בלי סודות: "מתביישת לספר לאמא שלי שקיבלתי מחזור". שאטרסטוק

בלי סודות: "מתביישת לספר לאמא שלי שקיבלתי מחזור"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בת 16 שואלת: "היי, קיימתי יחסי מין בפעם הראשונה לפני יומיים, ומאז מופיע לי דימום שלא הפסיק. בניסיון לחדירה לאיבר המין ביקשתי להפסיק בכלל כאב נוראי אז עשינו רק מין אנאלי ולא השתמשנו בקונדום או משהו כזה. אני חוששת מהדימום וחוששת גם מהריון. למרות שלא הייתה שפיכה בפנים, ליתר ביטחון לקחתי גם 'פוסטינור'. אני בהרגשה מאוד לא נוחה עם כל המצב. אשמח לעזרה".

תשובת היועצת: "היי, טוב שפנית אלינו. נשמע שעברת חוויה מורכבת וטוב מאוד שיכולת לבקש מהפרטנר לעצור את החדירה. מותר לך לבקש לעצור בכל שלב של האקט, ומצוין שכך עשית. להרבה מאיתנו, יחסי מין בפעם הראשונה יכולים להיות חוויה שונה ממה שמדמיינים ולעתים לא נעימה. זה לא אומר בהכרח שכך יהיה גם בפעמים הבאות. נשים רבות חוות כאבים בחדירה, במיוחד בפעמים הראשונות. כפי שעשית, הכי חשוב לשמור על תקשורת פתוחה עם הפרטנר ולשתף לאורך האקט מה נעים יותר ומה פחות לשני הצדדים. לעתים הכאבים בחדירה נובעים מחיכוך של איבר המין הגברי בנרתיק כשהוא יבש. לכן, חשוב לבצע משחק מקדים לפני החדירה על מנת לאפשר אווירה בטוחה ונעימה וכך גם איבר המין הנשי נהיה רפוי ורטוב יותר ומאפשר חדירה יותר בקלות ועם פחות כאב. למשל ניתן להתחיל קודם בחדירה של האצבעות שיכולה לסייע ולנסות לבצע את החדירה באיטיות ובעדינות, כשתרגישי שמתאים ונעים לך. לגבי הדימום, ייתכן שהוא קשור לכאב שהרגשת ומעיד על פציעה באיבר המין או שנובע עקב יחסי המין האנאליים. אם מדובר בדימום רציני יותר שאינו נפסק מומלץ להתייעץ עם רופא/ת נשים. בנוסף, ממה שאת מתארת נשמע שהסיכוי להריון לא רצוי נמוך מאוד, אך טוב שלקחת אמצעי מניעה לשעת חירום. עם זאת, על מנת לוודא זאת ניתן לבצע בדיקת היריון פשוטה שניתן לרכוש בכל חנויות הפארם. על מנת למנוע חששות דומים בעתיד, חשוב בפעמים הבאות להקפיד על אמצעי מניעה גם נגד היריון וגם נגד מחלות מין (למשל קונדום שהוא האמצעי היחיד שמגן גם נגד מחלות מין ולא דורש מרשם רופא). יש מגוון רחב מאד של אמצעי מניעה שתוכלי לבחור ממנו את המתאים ביותר עבורך. את מוזמנת להסתכל באתר של 'דלת פתוחה' בו יש מידע רב אודות כך".

© fotolia

בת 13 שואלת: "אני מפחדת שאני א-רומנטית. אני יודעת שאני עוד צעירה ושלא הייתי במספיק מערכות יחסים בשביל זה אבל עד היום חשבתי שאני נמשכת לבנות ופתאום אני לא בטוחה שאני בכלל רוצה אותן בקטע זוגי. אני מתחילה להילחץ".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו, ורואה בנו כתובת לשיתוף בשאלותייך ובהתלבטויותייך. את נמצאת בעיצומו של גיל ההתבגרות. לאורך גיל ההתבגרות מתחילה להבשיל אצל הרבה בני נוער משיכה מינית, והתעניינות בכלל בזוגיות או מערכות יחסים. אבל השלבים של גיל ההתבגרות יכולים להמשך כ-5 שנים, במהלכן חלים שינויים אנטומיים בגוף שלך ושינויים פסיכולוגיים רבים. אצל כל נער ונערה שינויים אלו מתרחשים בזמנים שונים. יש כאלה שזה קורה להם בגיל 12, ויש כאלה שרק בגיל 20. התרבות שלנו חושפת את בני הנוער למיניות וזוגיות באופן לא מבוקר, ולכן רבים מבני הנוער חשים בלבול רב. לכן אני שמחה שאת פונה אלינו, ואני שמחה לעזור לך ולייעץ לך. את כותבת שחווית כבר מערכות יחסים. יש כאלו בגילך, שעוד לא חושבים על זה כלל. האם את נכנסת למערכות יחסים, כי את חושבת שאת צריכה להיות כמו כולם? בגלל לחץ חברתי? או כי את רוצה? אני רוצה להרגיע אותך: טבעי ונורמלי לא להרגיש תשוקה מינית, רומנטיקה והתאהבות בגיל 13. תני לעצמך את הזמן לגדול ולהתפתח. כל השנים לפנייך. עשי רק מה שאת באמת מרגישה ורוצה. הלחץ החיצוני גורם לנו לפעמים לבחון את עצמנו יתר על המידה, להתבלבל ולחשוב שמשהו לא תקין אצלנו. אבל את לגמרי בסדר גם אם את מרגישה 'לא-רומנטית' בגילך. רוב בני ובנות הנוער בגילך עדיין לא באמת חשים צורך באהבה רומנטית. כן חשים צורך בהרגשת שייכות, בדידות, בחברויות שלך- בין אם זה עם בנות המין שלך או המין השני. בהמשך הדרך אולי תרגישי יותר בטוחה במיניות שלך ובהעדפותייך לגבי סוג מערכת היחסים שאת רוצה, וגם כמובן עם מי, בין אם זה בנות או בנים. תני לעצמך את הזמן להבשיל ולגדול לתוך זה, כמו הרבה מאוד נערות ונערים שחווים איתך את אותו בלבול".

© שאטרסטוק

שאלה: "עדיין לא קיבלתי מחזור, אני מפחדת נורא שהוא יגיע בבית ספר ויהיה לי כתם דם על התחתונים! וגם מהכאבים... כשאני אקבל מחזור אני ממש אתבייש לספר על זה לאמא שלי (אנחנו בקשר ממש טוב אבל זה מביך), איך לומר לה? וגם אני מפחדת נורא שאנשים יסתכלו לי בתיק ויראו שיש שם תחבושות 'ליתר בטחון'"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו והצפת את החשש שלך לקראת קבלת הווסת הצפויה לבוא. קודם כל, הפחד והחשש לקראת קבלת הווסת הראשונה הוא לגיטימי ונורמלי. את בשלב בו את מתחילה את ההתפתחות המינית שלך והמעבר הזה בין ילדה לאישה יכול להיות מאוד מלחיץ ומפחיד. יחד עם זאת, זהו תהליך טבעי שעוברת כל אישה במהלך חייה, וכל אחת לומדת איך להתמודד איתו ואף ליהנות ממנו מה שיכול להיות גם מאוד מרגש עבורך. על כן, משום שמדובר בתהליך טבעי, שעוברת כל אישה – מומלץ לדבר על כך עם אישה אחרת שעברה תהליך דומה. כתבת שאת ואמא שלך בקשר טוב אבל זה מביך אותך. זה אכן יכול להיות נושא מביך, אבל חשוב לזכור שגם אמא שלך הייתה בגילך וקיבלה את הווסת הראשונה שלה. מכיוון שאת מציפה חשש גדול לקראת קבלת הווסת, כדאי לשתף את אמא שלך גם בחשש הזה כדי שתוכל להיות שם בשבילך ולתמוך בך באופן רגשי וגם באופן פיזי לעזור לך להצטייד. כמובן שאם ירגיש לך נוח יותר את יכולה להתייעץ ולשתף בכך אישה קרובה אחרת; אחות גדולה, דודה, חברה טובה וכו'. חשוב שלא תרגישי לבד בתהליך הזה ושתרגישי שיש לך עם מי לשתף ולדבר על הדברים. כדאי להצטייד לפני קבלת הווסת במגני תחתון שיהיו לך בתיק אתו את מסתובבת ביום יום, על מנת שכאשר יגיע היום בו תקבלי ווסת בפעם הראשונה (זה כנראה יופיע כדימום קל בתחתונים או על נייר הטואלט) תהיי מוכנה. לאחר מכן כדאי להצטייד בתחבושות או טמפונים, לפי העדפתך והנוחות האישית שלך. אם את מפחדת שהמוצרים הללו יראו לך בתיק, אמליץ לשיים אותם בתיק קטן אחר; תיק איפור או קלמר וכדומה. לגביי החשש מהכאבים, לווסת החודשית יכולים להיות כל מיני תסמינים. התסמינים יכולים להשתנות מחודש לחודש ובמהלך החיים ולא כל אישה חווה את אותם התסמינים. יכול להיות שיהיו כאבים סביב קבלת הווסת אך גם יכול להיות שלא. במידה ותרגישי כאבים חמורים תמיד אפשר להתייעץ עם אמא שלך, חברה או רופא/ת נשים כדי להבין איך ניתן לטפל בהם או להתמודד איתם".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.
תגובות