האפליקציה שמשגעת את הרשת: לשלוט במכונה מרחוק ולקבל פרסים אמיתיים. AdobeStock

האפליקציה שמשגעת את הרשת: לשלוט במכונה מרחוק ולקבל פרסים אמיתיים

מי אמר שאי אפשר לשחק בנייד ולשלוט ברחוק במכונות משחק אמיתיות, ממש כמו פעם, ולזכות בפרסים אמיתיים. בדיוק בזה מתהדרת האפליקציה החדשה שהפכה להצלחה • זה הסיפור מאחוריה

רון ברייטמן הוא יזם העוסק בתחום האונליין כבר כעשרים שנה. לפני כשלוש שנים הוא הקים את חברת "ג'ייגנטיק", שפיתחה את אפליקציית "Clawee" שצוברת תאוצה ומדמה חוויה נוסטלגית במיוחד. כיצד ברייטמן, כמפתח שלה, התמודד עם הליך הפיתוח? וגם – מה הקשר לתקופת הקורונה?

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

"חברת ג'ייגנטיק, שאני הייתי ממקימיה, עוסקת ככלל בפיתוח משחקים ושואפת לייצר ענף חדש בתחום זה, שמערב שליטה במכונות פיזיות מרחוק, באמצעות מכשירים סלולאריים", מספר לנו ברייטמן, "במשחקים שלנו, באמצעות שימוש בטכנולוגיית Video live מתוחכמת, יכולים השחקנים לעקוב אחר הפעולות שלהם במשחק, ובכך נוצרת חפיפה מסוימת בין העולם הווירטואלי לבין העולם הפיזי. זו - מייצרת חווית משחק חדשנית, מלהיבה, יוצאת דופן וחווייתית". 

  1. "Clawee הינו המשחק הראשון אשר פיתחנו בחברה. הוא ייחודי מאוד בנוף הגיימינג במובן הזה שמעבר לכך שהוא מאפשר שליטה במכונות פיזיות מרחוק, הוא גם מאפשר לקבל פרסים אמיתיים הביתה. רוב המשחק מתנהל במכונות מנוף, או בשמם הלועזי - Claw Machines. השחקן למעשה שולט דרך מכשירו הסלולרי בזרוע של המכונה הפיזית, וכשהוא מצליח לתפוס פרס – הוא מקבל אותו עד הבית. בשונה ממכונות המנוף הממוקמות בקניונים, אשר מציעות פרסים יחסית פשטניים – לאפליקציית Clawee, שהיא בעלת 220 מכונות מנוף, יש מבחר רחב מאוד של פרסים להציע – החל ממחזיקי מפתחות פשוטים, כלה בבובות של מארוול ודיסני, ועד לרחפנים טכנולוגיים שווים ביותר. המבחר הזה עושה את האפליקציה לנגישה ומהנה עבור כל סוגי הקהלים – החל מילדים בגיל צעיר וכלה באנשים מבוגרים יותר הנמצאים בשנות ה20-30 לחייהם או אפילו בגיל מבוגר יותר".

  2. ברייטמן והצוות שלו© יחסי ציבור
  1. מאיפה הגיע הרעיון לאפליקציה?

"מהמזרח הרחוק. הבחנתי במהפכה הטכנולוגית רחבת הממדים שמתקיימת שם בתחומים רבים, כמו למשל בתחום הגיימינג, וחשבתי שניתן 'לייבא' אותה לארץ, ובכך - ליצור משהו אדיר שעשוי להיות להצלחה ענקית. אמנם שאבתי השראה מהמזרח הרחוק, אבל הוספתי 'טוויסט' מערבי יותר לכל העניין – מותאם וחדשני יותר, אשר בא לידי ביטוי בדרכים רבות. למשל, אפליקציית Clawee חדשנית מאוד במובן הזה שהיא מאפשרת לשחקן לראות גם משתמשים אחרים משחקים, ולא רק את עצמו. כך, נוסף לכל המשחק גם היבט סוציאלי – מה שמייצר בשחקנים הרבה הנאה, התרגשות ועניין".

  1. מה היו שלבי הפיתוח של האפליקציה?

"הכול מתחיל מרעיון. ברגע שיש רעיון, הוא צריך לעבור מספר רב של גלגולים עד שלבסוף – הוא מגיע לכדי תוצר ממשי: קודם כל שכרתי מתכנת אשר יבדוק האם בכלל ניתן לייצר את האפליקציה. לאחר שהסתבר שכן, שכרתי חברת פיתוח אשר בדקה ברמה הבסיסית ביותר את הוויזואליות של האפליקציה. מאוחר יותר היו שלב בניית המכונות, שלב תכנות האפליקציה, השלב המורכב של סנכרון בין שני העולמות האלו – העולם הווירטואלי והעולם הפיזי. לבסוף, השלב של עיצוב האפליקציה באופן שיהיה נעים וויזואלית לשחקן. לאחר כל השלבים הללו, כשהיה מוצר מוגמר – הגיע שלב הניסוי והטעיה, אשר נמשך זמן רב עד שלבסוף - המוצר הגיע למצב נקי, ככל האפשר, מחוסר דיוקים או באגים כאלו ואחרים.

© באדיבות יחסי ציבור

"כששחררנו את המשחק, שמנו דגש על פרסום ושיווק נכון שלו. גם אחרי שהמשחק 'רץ' למשך זמן רב, המשיך שלב הניסוי והטעיה והמשיכה שאיפתנו בחברה לשפר את המשחק ואת איכות החוויה של השחקן ממנו. זה תהליך שלא נגמר אף פעם. בחברה, אנחנו כל הזמן נמצאים בהתרחבות ושמים דגש על השחקן ועל הרצון שלנו לספק עבורו את החוויה המיטבית. למשל, כרגע, קיימות 220 מכונות בסטודיו הגיימינג שלנו שממוקם בפתח תקווה, אך לאור הצלחת האפליקציה – אנחנו נמצאים בתהליך של השגת עוד מאות רבות של מכונות. ההתרחבות גם באה לידי ביטוי בכמות האנשים בחברה: כל החברה הזו התחילה משלושה אנשים ושתי מכונות קטנות שדרכן בחנו האם בכלל אפשרי טכנולוגית לייצר את האפליקציה - וכיום נמצאים בה סדר גודל של כשישים אנשים, אשר כל אחד מהם עושה את הכול: מתכנת, בונה מכונות ועוד".

  1. מה היו הקשיים העיקריים שנתקלת בהם בהליך של פיתוח האפליקציה?

"כיזם, אתה צריך תמיד להיות בעל יכולת עמידות – מול הקשיים המזדמנים ומול השינויים התכופים. זהו קושי שאני מתמודד איתו מראשית דרכי. מעבר לכך, יש המון מורכבות בהליך של פיתוח אפליקציה, ובייחוד כשמדובר באפליקציית Clawee, אשר משלבת בין המרחב הווירטואלי למרחב הפיזי. קודם כל, יצירת המשחק – ברמה הפשטנית ביותר, הייתה הליך מורכב מאוד אשר דרש ממני ומחבריי לפיתוח האפליקציה ריכוז גבוה והשקעה רבה. היה צורך ביצירת סנכרון מירבי בין העולם הפיזי לעולם הווירטואלי, בכדי לשפר את חווית השחקן – שזה היה אתגר לא פשוט בכלל אשר אנחנו, בחברה, תודות להשקעה רבה – הצלחנו להתגבר עליו. מעבר לכך, חוויתי גם קושי היערכותי בהליך הפיתוח. לא צפיתי עד כמה האפליקציה תצליח, ועד כמה הצורך במספר רב של מכונות ופרסים יהיה דרוש. לא מספיק התארגנתי על כך מראש - מה שיצר 'מעמסה' מסוימת בשלב ההתחלתי של קיום האפליקציה, אבל לאט-לאט החברה שלנו התרחבה והתגברה על העניין. בתחילת הפיתוח, עמד בפניי גם קושי כלכלי, אשר התבטא אצלי בעיקר בכך ששאלתי את עצמי שאלות שלא יכולתי להשיב עליהן. לדוגמה: כמה להשקיע? האם שווה להשקיע? אבל למרות כל אלו – הקושי המרכזי שלי בכל הליך הפיתוח – היה להיחשף וללמוד דברים חדשים. למשל, כחלק מהליך הפיתוח הייתי צריך ללמוד כיצד להרכיב מכונה, שמסתבר שזה לא פשוט בכלל... אבל על כל הקשיים הצלחתי להתגבר תודות לכך שהייתי כל כך דבק במטרה שלי ולכך שבכנות, האמנתי באפשרות של האפליקציה להצליח בארץ ובעולם".

  1. אפליקציית Clawee זכתה להכרה בינלאומית רחבה והפכה להצלחה אדירה. האם האמנת שהיא תגיע לכאלו הישגים?

"ראיתי מיזמים נופלים ומיזמים מצליחים בענק, ואני מאמין שמתוך כך, פיתחתי יכולת להבין מה עושה מיזם למצליח, ומה הופך אותו לכישלון. לכן, כשבאתי לפתח את אפליקציית Clawee, יישמתי את כל הידע שצברתי בניסיון לפתח את האפליקציה באופן המוצלח ביותר. לדוגמה, הבחנתי שהמון מיזמים טכנולוגיים זכו להצלחה והכרה, כיוון שהם שילבו בתוכם את הפן הסוציאלי. למשל, הרשתות החברתיות המצליחות בעולם – אינסטגרם, ווטסאפ, טוויטר, פייסבוק ועוד – כולן מאפשרות קיום של ההיבט הסוציאלי, של תקשורת עם אנשים. היה לי ברור שאם אני רוצה לעשות את Clawee לאפליקציה מצליחה, עליי לשלב בה את הפן החברתי, הסוציאלי – וזה בדיוק מה שעשיתי. האמנתי באפליקציה הזאת כל כך והן באפשרות שלה לזכות להכרה והצלחה. השקעתי בה מחשבה רבה בהתבסס על חקר, ניסיון ולמידה של שנים ארוכות, ובכל זאת – אני לא יודע אם 'הפתיעה' היא המילה המדויקת, אבל בהחלט היה עבורי מאוד מרגש וכמעט בלתי אפשרי לתפוס את ההצלחה הכבירה של האפליקציה".

© יחסי ציבור
  1. האם גם כילד האם התעניינת בעולם הגיימינג?

"האהבה שלי לעולם הגיימינג, שאני מניח שהמון ילדים שותפים לה, הייתה קיימת כבר מילדות. תמיד היה בי עניין וזיקה לעולם הזה, אך אפילו לא העזתי לחלום על כך שזה יהיה התחום שאני אעבוד בו. כיום, אני מאוד שמח להיות בתחום הזה, כיוון שהוא תחום מרכזי מאוד בימינו אשר גורם לאנשים שמחה והנאה".

  1. המהפכה הטכנולוגית מלווה אותנו בשנים האחרונות - במיוחד בתקופת הקורונה שמרבית התקשורת בה היא באמצעות מכשירים חכמים וריחוק חברתי. אתה חושב שהמהפכה הזו תמשיך להתפתח גם בעתיד? 

"אני לא חשוב, אני בטוח. משנה לשנה, המהפכה הטכנולוגית רק הרחיבה וממשיכה להרחיב את ממדיה. לצורך העניין, העולם שאני נולדתי אליו – הוא שונה באופן קיצוני מהעולם אשר הילדים של היום גדלים אליו. זאת בעיקר בהיבט של הפן הטכנולוגי. מאז שהתחילה המהפכה היא כל הזמן התפתחה והתרחבה, ואני צופה שזה ימשיך כך גם בעתיד. זאת על אחת כמה וכמה לאור תקופת הקורונה, אשר היוותה ועודה מהווה 'מקפצה' אדירה למהפכה הזו. יש להבין שלהבדיל מבשנים עברו, כיום, הטכנולוגיה מנהלת את העולם כולו ונעשתה למרכיב עיקרי בחיינו ובחייהם של בני הנוער – שהם דור העתיד. ההבנה שהעולם הווירטואלי זמין ונגיש כל כך – היא כמעט אינטואיטיבית עבור הצעירים. לכן, מתוך המקום הזה, אני מאמין שהם ימשיכו להעשיר ולהרחיב את המהפכה וכן להצליח לעשות זאת בחופף לעולם הפיזי והסוציאלי, ובכך להביא לכל העניין ערך מוסף. אני מאמין שהצעירים של ימינו ימציאו המצאות חדשות, יגלו גילויים חדשים וישנו את פני העולם לחלוטין".

  1. איך אתה צופה שייראו המשחקיות בעתיד?

"אני לא יודע לומר האם המשחקיות בעתיד יפעלו באופן וירטואלי או פיזי, אבל אני כמעט בטוח בכך שאיך שלא יהיה, הן יתמקדו יותר בפן הווירטואלי. ייתכן והמשחקיות יהפכו למרחב שהוא לחלוטין וירטואלי וייתכן גם שהן יעבדו באופן שחופף את העולם הווירטואלי עם העולם הפיזי - הממשי, המוחשי. כבר כיום ניתן לראות שבהדרגה, בעיקר לאור תקופת הקורונה שבה אנו נמצאים, המרחב הווירטואלי מחליף את המרחב הפיזי. יש לכך גם צדדים פחות טובים כמובן, כמו לכל דבר, אבל אני חושב שבאופן כללי המהפכה הווירטואלית הינה מהפכה חיובית אשר מאפשרת הנגשה של מידע לבני אדם. המהפכה הזאת חוותה צמיחה ענקית בתקופת הקורונה, אשר סגרה את כולנו בבתים. למשל, ענף הגיימינג הווירטואלי צבר הרבה מאוד קהל מאז שהתחילה המגפה, כיוון שאנשים היו ועודם צמאים לתעסוקה ולעניין בימים מורכבים אלו. אני חושב שכולנו מבינים את יתרונות המהפכה, כך שאנחנו ממשיכים לעבוד על פיתוחה והרחבת הממדים שלה. לכן, אני מאמין שאפילו כבר בעתיד הקרוב – נוכל לראות עוד המון שינויים של מעבר ממתכונת פיזית למתכונת ווירטואלית בתחומים שונים, כמו בתחום הגיימינג והמשחקיות".

 

תגובות