שר הביטחון גנץ החליט: גל"צ לא תהיה חלק ממערכת הביטחון. הדר יואביאן

שר הביטחון גנץ החליט: גל"צ לא תהיה חלק ממערכת הביטחון

בני גנץ, שר הביטחון המכהן הודיע היום על החלטתו להוציא את גלי צה"ל מחוץ לשירות הביטחון הצבאי • "לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה”ל"

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (חמישי) כי החליט בהמלצת הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, על הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. מטעם משרד הביטחון נמסר כי "יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל שיניע את התהליך ויגבש הצעה למתכונת העברת התחנה או סגירתה". 

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

לפי ההודעה, "לאחר דיונים מקדימים שנערכו בצה"ל ובמשרד הביטחון, ובשל הרצון לנתק בין מערכת הביטחון וצה"ל לבין פעילותה של תחנת רדיו עצמאית, החליט שר הביטחון בני גנץ בהמלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי להניע מהלך שמטרתו הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון. ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה״ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים".

שר הביטחון גנץ אמר: "ההחלטה שקיבלתי בהמלצת הרמטכ"ל היא עניין ערכי ולא תקציבי. התקשורת החופשית בישראל היא חשובה מאין כמוה, ואמשיך להגן עליה ולדאוג לעצמאותה, אולם קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו".

גנץ הוסיף: "קבעתי כי לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד. זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה"ל, את היושרה המתחייבת ואת ההתנהלות התקינה. אני מוקיר את גל"צ ואת תרומתה לתקשורת הישראלית, ולמגוון הדעות והקולות בתקשורת, ונכון יהיה למצוא אפיק אחר להמשך פעילותה". מימוש ההחלטה ייקח לפחות כמה חודשים, כך שהממשלה הבאה תהיה זו שתוציא אותה לפועל.

© לוגו גלצ

שר הביטחון הבא, אם לא יהיה גנץ, יוכל לבטל את ההחלטה אך יצטרך להתמודד עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שכמו קודמו, גדי איזנקוט, המליצו ודחקו בשרי הביטחון להעביר את התחנה אל מחוץ לצבא. בכך גלי צה"ל לא תהיה גם יחידת סמך של מערכת הביטחון ולא תהיה שום זיקה בינה, כגוף תקשורת עיתונאי, לצבא או למערכת הביטחון.

הצוות שמינה גנץ יעביר את המלצותיו על דרך ביצוע ההחלטה תוך מספר שבועות וכנראה לפני הבחירות. אחת האפשרויות שעל הפרק: העברת התחנה לתאגיד השידור הציבורי. בכל מקרה התחנה לא תיסגר ותמשיך לפעול, באכסניה ציבורית או פרטית חדשה. בסביבת שר הביטחון הדגישו כי בסמכותו גם לסגור את התחנה באופן מיידי. לפי חוות דעת משפטית של משרד הביטחון ניתן לקדם ולבצע את המהלך גם בתקופת בחירות ביוני אשתקד המליץ הרמטכ"ל כוכבי המליץ לשר הביטחון בני גנץ להוציא את יחידת גלי צה"ל מהצבא – וממשרד הביטחון בכלל. גם קודמו בתפקיד, רא"ל (במיל') גדי איזנקוט, המליץ להוציא את תחנת הרדיו הצבאית מצה"ל.

בפעם האחרונה ששר ביטחון נדרש לסוגיה - היה זה אביגדור ליברמן שדחה את המלצת איזנקוט והורה שלא לגעת בגלי צה"ל. עם זאת, המלצתו של כוכבי הייתה חריפה יותר. הרמטכ"ל המכהן טען כי אין להשאיר את גלי צה"ל בכלל תחת אכסניה ביטחונית-ציבורית כלשהי, גם לא כיחידת סמך במשרד הביטחון. "זה לא ערכי", נימק כוכבי את עמדתו בשיחות סגורות שקיים בנושא.

"זו לא סוגיה של חיסכון בתקציב. גל"צ לא צריכה להיות חלק מצה"ל. זה לא נכון על גבול לא ערכי. נטפל בזה". הסוגיה עלתה בדיונים פנימיים שנערכו בצמרת צה"ל בשנה שעברה במסגרת גיבוש התוכנית הרב-שנתית "תנופה", שכוכבי מנסה להוציאה לפועל, אך בצבא הכחישו זאת - ככל הנראה בשל הרגישות מול תחנת הרדיו הצבאית שגם מסקרת את צה"ל והרמטכ"ל.

תגובות