עונת הגיוסים: חיילת, דעי את זכויותייך!. ADOBESTOCK

עונת הגיוסים: חיילת, דעי את זכויותייך!

לקראת מחזור גיוס אוגוסט שמתחיל השבוע וצפוי להיות הגדול בתולדות צה"ל, עו"ד עדן זינו המתמחה בזכויות החיילים ריכזה את כל מה שמועמדת לשירות חייבת לדעת • החל מנושאי הטרדות מיניות בצבא, היריון במהלך הגיוס, שיוויון לשרת בתפקידי לחימה, אמצעי מניעה ועד הזכות להפלה

הצבא הוא ארגון היררכי, אשר מנוהל כמעט לחלוטין בידי גברים ובנוי עבור גברים, בעוד הנשים נדחקות פעמים רבות לתפקידים מסורתיים ולעמדות נחותות. גם אופיו הטוטאלי של הצבא, השירות בבסיסים סגורים, גילם הצעיר של רוב החיילים ושליטתן של הפקודות הצבאיות על כל תחומי הפרט, עלולים להוות כר פורה לפגיעה בזכויות הנשים בצה"ל.

אבל גם צה"ל מתקדם ברוח הזמן ועם השנים אנחנו רואים שנחקקים יותר ויותר חוקים שמטרתם להגן על זכויות החיילות ולעזור בשילוב הנשים בצורה שוויונית ומועילה. נתונים מצביעים על ירידה באפליה על בסיס מגדרי ועל עלייה במודעות לנושאים כמו הטרדות מיניות וזכויות החיילת. למרות שההגנות הרגילות מהן נהנות נשים באזרחות אינן קיימות בצבא, כמו למשל החוק למניעת הטרדה מינית וכן זכויות נשים במקום העבודה, הצבא הקים ומתחזק מערך תמיכה בחיילות ונשים עובדות בצה"ל.

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

חיל הנשים הוחלף במערך היוהל"ם, שבראשו עומדת יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. גוף זה אמון על זכויות הנשים בצה"ל, החל ממחקרים בנושא ועד הרמה הביצועית של שילוב נשים בצבא- פעילויות הסברה למפקדים, שינויים ארגוניים בגיוס ושילוב חיילות וסיוע לחיילות שעברו אפליה או הטרדה מינית בצבא.

 שוויון הזדמנויות

שוויון ההזדמנויות בצבא אינו מלא ואינו מעוגן בחוק. יחד עם זאת, יותר ויותר תפקידים נפתחים עם השנים לשירות נשים, בין היתר תפקידי לוחמות ותומכות לחימה, תפקידים טכנולוגיים שהיו סגורים בעבר בפני נשים ועוד. כיום רק 12% מהמקצועות הצה"ליים אינם פתוחים לשירות נשים.

כחלק מתהליך החתירה לשוויון, נבנה מערך למיון נשים לתפקידי לחימה, נוצר סרגל מאמצים לנשים בתפקידי לחימה, הותאם להן ציוד לחימה וכן סל הטבות המקביל לזה של הלוחמים. נשים לוחמות מתחייבות לשירות של 3 שנים ולשירות מילואים פעיל, בדומה לגברים.

© ADOBESTOCK

הטרדה מינית בצבא

לחיילות מוקנת זכות לסביבת שירות מכבדת, לשמירה על גופן ועל בריאותן הפיזית והנפשית. לפיכך קיים בצבא מערך של הסברה, אכיפה וענישה בנושא של הטרדה מינית ותקיפה מינית.

הגוף שאחראי על הטיפול בהטרדות מיניות בצבא הוא יוהל"ם. פניה לטיפול יכולה להיעשות גם דרך קב"ן או מערך הת"ש ביחידות, עובדת סוציאלית, רופא נשים או רופא היחידה. הגשת תלונה יכולה להיעשות גם דרך המשטרה הצבאית. חיילת אינה חייבת לדווח על הטרדה מינית, והיא זו שתבחר האם להגיש תלונה, האם לבקש טיפול וכל החלטה אחרת הנוגעת לדבר, לפי שיקולה.

פקודות ונהלים כלל צה"ליים מבהירים את הליך הטיפול בתלונה על הטרדה מינית, ובין היתר נקבעו פרקי זמן מרביים לטיפול בתלונה שכזו. פרט למהירות ויעילות, הליך הטיפול בתלונה צריך להיעשות ברגישות מירבית ותוך שמירה על כבוד המתלוננת.

מניעת הריון בצבא

חיילת זכאית לקבל מרשם לגלולות למניעת הריון מגניקולוגים ביחידות השונות או מרופאים פרטיים. ישנן גלולות מסוימות שהצבא נושא בעלותן, אך לא כל סוג ולא בכל מקרה. חיילת זכאית לפנות לעובדת סוציאלית פיקודית לקבלת הכוונה בנוגע למניעת הריון וייעוץ מיני.

© ADOBESTOCK

הריון בצבא

חיילת בשירות חובה שנכנסה להריון תיאלץ להשתחרר מצה"ל אם היא מעוניינת לשמור את ההיריון. אם היא בוחרת להפסיק את ההריון היא תזכה לליווי של עובדת סוציאלית ותופנה לוועדה להפסקת הריון, בדומה לתהליך שעוברות אזרחיות. החיילת נדרשת לעבור את הפסקת ההיריון דרך הצבא, והצבא גם מממן את עלות הטיפול.

נשות צבא קבע רשאיות לקבל חופשת הריון שמשכה 14 שבועות. בתקופת ההיריון ובתקופה מסוימת לאחר חופשת הלידה ניתן לשחרר אישה מהצבא רק באישור ראש אגף משאבי אנוש, בדומה לנוהל האזרחי לגבי פיטורי עובדת הרה. אשת צבא קבע לא תבצע תורנויות בתקופת ההיריון ושנה לאחריו. בפקודות הצבא מפורטות הקלות נוספות, שעות התעסוקה בהריון ושעות התעסוקה לאמהות בצבא קבע ועוד.

חיילות דתיות

על פי פקודות מטכ"ל חובה לאפשר לכל חיילת הרוצה בכך זמן לתפילות היום. על פי הפקודה לכל החיילות יש את הזכות להתפלל בבית הכנסת שביחידתן.

כל חיילת דתייה רשאית לבחור ביום גיוסה את אחת מהאפשרויות הבאות: שתי חצאיות וזוג מכנסיים, שני זוגות מכנסיים וחצאית אחת, שלוש חצאיות או שלוש זוגות מכנסיים. חיילת שלא ביקשה לקבל חצאית א' בעת הגיוס, אך מעוניינת לקבל במהלך שירותה, תפנה לרב היחידה שלה עבור אישור לחצאית מטעמי דת, אותו הדבר נכון גם לחצאית ב'. זמן הניפוק המשוער של החצאית הינו שבוע.

כל החיילים הדתיים המעוניינים לקבל חומרי לימוד תורניים רשאיים לפנות לרב היחידה או למדור טיפול בחיילות דתיות (טיפו"ח). לחיילות דתיות המעוניינות בתמיכה תורנית נוספת, ניתן לקבל מענה באמצעות "חברותא טלפונית"- על ידי פניה לרכזת ליווי בת חיל שנמצאת בכל סמכות בצה"ל ואחראית לוודא שאורח החיים הדתי של החיילות נשמר, או לקצינת הטיפו"ח בקו הפתוח של הרבנות הצבאית

© ADOBESTOCK

חיילות נשואות

פטור מהצבא לחיילת נשואה ופטור לאם לילד ואישה הרה, מעוגנים בחוק שירות בטחון, וכן בפקודת מטכ"ל. חיילת בשירות חובה שנישאה תשוחרר משירות ביטחון, אלא אם כן התנדבה שעל אף נישואיה לא תשוחרר.

עו"ד עדן זינו, מומחית לדיני צבא וזכויות חיילים

 

תגובות