בלי סודות: "באיזה גיל בערך צריך לקבל מחזור?". shutterstock

בלי סודות: "באיזה גיל בערך צריך לקבל מחזור?"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"אני מתקשה לשים גבול בין הרצון שלי למין, לרצון של זוגתי"

בן 19 שואל: "אני מתקשה לשים גבול בין הרצון שלי למין, לרצון של זוגתי. מה התדירות הנורמאלית? מה אם הציפיות שלנו לא מתאימות? האם זה בסדר שאני עושה הכל לפי רצונותיה, אבל כשאני רוצה תמיד יש סירוב? איך ניתן לקבוע גבולות בזמן שאני לא מחפש בשום צורה להכריח אותה לשכב איתי בניגוד לרצונה כמובן..."

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה מאוד שפנית אלינו וזה מעולה לראות שאתה רגיש לרצונותיה אך גם לרצונותיך. השאלה שאתה מעלה כאן מעסיקה זוגות רבים ואכן רצונות שונים לתדירות קיום יחסי מין מתנגשים לעיתים ועלולים ליצור תסכול בין בני הזוג. לפני הכל, מכיוון שמדובר בנושא מורכב שאינו כולל תשובה אחת נכונה, נשמח שתיצור איתנו קשר במענה הטלפוני שלנו (פרטים למטה). חשוב לומר כי אין תדירות שנחשבת נורמלית לקיום יחסי מין וכל זוג בונה לעצמו מערכת זוגית המתאימה לרצונותיו. זה כמובן משתנה מזוג לזוג ואפילו מתקופה לתקופה כך שייתכן שכרגע זוגתך רוצה לקיים פחות יחסי מין משתרצה בתקופה אחרת בחייה. חשוב לדעת כי הרצון לקיים יחסי מין לא תמיד קשור למשיכה לבן הזוג או להנאה מיחסי המין. ייתכן שזוגתך עסוקה, עמוסה או טרודה בדברים אחרים שמקשים על הפניות שלה לאינטימיות בתקופה זו. כמו כן, כדאי לבדוק האם הדבר נובע מסוגיה אחרת בקשר ביניכם. מכיוון שיחסי מין הם זמן אינטימי בין בני הזוג, לעיתים סוגיות אחרות בקשר הזוגי משפיעות גם עליהם. תקשורת בריאה ביניכם, פתיחות וניסיון להבנת הצד השני יכולה לשפר את הקשר ביניכם ואף לעזור בשיפור חיי המין. לצד זה, מומלץ לנסות לגוון בסוגים שונים של יחסי מין ולא לבצע רק סקס הכולל חדירה. מרבית מהנשים נהנות יותר ממגע ישיר בדגדגן מאשר מחדירה של הפין לפות ולכן שווה להשקיע גם במגע מסוג זה, להאריך את המשחק המקדים ולשאוף להנאה מירבית של שני בני הזוג. בכל אופן, שיחה כנה שבה תעלו את הציפיות שלכם מהקשר הזוגי ומיחסי המין שלכם עשויה לעזור לכם להבין כיצד לגשר על הפער הזה".

© צילום: Getty Images

"באיזה גיל בערך צריך לקבל מחזור?" 

בת 14 שואלת: "באיזה גיל בערך צריך לקבל מחזור?"

תשובת היועצת: "שלום לך, קודם כל, כל הכבוד שאת שואלת ומתעניינת בגוף שלך ובשינויים שחלים בו. זה לא תמיד פשוט להתייעץ בנושאים אלו ואני ממש שמחה שאת מתייעצת לגביי תהליכים שקורים ויקרו בעתיד בגוף שלך. הווסת(מה שקראת לו "מחזור") מופיעה כשנתיים אחרי תחילת גדילת השדיים והגיל הממוצע לקבלת הווסת בישראל הוא בין 12 – 13 אך עד גיל 16 זהו טווח הזמן הנורמלי. לכן, את בבירור יכולה להיות רגועה כי את נמצאת כרגע עדיין בתחילת גיל ההתבגרות וגם אם חלק מהשינויים בגופך בולטים כרגע, לגוף יש זמן משלו עבור כל שינוי והמחזור שלך עוד יגיע. המחזור החודשי של אישה מורכב מכמה שלבים. אני מצרפת לך סרטון מעולה שמפרט בצורה מאוד טובה על המחזורהחודשי (עם קצת הסברים על מבנה הרחם והחצוצרות). קבלת הווסת בפעם הראשונה יכולה להיות מושפעת משלל גורמים כמו אחוז השומן בגוף, גנטיקה (כלומר באיזה גיל אמא שלך קיבלה ווסת לראשונה), עיסוק בספורט, לחץ מהלימודים ועוד. במידה והוסת עדין לא הופיעה דעי שאת בטווח הזמן הנורמלי והתקין. במידה והינך במשקל תקין התואם לגובה שלך ככל הנראה העניין הוא סבלנות. אמנם כנשים הגוף שלנו חווה דברים דומים אך עדיין יש ביננו שוני גדול וכל אחת אחרת ומשתנה בקצב שלה. ולכן נסי להירגע בעזרת פעילויות שנעימות לך ומרגיעות אותך, וזכרי שיש לך עוד זמן לקבלת הווסת ושבגילך זה נורמלי לחלוטין שעדיין לא קיבלת אותה. במידה ואת דואגת מהעדר התפתחות ניתן להתייעץ עם רופא/ת משפחה או רופאת נשים.

© צילום: shutterstock

"בלחץ מכל הסיפור הזה של הריון"

בת 14 שואלת: "היי, הכרתי מישהו ממש מדהים ואני רוצה שנשכב אבל קצת הרבה בלחץ מכל הסיפור הזה של הריון, אני רוצה גלולות אבל לא מעיזה לספר לאמא שלי. מה לעשות?"

תשובת היועצת: "היי, יופי שאת פונה כשיש לך שאלה. את מספרת שהכרת מישהו ואת רוצה לקיים אתו יחסי מין אך חוששת מהריון, נהדר שאת מודעת להשלכות של קיום יחסי מין ורוצה לקחת אחריות על מעשיך. שימוש באמצעי מניעה מאפשרים לנו לקיים יחסי מין ולשמור על הבריאות שלנו ושל בן/בת הזוג שלנו. שימוש קבוע באמצעי מניעה מצמצם משמעותית את הסיכון להריון לא מתכונן והידבקות במחלות המועברות במגע מיני. על כן יש חשיבות רבה לשימוש קבוע באמצעי מניעה. גלולות למניעת הריון אינן מונעות העברת מחלות מין ולכן מומלץ להשתמש גם בקונדום. את מוזמנת לקרוא מידע נוסף באתר שלנו.

חשוב שתביני שכדי לקחת אמצעי מניעה הורמונלי, נדרש מרשם מגורם רפואי. בבדיקה אצל הרופא.ה עושים הערכה למצבך הבריאותי ומתאימים לך את אמצעי המניעה הטוב ביותר לך. ישנם אמצעים שונים כמו: קונדום, מדבקות, גלולות ועוד. אני מזמינה אותך לקרוא גם על זה אצלנו באתר. בגלל מגפת הקורונה משרדי דלת פתוחה סגורים לקבלת קהל. בכל מקרה כרגע יש סגר ואת לא אמורה לבוא במגע עם אנשים שהם לא בתא המשפחתי שלך. יש לך כמה אופציות: להמתין עד שנוכל לקבל קהל שוב ואז להגיע לדלת חיפה או ת"א כדי לקבל מרשם פרטי אצלנו במרפאה, או לחילופין לפנות לקופת החולים שלך, לרופא.ת המשפחה או גניקולוג.ית. חשוב לי לעדכן שהיות ואת בת 14, יש סבירות גבוהה שיבקשו ממך שתגיעי בליווי של הורה. בדיקה גניקולוגית ללא אישור הורים ניתן לבצע מגיל 16 בקופת החולים. אני מאד מבינה את החשש לספר לאמא, אבל חשוב שתשתפי אותה במה שאת מרגישה ורוצה. התמיכה שלה יכולה לעזור. לפעמים אנחנו מדמיינים את ההורים לנו עם תגובות מסוימות ומופתעות לגלות שהאהבה שלהם אלינו גוברת על הכל ומה שנשאר זו דאגה ורצון ללוות אותנו בתהליך. נסי למצוא זמן רגוע ואינטימי שבו את עם אמך ולשתף אותה בדברים כדי שתוכל ללוות אותך. תוכלי לנסות תחילה לשתף חברה קרובה, אח/ות, דוד/ה או מכרה שקרובה אלייך.

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר- https://www.opendoor.org.il/

תגובות