נבדק ונמצא: סירי מקליטה אותנו. צילום מסך מיוטיוב

נבדק ונמצא: סירי מקליטה אותנו

בתחקיר שנעשה עלה כי כל אשר נאמר לעוזרת הדיגיטלית מבית אפל, "סירי", מוקלט ומועבר ישירות לאזניהם של עובדי החברה ונתון תחת חסותם

כיום אחד מהשימושים הבולטים באייפון ובמכשירי ה-macOS הוא השימוש בעוזרת הדיגיטלית, "סירי", אשר הגיחה לעולמנו לראשונה הרחק בשנת 2011. אם ברצוננו לקבוע פגישה, לבדוק המלצות על מקומות לסעוד בהם בשעת הצהריים או אפילו לכוון שעון מעורר למחר בבוקר, אפל סיפקה לנו את סירי על מנת שתסייע לנו בביצוע משימות בדיוק מסוגים אלו, כאשר אנו מדברים והיא מקשיבה. יחסים אלו נידונו בעבר כבר לביקורת, במיוחד בשנותיה המוקדמות של התוכנה, כאשר עלה החשש כי סירי מקליטה את כל אשר שומעת גם כאשר לא נעשה שימוש ממשי בה.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

למרות כי חששות אלו הופרכו כבר בעבר ועם השנים נבנה רובד מסויים של אמונה בין המשתמש לתוכנה, איך ניתן להאשים את אותם האנשים המטילים בספק את יושרה של תוכנת מחשב? לאחרונה פורסם כי סירי מקליטה ואף משדרת ישירות לאזניהם של עובדי אפל, את כל בקשותינו ושיחותינו עמה, החל מפרטים רפואיים ועד שיחות אישיות.   

© צילום מסך מיוטיוב

בתחקיר שנערך על ידי עיתון "הגרדיאן", עלה כי קיימים כמה אנשי מקצוע באפל אשר במסגרת תפקידם להאזין להקלטותיה של סירי מהמשתמשים. איך נעשית ההקלטה אתם שואלים? פשוט מאוד, כל הקסם מתחיל כאשר נאמרות מילות המפתח "היי סירי". מאותו רגע כל אשר נאמר מוקלט ומועבר ישירות לידיהם. מצד אפל נמסר כי האזנות אלו נעשות לצורכי בקרה ואיכות במטרה לפתח את יכולות הזיהוי הקולי והדיקציה של סירי וליצור חווית משתמש טובה יותר אולם ניסיון ההרגעה של אפל לא נתנה מנוח למשתמשיה ואף גררה אחריה תגובות רבות.

מחד גיסא נטען כי נימוק זה אינו מתקבל על הדעת ואין הוא מהווה סיבה לציתות וריגול. נימוק נוסף היה כי כאשר נותן הצרכן אמון בענקיות הטכנולוגיה השונות ומפקיר בידיהן את כל פרטיו האישיים, קל וחומר "אפל", אשר חרטה על דגלה את ערך הפרטיות ואבטחה, צריכה החברה לשים דגש על כך שבמידע זה לא ייעשה שימוש, לא חיצוני ולא פנימי. מאידך עלו גם הטענות כי ההחלטה לתת אמון בתוכנת מחשב היא מפוקפקת מיסודה וכי היה ניתן לצפות שיעשה שימוש כלשהוא במידע.  

© צילום מסך מיוטיוב

בהיותנו בעידן הנוכחי, העידן הדיגיטלי והמיידי, אין בידינו שליטה על זרימת המידע וכי אין ביכולתנו לשים אמונתנו באף חברה ותוכנה. השאלה אם סאגה תקשורתית זו תחלוף כהרף עין או שמא תגרור אחריה השלכות רבות לאפל עדיין מהדהדת בראש חוצות ולא ברור מה תהיה תשובתה. ברצוננו להזהיר כי יש לשים דגש מירבי על כל אשר אנו מורידים מהרשת, לגלוש חכם ולשלוט על כל ההרשאות אשר אנו מעניקים לאפליקציות השונות (כגון גישה למיקרופון, לגלריה ולמצלמה) על מנת למקסם את פרטיותנו גם בעידן זה ולמנוע פגיעות פוטנציאליות עתידיות. 

 
תגובות