוני לא מעוניינת ליטול גלולות, ניתן להשתמש באמצעי מניעה אחרים, לדוגמה התקן תוך רחמי (שאינו הורמונלי) ועוד, וזאת לאחר ייעוץ רפואי מתאים. את מוזמנת בשמחה לאחד מסניפי דלת פתוחה, לבד או עם בן זוגך, על מנת לקבל ייעוץ מפורט לגבי אמצעי מניעה. גם בסניפי דלת פתוחה ניתן לקבל ייעוץ רפואי בתיאום מראש. בהצלחה!".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ ותמיכה בסניפי דלת פתוחה או באתר האינטרנט https://www.opendoor.org.il/.

תגובות