היוטיובר מסתבך: מה קרה לתרומת הענק של פיודיפאי?. צילום מסך מיוטיוב

היוטיובר מסתבך: מה קרה לתרומת הענק של פיודיפאי?

לרגל חגיגות ה-100 מיליון רשומים, החליט פליקס שלברג, הידוע יותר בשם פיודיפאי, לתרום 50,000 דולר לצדקה. לאחר שהכריז כי ארגון הצדקה שיתרום אליו את הסכום יהיה ארגון פרו ציוני שנלחם באנטישמיות, בסרטון שהועלה משנה פיודיפאי את דעתו

לפני פחות מחודש, רשם היוטיובר המצליח פיודיפאי ציון דרך נוסף בקריירה שלו כאשר חצה את רף 100 מיליון רשומים ובכך ביסס את מעמדו כערוץ היוטיוב השני בגודלו בעולם. לרגל חגיגות הישג זה, פרסם פיודיפאי כי יתרום 50,000 דולר לצדקה. הארגון אליו בחר היוטיובר לתרום את הסכום הינו ADL (בעברית, הליגה נגד השמצה). זהו ארגון שפועל בארצות הברית ומטרתו להילחם באנטישמיות התוקפת את העם היהודי ברחבי העולם. לפני שלושה ימים, פרסם פיודיפאי סרטון חדש לערוץ בו הוא חוזר מהחלטתו וכי לא יתרום לארגון זה. 

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

שמו של פיודיפאי נקשר רבות בעבר להצהרות וגילויים אנטישמיים וגזעניים אותם הביע בערוצו (תשלום לאנשים שיחיזקו שלט שאומר "מוות ליהודים"), דבר אשר הקשה עליו והציב אותו בפני מכשולים רבים בדרך ל-100 מיליון רשומים, לכן כאשר פרסם כי מתכוון לתרום סכום גבוה זה לארגון פרו-ציוני, הדבר התפרש מצד הציבור הפרו-ציוני כהתנצלות מצדו על התנהגותו לאורך השנים. למרות כי נחמד היה להיאחז בעובדה כי אכן ישנה פה התנצלות והבעה אמיתית של מחילה, בעקבות ביקורת חריפה מצד קהלו, שמחה על כך שהתרומה נראית לא אמיתית וכנה וכי מדובר בלא יותר מניסיון מגוחך לטהר את שמו ולצאת מידי חובה, פרסם היוטיובר סרטון בו הסביר את המצב. 

 

בסרטון, פרסם פיודיפאי, מבלי לנקוט בשם הארגון בשנית כי "עשיתי טעות בכך שבחרתי בארגון צדקה שייעצו לי לתרום לו במקום לבחור באחד שאני מאמין בו. זוהי 100% אשמתי". את ההחלטה הראשונית לתרום ל-ADL פרסם בחשבון הטוויטר שלו ביום רביעי שעבר. יום לאחר מכן, לא נותר זכר לציוץ ופורסם סרטון ההסבר. "כשהעלתי את הסרטון, יכלו לראות כי משהו קורה, אנשים הסתכלו על הפנים שלי ולא הבינו למה אני תורם לצדקה זו", הוסיף פיודיפאי בסרטונו. 

פרשיות פיודיפאי מוכיחות לנו שוב את ההשפעה של הרשתות החברתיות על המציאות. מתפקידם של אותם יוצרי תוכן ומשפיענים לא לתת במה לגילויי שנאה והשמצה ומתפקידנו, הצופים, לוודא כי אכן לא ניתנת לכך במה ובמידה וכן, לפעול בהתאם. מצד פיודיפאי טרם נמסר ארגון הצדקה אליו בסופו של דבר יתרום אך אין ספק כי יהיה יותר זהיר ושקול לפני ההצהרה הרשמית. 

תגובות