"הכאב הזה מוכר לי": סאבלימינל על הבריונות שחווה בילדות. צילום: ויקטור לוי

"הכאב הזה מוכר לי": סאבלימינל על הבריונות שחווה בילדות

אתמול (ג') התקיים כנס הבטיחות הראשון בפייסבוק ישראל. האירוע עסק בבריונות ברשת ובהגנה על בני נוער במרחב המקוון. בין המשתתפים בכנס: הראפר המפורסם סאבלימינל אשר סיפר על הבריונות שחווה בילדותו

מדי שנה מכנס פייסבוק העולמי קבוצה של אנשים, אשר מובילים בתחום הבטיחות והטכנולוגיה, לכנס בנושא בטיחות ברשת (Facebook Safety Summit). אתמול (ג'), התקיים לראשונה כנס זה מטעם פייסבוק ישראל. הכנס עסק בבריונות ברשת ובהגנה על בני נוער וילדים במרחב המקוון. הכנס בשיתוף איגוד האינטרנט ועמותת אשנ"ב דן בסוגיות של בטיחות וחוסן ברשת, כמו גם הצגת הכלים הטכנולוגים הנגישים להתמודדות בעת מצוקה. בין המשתתפים בכנס: מפקד יחידה 105 והראפר סאבלימינל.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

את הכנס פתחה ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק בישראל: "אנחנו בפייסבוק מאמינים שכדי להתמודד עם השינויים הרבים שהאינטרנט טומן בחובו עלינו לרתום אנשי מקצוע, מומחים בתחום על מנת שנוכל לתת מענה נכון לאתגרים השונים למשתמשים צעירים ומבוגרים כאחד. בטיחות ברשת נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו על גבי כל האפליקציות של פייסבוק. אני שמחה וגאה שאנשי מקצוע מכל העולם הגיעו לכנס שלנו במטרה אחת ברורה לשלב ידיים בעשיה למען חוסן ובטיחות ברשת".

גם מאיר חיון, מפקד היחידה 105 (היחידה למניעת אלימות נגד קטינים) וראש המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת. חיון החל את דבריו וסיפר על האיומים הנמצאים ברשת: "זה אולי נשמע הזוי, אבל מסתבר שגם האיומים הלא פליליים מהווים סכנה אמיתית לילדים, והיכולת של ילדים להיפגע מאירועים האלו היא מאוד בעייתית. ילד שעושים עליו חרם, או ילד שמתאבד, לא מעניין אותו או את ההורים שלו אם הדבר פלילי או לא, מעניין אותו האיום והמצוקה שהוא חווה עכשיו". הוא הוסיף וסיפר על תפקיד היחידה שלו במקרים כאלו- "ילדים ובני נוער צריכים מקום שבלחיצת כפתור אחד יעזור להם, וזה המקום של יחידה 105. אנחנו לוקחים את הילד ונותנים לו את ההגנה המלאה שהוא צריך, זה מוקד שפועל 24/7 והוא ערוך לקבל כל בעיה של הילדים".

© ויקטור לוי

יתרון נוסף שיש ליחידתו, מספר חיון, היא היכולת להבין מהו האיום המרכזי שעומד מאחורי הילדים. בצורה זו, יחידה 105 יכול להבין איזה איום מותאם לאיזה גיל, או לחילופין, באיזה גיל סכנה מסוימת יותר משמעותית. הוא מספר כי הידיעה הזאת חשובה מהסיבה הפשוטה- את המידע הזה ניתן להעביר למשרד החינוך אשר באפשרותם להקצות הרצאות תלמידים - כל איום בהתאם לגיל אליו הוא משויך.

בסיום דבריו של חיון הופיע על המסך השיר "אושר". שיר שהושק לראשונה כחלק מקפיין "נותנים אור" ביוזמת האולטראס, פרוגי ועמותת אחים גדולים, ובו משתתפים כוכבי נוער אהובים רבים.

מיד לאחר הצגת הקליפ, עלה לבמה קובי שמעוני, או בשמו היותר מוכר - סאבלימינל. הוא פתח את דבריו בסיפור על היוזמה של הקמפיין וכיצד הכל החל: "הכל התחיל מפוסט שכתבה אמא כואבת מאוד, היא סיפרה איך זה להיות הורה לילד מוחרם וזה קרע אותנו. מי שקרא את הפוסט הזה הוא אלי, אחד האנשים מהלהקה שאני מנהל. הוא בא אליי ואמר שאנחנו חייבים להוציא שיר בעניין, אז זה מה שעשינו".

סאבלימינל סיפר גם על מבנה השיר ועל המשמעות שלו - "את הבית הראשון כתבנו מזווית הראייה של הילד, את השני מזווית הראייה של האבא, אבל הבית הכי חשוב והכי משמעותי הוא הבית השלישי. בבית הזה חושפים האולטראס, שהילדים האלה שראינו בקליפ - אלו שחוו בריונות, הם למעשה הם כשהיו קטנים ושזה יכול להיות כל אחד מאיתנו. זה המסר שהם רצו להעביר לאותם ילדים שנמצאים בתוך הסבל הזה - שהכל יהיה בסדר ושצריך להרים את הראש. שאחרי הכל, יכול להיות שאנשים כמו האולטראס, שהרבה ילדים אוהבים ומעריצים, פעם היו בסרט הזה גם".

© ויקטור לוי

בהמשך, טען הראפר שהנושא של אלימות ובריונות היה קיים עוד לפני הטכנולוגיה. הוא אמר שהטכנולוגיה היא רק הבמה החדשה לבריונות, אך שלפני כן היא הייתה מתרחשת בפלטפורמות אחרות - "אותו ילד שהיה סובל מאלימות בהסעה של בית ספר למשל, היום חוזר הבייתה וחווה את הבריונות ברשתות החברתיות".

סאבלימינל המשיך וסיפר את סיפורו האישי: "הכאב הזה הוא נורא מוכר לי. כשכתבתי את השיר ניסיתי להסתכל עמוק לתוך עצמי, בתור אחד שחווה את זה קשה. היום מכירים אותי בתור "סאבלימינל", אבל פעם הייתי מאוד יוצא דופן מהסביבה. גרמו לי לסבול ממש. אני מכיר טוב מאוד את ההרגשה הזאת שכולם נגדך, שצוחקים עלייך לא משנה מה תעשה, שאתה תמיד אשם גם אם לא עשית או אמרת כלום. אבל אני למדתי להתמודד עם זה, אני הפכתי את הכלי הזה שפיתחתי, את החוסן הזה, לאיזשהו נשק שדחף אותי למיזמים שלי, למוזיקה שלי ולכוח שיש לי", הוא הוסיף ואמר: "ניסיתי לחשוב מה היה קורה אם אני, בתור סאבלימינל, יכולתי לקפוץ לדקה ולתפוס את קובי הקטן - מה הייתי אומר לו. בסופו של דבר הגעתי למסקנה שפשוט הייתי מחבק אותו ואומר לו שהכל יהיה בסדר".

לקראת סוף הכנס, עלתה לבמה אורחת מיוחדת מלונדון - טרה הופקינס, ראש המדיניות הציבורית של אינסטגרם. הופקינס דיברה על המטרות של אינסטגרם בנושא הבטיחות ברשת, ועל האמצעים שהם נוקטים על מנת להגן על בני הנוער המשתמשים באפליקציה - כמו למשל חסימה ודיווח של חשבונות שמשתמשים בהם לרעה. הופקינס הדגישה מספר פעמים עד כמה חשוב לאינסטגרם לשמור על המשתמשים שלה מפני בריונות, פדופיליה וכדומה, היא סיפרה כי הרשת החברתית עושה הרבה למען בטיחות משתמשיה.

פייסבוק העולמית משקיעה מאמצים רבים במלחמה בבריונות ברשת, כך למשל הוקם המרכז למניעות בריונות ברשת של פייסבוק, שמהווה מקור מידע חשוב  לבני נוער והורים שמחפשים תמיכה ועזרה בנושאים הקשורים לבריונות ברשת. המרכז קיים גם בשפה העברית והוא כולל תוכניות מפורטות לרבות הדרכה עבור אנשים הסובלים מבריונות.

תגובות