דרך ארוכה: ראיון עם מפקדי מיטב. קרדיט: דובר צה"ל

דרך ארוכה: ראיון עם מפקדי מיטב

פרוגי מזמינים אתכם לקרוא על האתגרים, הפתרונות וההישגים שיחידת מיטב עומדת בראשם. ראיון מעניין ומעשיר עם מפקד מיטב הנוכחי, יוסי מצליח, ומפקד מיטב לשעבר, בניימין דור. וגם הצלחנו להשיג עבורכם טיפ ממש שווה!

כל בני הנוער המתקרבים לגיל 18 צריכים לעבור דרך לשכת הגיוס - היחידה שמרכזת את כל המידע אודותיכם ושיבוצכם. אך האם חשבתם על איך הכול עובד מאחורי הקלעים?

על מנת לברר ולגלות, דיברנו עם מפקד מיטב הנוכחי, אל"ם יוסי מצליח (45) שמכהן כמפקד יחידת מיטב כבר כשנתיים וארבעה חודשים, בעל תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים בחוג למשאבי אנוש. וגם עם מפקד מיטב לשעבר אל"ם במיל' בנימין דור (55) שהיה מפקדו של אל"ם יוסי מצליח ובעל תואר שני במנהל עסקים ועבר קורס בצבא ארצות הברית במשאבי אנוש וכלכלה.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי

מיטב היא היחידה הצבאית המפקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ של כלל המלשב"ים והחיילים בצה"ל. היחידה הוקמה ב-23 במאי 2006 מאיחודן של שתי יחידות: בסיס קליטה ומיון (בקו"ם) ומנהל הגיוס (מנה"ג). בשנים האחרונות היחידה עברה שינויים רבים-החל משינוי השם, דרך איחוד היחידות ועד לאופן שבו המלשב"ים מקבלים את המידע הנדרש להם.

"יחידת מיטב, היא הגשר והמקשר היחידי שיש למערכת צה"ל אל הנוער שלנו", אומר בנימין דור, אשר שירת בצה"ל במשך 22 שנים ותפקידו האחרון היה מפקד הבקו"ם. לפני תפקידו כמפקד, היה דור קצין שלישות פיקוד העורף ואוגדת 36 וראש לשכת אכ"א. "את כל התהליכים שעושים היום עם הנוער נעשים אחרת לגמרי מלפני חמש שנים, כי הנוער הוא אחר לגמרי. זה מתחיל בעקבות הטכנולוגיה, הרצון לקבל תשובה מיד ועכשיו, וזהו האתגר שעמד בפתחו של מיטב. אני חושב שמה שהכי יפה באתגר הזה זה מי שמשפיע יותר מהכול על איך נענה על האתגר הזה הם החבר'ה הצעירים שמשרתים ביחידה".

מצליח מוסיף לדבריו של דור: "הנוער של היום מאוד טכנולוגי, מאוד מהיר, רוצה לממש את הפוטנציאל ולא ייווצר מצב שמלש"ב לא יודע לאן הוא מתגייס".

במהלך מיונים והכנות לצבא, נתקלים בהרבה ראשי תיבות ושמות לא מוכרים, לכן, שאלנו את המפקדים בשביל לדעת אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מיטב לבקו"ם?

דור: "בעבר היו שני גופים שעסקו בתהליך במיון והגיוס - בקו"ם ומנהל הגיוס. מנהל הגיוס אחראי על לשכות הגיוס וכל מה שקורה עד ליום הגיוס ולאחר מכן כל המידע היה עובר לבקו"ם והם היו אחראים על השיבוץ וההכשרה הראשונית של המתגייס. לאחר האיחוד שתי היחידות נהפכו לארגון גדול שרואה את התמונה הכוללת - שנקרא כיום מיטב".

מצליח: "צה"ל כל הזמן מתאים את עצמו לקהל היעד, עושים קבוצות מיקוד למלשב"ים ומכניסים כל מיני שינויים על מנת שהמלשב"ים יצליחו כמה שיותר. בנוסף מנגישים את המידע למשל, יש לנו את האינסטגרם של מיטב (רוצו לעקוב!) ואת הפייסבוק וכל זה כדי לתת פלטפורמה למידע שהנוער צריך על מנת לצמצם את אי הוודאות".

© קרדיט: דו"צ

השינוי הכי גדול ומשמעותי שקרה במהלך כהונתו של אל"ם במיל' בנימין דור הוא שמודיעים למלשב"ים לאן הם עתידים להתגייס. בזמנו השינוי הזה היה מהפכני מאוד וחדיש, לכן צפוי שיהיו קשיים כלשהם.

דור מספר ש"הדבר היפה ביותר שקרה הוא הקשר שנוצר בין היחידות לבין המתגייסים עוד לפני שהם התגייסו. למשל, כשהבן הבכור שלי התגייס הגיעו מפקדים אלינו הביתה וסיפרו לנו על המסלול שהוא הולך לעבור, היו גיבושים והיה נהדר. פעם זה בכלל לא היה מובן מאליו".

מצליח מצטרף לדבריו: "אני יכול להגיד שהקושי היחיד שהיה זה כאשר מתחיל משא ומתן לגבי השיבוץ - למשל קיבלתי שיבוץ מסוים ואני לא רוצה אותו, מה שבנימין אומר על הנגיעה במלש"ב לפני הגיוס והשיח עם המפקדים זה מצוין אבל כאשר מישהו הולך למקום שהוא לא רצה, מתחילים כל מיני ניסיונות לצאת מהשיבוץ אך בסוף הכול מסתדר".

© קרדיט: דו"צ

כאשר חושבים על איך המערכת הצבאית השתנתה ומה השתנתה, "ההיילייט של מה השתנה זה הנוער. אנחנו מתאימים את עצמנו להשתנות של הנוער. בסופו של דבר השיבוץ משתנה בהתאם לצרכים של הצבא, אבל הדרך שבה אנחנו מגיעים לשם משתנה כל הזמן כי הנוער משתנה כל הזמן, זה היופי והאתגר שבדבר" דור מסכם.

ממש רגע לפני הסיום, כפי שהבטחנו - גם יש לנו טיפ קטן בשבילכם מפי מצליח ודור:

מצליח: "הטיפ שלי למלשב"ים הוא שיתוף פעולה כל הזמן, להיות סקרנים - לשאול ולדעת על המיון שלכם, לאן אתם הולכים, לקרוא על זה באתר שלנו ולהבין שכל תפקיד הוא חשוב ולא לחפש מה שהחבר או החברה ממליצים ולא לעשות תחרות של ציונים והישגים, אפשר להגיע להרבה מאוד מקומות וציונים זה ממש לא הכול. אני סומך על כולם שבסוף מי שיודע ורוצה לעשות צבא כמו שצריך, מרים את הדגל ומגיע לתפקידים אדירים, שיהיה בהצלחה לכולם".

דור: "תנצלו את כל האפשרויות שלכם למידע, תביאו את הרצונות שלכם למה שאתם יכולים והכי חשוב- תעשו שירות משמעותי. אפילו לא בהיבט של תרומה לקהילה אלא זה גם חשוב למי שמשרת, ואם במהלך תקופת השירות אתם עושים משהו חשוב, תורם, משמעותי אז יש סיפוק ויש הנאה וידיעה שלא בזבזתי את השנים הטובות האלה".

 
תגובות