"זה לא המאבק של הנשים, זה המאבק של כולנו". אלבום פרטי

"זה לא המאבק של הנשים, זה המאבק של כולנו"

לפני כחודש פורסם מכתב הרבנים היוצא נגד גיוס נשים לצה"ל, אבל אורין ג'ולי ופארן רז החליטו שהן לא שותקות ובפוסט משותף הן קראו לנשים לשתף על השירות שלהן • בראיון עם שתיהן, מספרות על הכעס והרצון להשפיע, הדרישה שהנושא יגיע גם לפוליטיקאים ואיך אפשר לקחת חלק במחאה?

בעקבות דו"ח מבקר המדינה על הטרדות מיניות בחיילות צה"ל, לפיו עולה כי 1 מכל 4 מהמשיבות עברה פגיעה מינית במהלך השירות, פורום הרבנים הבכירים של הציונות הדתית פרסמו מכתב למנהלי החינוך הדתי וטענו כי "גיוס נשים לצה"ל מקלקל את השורה" ויש לכוון את הבנות לשירות הלאומי במקום גיוס. 

המכתב, שעורר סערה ברשת, גרם לאורין ג׳ולי, פארן רז, שיר פלד ואורטל שימרון להוביל מחאה. מסטורי באינסטגם, שיתוף של עשרות נשים בסיפור הצבאי שלהן בתוספת ההאשטאג #סליחה_שקלקלתי ואלפי שיתופים מצד רבות שיוצאות נגד האמירות השנויות במחלוקת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

פארן רז במהלך שירותה הצבאי © אלבום פרטי
אורין ג'ולי במהלך שירותה הצבאי © צילום: ג׳ייסון משה ברצילון

תפסנו לשיחה את פארן רז (23, יזמית חברתית, מנהלת סושיאל בידיעות אחרונות. לוחמת משוחררת, שירתה כמפקדת ומ״מ בחילוץ והצלה) ואורין ג׳ולי (28, בעבר הייתה לוחמת בחילוץ והצלה, לאחרונה עשתה קורס קצינים במילואים של פיקוד העורף, מעודדת גיוס בשיתוף עם הצבא ומקדמת כלי נשק בעיקר בארה״ב).

- מאיפה הגיע הרעיון לקמפיין הזה?

פארן: "כל פעם אני רואה את הפרסומים נגד שירות נשים, אבל הפעם זה היה חריג בגלל שהשתמשו בזה שנשים הוטרדו מינית כדי לדרוש מהצבא להוציא אותם. מבחינתי זה שימוש ציני וזול בהטרדות מיניות, צפיתי במהדורה ופשוט לא האמנתי. הבנתי שאין מצב שאני שותקת על זה. אני שומעת הרבה פעמים אל תתייחסי לזה,אל תתני לזה במה אבל זה לא שטויות. להשתמש בנושא כל כך רגיש כדי לקדם א׳גנדה, זה חץ בלב של כל נפגעת. כתבתי פוסט על המכתב, נשים מוטרדות בכל מקום, הנתון הוא אחת מתוך אחת. מעבר לזה נשים הן כוח כל כך חשוב והכרחי בצבא, ומשם זה התגלגל".

אורין: "קיבלתי טלפון מחבר לצפות בשמונה במהדורה כי הולך להיות משהו שקשור לרבנים, חשבתי שזה יהיה כמו בדרך כלל ׳איסור גיוס נשים לקרבי, לטנקים, לשיריון׳. ראיתי את המכתב והזעזעתי שקראתי על המסך ׳אסור לגייס נשים לצהל כי הן מוטרדות׳, מדובר בהאשמת הקורבן קווים לדמותה. מכתב מנותק מהמציאות. פארן הציעה לי שנעשה יחד משהו, כתבנו פוסט שקורא לנשים לשתף את הסיפור הצבאי שלהן. השם 'סליחה שקלקתי' בגלל שהם אמרו ששירות נשים מקלקל את הצבא. היו מלא תיוגים, פניות ובאמת לאנשים מאוד אכפת".

- מה הצעדים הבאים?

"מכתבים לראש הממשלה ושר ביטחון, אנחנו רוצות שהם יגידו בפה מלא וברור שנשים בצבא הן לא רק ממלאות צורך מהותי של כוח אדם אלא הן חלק הכרחי וחשוב מצבא העם. יש המון מלש"ביות שנחשפו למכתב הזה, אני רוצה לנצל את הבמה ולפנות אליהן ולומר להם שזה לא יהיה הסיבה שלהן האם להתגייס או לא. ראש הממשלה צריך להסתייג מהאמירות האלו".

- אתן מפחדות הממשלה החדשה שמונה מעט נשים?

פארן: "אני חוששת, אני בטוחה שזה ישפיע על נשים. יש התבטאויות הזויות מצד חברי כנסת. כשרבנים מרשים לעצמם להתבטא בצורה כזו זו בעיה, למילים יש כוח ומשמעות. הם צריכים לחשוב על המסר שהם מעבירים לנערה הממוצעת שעוד כמה חודשים תתגייס לצבא. הרבנים משמשים דוגמא לציבור שלם וזו לא דוגמא ראויה".

אורין: "לא, כי אנחנו לא נשב ונשתוק. פגיעה בנשים לא תעבור פה בשתיקה, אנחנו נצא לרחובות. כל אישה תצא לרחוב ולא תאפשר לזה לקרות".

- אתן חושבות שהקמפיין צריך להגיע לזירה הפוליטית?

פארן: "בסוף הכל פוליטי, חבר הכנסת מתן כהנא, שמשתייך לציבור הדתי, ענה שמסתייג מהמילים האלו. אני מצפה מנבחרי הציבור להגיב ולגנות אמרות כאלות, גם לא להגיב זו תגובה. צריך לקיים דיון חירום, איך מענישים את הפוגעים ולא להוציא את החיילות, אם באמת אכפת לרבנים מזה שנשים נפגעות בואו נטפל באשמים ולא נדיר את הנפגעות".

פארן רז: "היו המון גברים ששיתפו בסיפורים שלהם על שירות המשותף שלהם יחד עם נשים" © אלבום פרטי

- מה המטרה של קמפיין? מה אתן מקוות להשיג?

פארן: "לעלות את המודעות, זה חשוב שאנשים יבינו הטרדות מיניות זה לא בעיה של נשים.
אנחנו מצפות לקבל תגובה מנבחרי הציבור שאמונים על זרועות הביטחון ושיהיה שיח מקיף ומלא על הדוח המזעזע".

אורין: "אני לא מעוניינת לשנות דעתם, כי אני יודעת שזה לא ישנה. אני כן מקווה שנשים ייצאו ויגידו אני ראויה ומגיע לי. ההצלחה שלי לא צריכה להיות תלויה בגבר. השירות הצבאי קודם כל יקדם אתכן. הכוח שלנו ביחד הוא זה שישנה את המשחק".

- מה התפקיד של הגברים בקמפיין? איך הם יכולים לקחת חלק?

פארן: "אני קוראת לגברים לקחת חלק בקמפיין. הדרת נשים, הטרדות מיניות הם לא נושאים של נשים, הם נושאים שצריכים להדיר שינה מכולנו. היו המון גברים ששיתפו בסיפורים שלהם על שירות המשותף שלהם יחד עם נשים, היה מרגש לראות את השיתופים של הגברים. לא מתוך מקום מסכן, אלא דווקא ממקום אכפתי. מתוך הבנה שזה המאבק של כולנו. אם זה יישאר תחת התיוג שזה מאבק של נשים אנחנו לא נצליח לשנות".

אורין: "הגברים שתומכים במטרת הקמפיין יוצאים מנקודת הנחה של 'מה אכפת לי שאת מתגייסת לקרבי, זה לא פוגע בי' אבל הם מחפשים לשלוט זה כי הם חלשים ומחפשים את השליטה שלהם בנשים. קיבלנו תמיכה אדירה מגברים מכל הקשת הישראלית, כי זה לא מאבק נשים. אולי עכשיו זה נשים, אתמול להט"ב, בסוף זה יגיע לכולם וייפגע בכולנו. העולם הזה פוגע גם בגברים שלא יכולים להביע רגשות כי זה נתפס כחולשה למשל".

אורין ג'ולי: "פגיעה בנשים לא תעבור פה בשתיקה, אנחנו נצא לרחובות" © אלבום פרטי

- איזה מסר אתן רוצות להעביר לבנות שהולכות להתגייס?

פארן: "קודם כל בהצלחה, אתן תהיו משמעותיות, תהיו חדורות מטוביציה להגן על המדינה שלנו. אני מגיעה ממשפחה שכולה זו זכות לשרת. תילחמו על הזכויות שלכן, תילחמו על מה שמגיע לכן. אין שום סיבה שב-2023 נשים לא יהיו שוות".

אורין: "תעשו מה שעושה לכם טוב, שזה יהיה השיקול העומד לנגד עינכם. לא מכתב מקטין כזה או אחר. תעשו כרצונכם, שימו את קולות הרקע בצד".

תגובות