בלי סודות: "פיתחתי אובססיה כלפיו". adobestock

בלי סודות: "פיתחתי אובססיה כלפיו"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

בן 17 שואל: "אהלן, יש לי בת זוג שאני אוהב אותה ונמשך אליה אבל כשאני שם קונדום האיבר מפסיק לעמוד והזקפה נגמרת. כשאני מוריד את הקונדום הזקפה חוזרת. לחברים שלי לא היתה שום בעיה עם חברות שלהם, לכן אני מתבייש. אני מפחד שלא אצליח לקיים יחסי מין איתה. אני אובד עצות ומרגיש נוראי. אני שמח שאני יכול לפנות אליכם ורוצה לדעת האם יש מה לעשות בנושא?"

תשובת היועץ: "שלום לך, דבר ראשון אני כל כך שמח שפנית אלינו כי מדובר באחד הנושאים החשובים והפחות מדוברים בעולם הגברי ואנסה לגעת בכמה נקודות חשובות. אני מבין מאוד את ההרגשה שלך, וחשוב שתדע שמדובר בדבר נורמלי מאוד שקורה לבני נוער רבים ואף למבוגרים. סביר להניח שאם עוד לא שמעת על זה מחברייך הם בדומה אלייך מתביישים לדבר על הנושא שהוא נושא כאוב עבור רוב הגברים אך פתיר. דבר ראשון נשמע שאתה נמצא בזוגיות טובה שחשובה לך וזה כבר משמח מאוד. העצה הראשונה שנוכל לתת לך והיא המשמעותית בנושא הזה אם אתה במערכת יחסים שכזו - תקשורת ופתיחות. נסה לשתף אותה עד כמה שתוכל בכך שאתה מרגיש קצת לא בנוח בזמן הזה, נסו לשנות יחד את הדברים ולראות אולי במקום אחר, זמן אחר, ואפילו עצם העובדה שהיא תכיר בזה שזה קצת מלחיץ - יכול לשנות הרבה במקרים האלה. אתם יחד באותה הסירה ואין סיבה לא לשתף, לטובת שניכם. דבר שני אני רוצה להפנות את תשומת לבך לכך שכאשר אתה מניח את פעולת החדירה בצד, ומתרכז במשהו אחר, ולא בקונדום או בפעולה עצמה, במרבית המקרים הזקפה חוזרת. זה יכול להיגרם מכל מיני סיבות, פיזיולוגיות או נפשיות. למשל, ישנה אפשרות שהסיבה קשורה במחשבות על עמידה בדרישות או בציפייה, וזה פוגע בתפקוד המיני באותו רגע. כנראה שגם אתה חווה קצת לחץ ומחשבות טורדניות ברגעים האלו לפני החדירה ולפני הפעם הראשונה שלכם, שזה בהחלט יכול להיות רגע קצת מלחיץ וזה דבר נורמאלי לגמרי. יחסי מין ומיניות זה הרבה יותר מאשר רק האקט עצמו, מדובר על עולם ומלואו של חוויות פיזיות ורגשיות שאתה יכול לחקור בזמן שלך ובקצב שלך, תנסה לזכור את זה פעם הבאה שאתה וחברה שלך באינטימיות ואין לי ספק שזה יקל עלייך. נשמע ממה שאתה מתאר שלא מדובר בבעיה פיזית ולמרות זאת - אם לא תמצא שהכלים שנתנו כאן עוזרים לך, אתה יכול תמיד ללכת לרופא משפחה או אורולוג על מנת להתייעץ".

© shutterstock

בת 16 שואלת: "אני מאוהבת במישהו כבר הרבה זמן ואני מפחדת שפיתחתי אובססיה כלפיו למרות שאינני רודפת אחריו אבל כן מתעסקת במחשבות עליו. אני חוששת כי פיתחתי אובססיה בעבר כלפי מישהי וירטואלית. אני מפחדת שזאת לא תהיה הפעם האחרונה. אם אני מתנהגת ככה עם מישהו שלא היה קשר אישי איתו מה יקרה אם אכיר מישהו שכן יתפתח משהו וזה יגמר? האם זה יגיע שוב פעם לרמת אובססיה? מה שבטוח שאני חושבת לכיוון טיפולי שיעזור לי להתאושש ואם התפתחה אובססיה אז לטפל בה".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו. ניכר מדברייך שאת בעלת מודעות עצמית וזו תכונה בוגרת ונפלאה. להתאהב ולפתח רגשות כלפי אנשים אחרים זה דבר נפלא, אבל זה תמיד טומן בחובו את האפשרות המפחידה שניפגע. מערכות היחסים שלנו מהעבר בונות ומעצבות את מי שאנחנו היום, ולכן חשוב להפיק מהן לקחים, ולעבור הלאה אל עבר החווייה הבאה. לפעמים, כמו שאת מתארת כאן, קשה לשחרר את מה שהיה בעבר, ואנחנו מוצאות את עצמנו מתעסקות יותר מדי באנשים שאין להם חלק משמעותי בחיים שלנו כיום. אני מעודדת אותך לקחת את ההצעה של עצמך ולבקש עזרה טיפולית כדי לעזור לך להתמודד טוב יותר עם הכאבים של העבר, לשים את חוויות העבר מאחורייך, ובעיקר להמשיך הלאה לתוך מערכות יחסים טובות ובריאות יותר בעתיד. חשוב לציין בשבילך ובשביל הקוראים שלנו שעזרה טיפולית היא חלק חשוב מאוד ולא צריך לחשוש מפניו כפי שלעיתים חוששים בשל סטיגמה. אם את חשה שאת לא מוצאת את הפיתרון ואת מרגישה שהמצב ממשיך ומתפתח, זה נשמע כמו זמן מעולה לקבל ייעוץ מגורם טיפולי מוסמך שיעזור לך להתמודד עם מה שאת עוברת. לפעמים טיפול ואוזן קשבת זה הטובה הכי גדולה שאנחנו יכולים לבקש לעצמנו. אני שמחה שאת מרגישה בנוח לפנות אלינו כאן באתר, עם זאת, הפלטפורמה הזו היא לא פלטפורמה טיפולית. טיפול אצל גורם טיפולי מוסמך הוא המשכי ומעמיק, ויכול להעניק לך את הכלים שאת מחפשת כדי להתמודד עם מערכות היחסים בחיים שלך".

© adobestock (אילוסטרציה)

בת 15 שואלת: "שלום, בזמן הווסת אני מרגישה כאילו יש לי מעין התכווצות שריר בפות עצמו, לא ברחם או בבטן אלא ממש מבחוץ. זה נורמלי שזה ככה? אני מפחדת שמשהו לא בסדר. תודה".

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת מתייעצת בנושא חשוב זה ומחזקת אותך על תשומת הלב שאת מקדישה לגופך בתקופת ההתבגרות. נשים רבות חוות כאבים ואי נוחות בזמן הווסת, לעתים עד כדי קושי לתפקד בימים אלו. הכאבים יכולים להופיע באזורים שונים בגוף כגון: הבטן התחתונה, הגב התחתון ובאזור אגן הירכיים, רגליים, פי הטבעת והפות. תסמינים נוספים שכיחים הם כאבי ראש, התכווצויות, מתן שתן מוגבר, בחילות, כאבי ראש, שלשול או עצירות, התעצמות של רגשות, כמו אימפולסיביות וחוסר שקט, חזה רגיש וגדוש, בחילות והצטברות של נוזלים - כולם סימפטומים נורמליים. אצל חלק מהנשים התסמינים והכאבים מופיעים רק בחלקם ובדרגות חומרה משתנות במהלך החודש ויכולים להופיע גם בזמן הביוץ. אני מזמינה אותך לשים לב לגוף שלך במהלך המחזור החודשי כולו (לא רק ימי הוסת) , מתי הכאבים מופיעים? מה עוזר? מה מחמיר את הכאבים? האם זה קורה לפעמים או בכל ווסת? האם היה שינוי עם הזמן בתופעה זו או בדימום עצמו בווסת? האם את נוטלת תרופות כלשהן? נשים רבות מוצאות שמנוחה טובה בימים אלו (ללכת לישון מוקדם, לנוח במהלך היום, לשתות מספיק ולאכול טוב) מאוד מקלה על התסמינים, ישנן נשים שדווקא תנועה (ספורט, לצאת להליכה) מקלה על הכאבים וגם שימוש בבקבוק חם על האזור הכואב. עם זאת, במידה וזה ממשיך כן נכון לרדת לעומק התופעה ולהבין בדיוק ולכן, כדאי לך לתעד את התשובות לשאלות ששאלנו כאן למעלה בזמן מספר ווסתות. במידה והכאבים פוגעים בשגרת החיים שלך או מופיעים בזמנים נוספים במהלך החודש מומלץ ללכת להתייעץ עם רופא.ת נשים בנושא יחד עם הפרטים שרשמת ולשמוע את הדעה המקצועית בנושא".

  1.  "דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ נוסף באתר/ https://www.opendoor.org.il/.  
תגובות