לחשוב מחוץ לקופסא: החיילת שמתכנתת את העתיד.

לחשוב מחוץ לקופסא: החיילת שמתכנתת את העתיד

"היופי בתכנות הוא שהוא נמצא בכל תחום ובכל מקום- ספורט, שירה, רשתות חברתיות, משחקים. להיות מתכנת זה לפתח חשיבה מחוץ לקופסה ולהצליח לפתור בעיות מורכבות" • ראיון עם סמלת לוטן טסה תוכניתנית בצה"ל

סמלת לוטן טסה עברה קורס תכנות בצה"ל וכיום היא משרתת ביחידת "מצפן" באגף התקשוב וההגנה בסייבר. במסגרת תפקידה היא מפתחת במערכת "דרור" - פלטפורמה המאפשרת למפקדי החטיבות בגזרות השונות לבצע הערכת מצב בכל עת ולקבל החלטות מבוססות מידע בנוגע למתרחש בגזרתם. בראיון מיוחד לפרוגי היא מספרת על הקורס, התפקיד המשמעותי, החוויות המרגשות, הקשיים וגם על מה שמחכה לה אחרי השירות.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

ספרי לנו קצת על התפקיד שלך

"לפני כשנתיים סיימתי קורס תכנות וכיום אני תוכניתנית ביחידת 'מצפן'. עברתי קורס תכנות, שהוא קורס קדם-צבאי המכשיר את התוכניתנים לכלל היחידות הטכנולוגיות בצה"ל.במהלך הקורס לומדים תחומים שונים ומגוונים בעולם הפיתוח וביניהם מבנה המחשב, שפות תכנות, חווית משתמש, אלגוריתמיקה, מתודולוגיות פיתוח ועקרונות מנחים. תכני הקורס מועברים בלימוד פרונטלי ובלימוד עצמי, אחרי כל שיעור מתבצע תרגול של הבנת החומר הנלמד. נושאי הקורס מתעדכנים כל הזמן בהתאם לטכנולוגיות החדשניות הקיימות בשוק ובהתאם לדרישות היחידות הטכנולוגיות".

ואיך היה הקורס עצמו?

"הקורס מתבצע בליווי אישי של סגל מקצועי ואנושי מבסמ''ח- בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר שנמצא באגף התקשוב. בקורס צברתי חוויות רבות - לילה לבן המדמה מצב מלחמה, האקתונים (מרתון תכנות), ימי גיבוש, יום ספורט, טיולים, עבודות מול מפקדים בצוותי הפיתוח, וכמובן- חברים שלא אשכח לכל החיים".

© באדיבות דובר צה"ל

איך נראה התפקיד שלך ביום יום? 

"היום נפתח במופע בו כל חבר צוות מספר על מה הוא עבד אתמול ומה הוא מתכנן לעשות היום. אחת לשבועיים, אנחנו יושבים כל הצוות עם ראש הצוות על המשימות שצריך לבצע, מחלקים משימות ולומדים על התנהלות נכונה מאז הישיבה. את היום-יום עצמו כמובן שמעבירים ביחד עם חברי הצוות, יש משימות משותפות וסקרים כדי ללמוד ולהשתפר".

אילו תוכנות אתם מפתחים?

"ביחידה שלי מפתחים מערכות שליטה ובקרה עבור כל הצבא, גם לחייל הפשוט וגם למפקד הבכיר ביותר. יש גם מערכות לזיהוי פנים, פיתוחים של בינה מלאכותית, פיתוחים שקשורים לסייבר, שאני לא יכולה להרחיב עליהם ורבים אחרים. הצוות שלי ואני מפתחים את מערכת 'דרור'- להערכות מצב. בין היתר, הצוות מתעסק עם הבאת מידע ממקורות שונים, פיתוח מודל של זיהוי פנים ויצירת ויזואליזציות שונות עם המידע שהופק".

את אוהבת את עולם התכנות? 

"אני מאוד אוהבת את עולם התכנות, הוא עולם ומלואו שתופס תאוצה עם הזמן. תמיד יש מה ללמוד, ולכל בעיה יש אינסוף פתרונות אפשריים. בעזרת רצון ויצירתיות אפשר לממש יכולות מטורפות. היופי בתכנות הוא שהוא נמצא בכל תחום ובכל מקום- ספורט, שירה, רשתות חברתיות, משחקים. להיות מתכנת זה לפתח חשיבה מחוץ לקופסה ולהצליח לפתור בעיות מורכבות".

© באדיבות דובר צה"ל

את חושבת שהתפקיד יכול לעזור לך גם בחיים בעתיד? 

"אין לי ספק שהתפקיד הזה יתרום לי רבות בעתיד. כמובן, ידע מקצועי וניסיון בתכנות – דבר שמאוד נדרש כיום במיוחד בתחום הזה. בנוסף, אני לומדת המון במהלך התפקיד על התנהלות נכונה, התמודדות עם מצבי לחץ, התמודדות מול כישלונות, עבודה בצוות, יכולות למידה עצמית ברמה גבוהה, עבודה מול אנשים ולדעת לעמוד על שלי".

מה הדבר הכי מיוחד מרגש שחווית במהלך השירות וקשור לתפקיד?

"אני זוכרת שהייתה לנו תקופה עמוסה כשהתחלנו לעבוד ולהפוך את המערכת למבצעית ועבדנו שעות על גבי שעות של פיתוח, עבדו לילות כימים. בתור חיילת מפתחת, אין דבר כיף יותר מלקבל פידבקים והוקרת תודה מהאנשים בשטח".

איך זה מרגיש שנבחרת להיות בתפקיד יוקרתי ומיוחד?

"מהרגע הראשון, עוד בתיכון, כששמעתי על מסלול התוכניתן, הצבתי לעצמי מטרה - להתמיין ולהתקבל למסלול. אני זוכרת את היום שהודיעו לי שהתקבלתי - צרחתי מאושר ואיתי כל המשפחה שלי. כיום, כשאני מספרת לחבריי ולאנשים על התפקיד שלי, אני בהחלט מתמלאת גאווה. אנשים ששמעו על המסלול בהחלט אומרים שזאת אחת ההחלטות הכי טובות שיכולתי לעשות. השירות שלי מרגיש מאוד משמעותי ואני מרגישה שאני תורמת לצה''ל רבות בעשייה שלי ואין הרגשה יותר מספקת מזו".

© באדיבות דובר צה"ל

תרצי להמשיך בתחום בעתיד?

"אני בהחלט רואה את עצמי עוסקת בתחום התכנות בעתיד. אני שואפת לדעת ולהתעסק עם כמה שיותר טכנולוגיות ותחומים שונים ומגוונים בתור מפתחת וכן, להתקדם לתפקידים ניהוליים בתחום, להוביל מוצרים, לאפיין מערכות ולהביא לשוק את המוצר הכי טוב בהתאם לדרישות".

אילו קשיים חווית במהלך השירות או הקורס?

"את הקורס התחלתי כחודשיים לאחר סיום התיכון. הקורס, ובכללי מסגרת הצבא מאתגרת מאוד בהתחלה- מדים, מפקדים, מסדרים, אנשים חדשים ועצמאות. הלימודים לעיתים אינטנסיביים ולא תמיד מספיקים לעכל את כל החומר הנלמד בבת אחת. בתור ילדה לחוצה ממבחנים בתיכון, למדתי שאין צורך להילחץ ממבחנים בקורס. המפקדים האישיים יודעים לזהות את נקודות החולשה שלך, ודואגים לפתח אותך בציר האישי. 

כיום, במהלך שירותי הסדיר, יש תקופות לחוצות יותר בהן אנחנו עובדים על פיצ'ר חדש למערכת וצריכים לעמוד בדד-ליינים קצרים מהרגיל, כי בסופו של דבר המערכת היא מבצעית וישנם דברים דחופים. אבל למרות כל האתגרים שבתפקיד, אין שמחה ממני על הבחירה הכי טובה שהייתי יכולה לעשות. אני גאה להיות , לתרום ולהירתם בכל יום מחדש".

היית ממליצה לאחרים להתמיין לתפקיד שלך?

"אם יש בך את התשוקה ללמידה, הרצון להיות מאותגר בכל יום מחדש, לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות חלק ניכר ממערך ההגנה העורפי של צה"ל – אני ממליצה לך בחום להתמיין לתפקיד התוכניתן ולעשות את השירות הכי מיוחד ומשמעותי שיש. ואגב- לא חייבים רקע במקצוע כדי להתקבל אליו".

 

תגובות