אנלייק: 6 רשתות חברתיות שכשלו . צילום: shutterstock

אנלייק: 6 רשתות חברתיות שכשלו

רבים לא יודעים, אך ישנן רשתות חברתיות אחרות מלבד פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וסנאפצ'ט, אשר ניסו אך נכשלו להביא אליהן משתמשים ולהדביק את הקצב מול המתחרות

במהלך ההיסטוריה של האינטרנט ניסו את מזלן רשתות חברתיות רבות. אתם בטח מכירים רק את היחידות שמזלן התמזל והפכו לוויראלים כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וסנאפצ'ט. אבל ישנן לא מעט שלא הצליחו כמעט, ואותן אתם בטח פחות מכירים. הבאנו לכם 6 רשתות חברתיות שלא כל כך עלו על הציפיות.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

אפל אייטיונז פינג

נסיונה של אפל לקחת את השליטה מפייסבוק נחל כישלון. אפל ניסתה לבנות רשת חברתית חדשה למוזיקה, אך הגבילה את המשתמשים ל30 שניות האזנה לשיר אותו פרסמו, זאת בשונה מכל שאר הרשת העולמית שאפשרה לשתף מוזיקה ללא הגבלה מכל סוג, ובקלות רבה יותר. בנוסף, הרשת החברתית צינזרה והגבילה משתמשים רבים, ובכך הפכה את השימוש בה למאוד מסובך ולא נוח. פינג ניסתה לשלב בתוכה את פייסבוק ונכשלה, מה שגרם לניתוקה משאר הרשתות החברתיות. סטיב ג'ובס ז"ל, מנכ"לה לשעבר של חברת אפל, כינה את הרשת החברתית פינג "כמו פייסבוק וטוויטר שפוגשים את אייטיונז", אך ב- 2012 הכריז באופן רשמי על סגירתה.

 

גוגל באז

גוגל באז הייתה נסיון של חברת גוגל לקחת את כתר הרשת החברתית המובילה מידי פייסבוק. הרשת הוקמה בשנת 2010, והציעה למשתמשים ממשק לשליחת הודעות, וממשק של רשת חברתית, עם סוג של בלוג ועמוד אישי, זאת על מנת להתחרות בטוויטר. הרשת שולבה במערכת האימיילים של גוגל, ג'ימייל, אך כאשר לא הצליחה לשמור על הקצב עם המתחרים, הרשת נסגרה לטובת הרשת החברתית גוגל+.

© google-buzz

גוגל פלוס

גוגל מוכרת כאחת מן החברות הגדולות ביותר בעולם, אך החלטתם ב2011 להשיק את הרשת החברתית גוגל+, לא הייתה חכמה במיוחד. פייסבוק וטוויטר הוקמו שנים לפני כן, מה שגרם לגוגל להיות בין האחרונות שמשיקה רשת חברתית. על החברה היה להפוך את הממשק של גוגל+ לייחודי וחדשני, כזה שיתן לנו סיבה לעזוב את פייסבוק ולעבור אליהם, אך למרות שניסו, הם אינם הצליחו בכך, מה שגרם בסופו של דבר לכישלונה של הרשת להתפתח. כיום הרשת עדיין עובדת, אך מספר המשתמשים שלה עומד על כ- 100 מיליון, כמות שבכלל לא מגיעה לציפיות מחברת גוגל ובעקבות זאת אינה עומדת בתנאים על מנת להיכלל באותה הרשימה עם רשתות חברתיות גדולות אחרות כמו פייסבוק ואינסטגרם.

מיי ספייס

אולי שמעתם בעבר על מיי ספייס, אחת מן הרשתות החברתיות הראשונות בעולם אשר הושקה באוגוסט 2003. הרשת החברתית הציעה למשתמשים לדבר ישירות עם להקות, אך זה עבד גם בצורה ההפוכה. להקות קטנות ולא מוכרות היו יכולות ליצור קשר עם המשתמשים, מה שגרם לרבים מהם לא להרגיש בנוח. כמו כן, הרשת החברתית השקיעה מאמצים רבים לפתח מערכת פרסומות חכמה, יותר מאשר לפתח את הרשת עצמה, ואף הייתה מבין האחרונות לשלב מערכת צ'אט בין משתמשים. רוב פעילותה של הרשת הייתה בין השנים 2004-2008, אך עם עלייתה של רשת חברתית חדשה בשם פייסבוק, לא היה לה סיכוי רב להמשיך להתקיים. הרשת עדיין קיימת, אך כמות המשתמשים בה פוחתת משנה לשנה.

© myspace

פרנדסטר

הרשת החברתית פרנדסטר הוקמה בערך באותו זמן כמו פייסבוק, והציעה למשתמשים בזמנו חווית שימוש טובה וחדשה, אשר גם הייתה די דומה לזו של פייסבוק. הרשת החברתית לא הייתה מוכנה לגל הנרשמים הראשון, מה שגרם לבעיות קשות בזמני עליית האתר. פרנדסטר אף התעלמה מגל התלונות שהגיע עליה בנושא, ונכשלה להתאים את עצמה למצב בו הייתה שרויה. בנוסף, הרשת לא שמה דגש על שיתוף וחיבור בן אנשים, מה שהוביל אותה לאט לאט לקריסה. הרשת נמכרה לפייסבוק ב2009 תמורת 15 מיליון דולר (לשם השוואה – פייסבוק שווה היום מעל 350 מיליארד דולר), שלאחר מכן הכריזה על הפסקת השירות לגמרי באפריל 2015.

© friendster.com

מקושרים

הרשת החברתית מקושרים הוקמה בשנת 2004 בהשראת הרשת החברתית האמריקאית, פרנדסטר. הרשת החברתית אפשרה למשתמשים ליצור עמוד משלהם בו היו יכולים לשתף על עצמם פרטים, להעלות צילומים, ולכתוב בדומה לבלוג. המשתמשים יכלו להכיר משתמשים חדשים ולהוסיף אותם כחברים. במרץ 2009, חברת וואלה קנתה 70 אחוז מן האתר תמורת סכום כולל של כ- 9 מיליוני שקלים, אך עם עלייתה של פייסבוק, מקושרים החלה להפוך יותר ויותר ללא רלוונטית. במאי 2014 האתר נסגר לחלוטין, מה שהופך את מקושרים לרשת החברתית הישראלית הגדולה ביותר שנכשלה.

© mekusharim.walla.co.il

אלו היו רק כמה רשתות חברתיות אשר נכשלו להדביק את הקצב ולעמוד מול המתחרות. לכל רשת ורשת היו תכונות ייחודיות משלהן, אך אינן הצליחו לנהל את עצמן בצורה הנכונה על מנת להצליח למשוך אליהן יותר משתמשים, ואף לעקוף את הרשתות האחרות. עם זאת, אנו רואים יותר ויותר רשתות חברתיות חדשות כמו סנאפצ'ט ואינסטגרם, אשר לאט לאט מגיעות לראש מצעדי ההורדות, ואף מצליחות למשוך אליהן מספר רב של משתמשים.

תגובות