המוח של היוטיוב: יוני חרל"פ חושף את סודות הרשת שלו. צילום פרטי

המוח של היוטיוב: יוני חרל"פ חושף את סודות הרשת שלו

"לפעמים אני הולך הפוך ממה שהנוער רוצה, כי אני רוצה להגיד להם מה הם רוצים"; "קווין? הוא הרונאלדו של היוטיוב!" הכירו את יוני חרל"פ, המוח מאחורי שלל הצלחות וכוכבי רשת • ראיון מיוחד עם כמה סודות שאתם תרצו לדעת על היוטיוב!

הוא הפרסונה מאחורי להיטי וכוכבי הרשת הגדולים של השנים האחרונות, המוח הקרייאטיבי מאחורי הוולוגים אליהם התמכרנו עם מגע זהב מפתיע ומצליח. יוני חרל"פ אולי נמצא לרוב מאחורי הקלעים, אך הגיע הזמן שתכירו אותו בלי פילטרים ועם כמה סודות מעולם הרשתות.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

מאחורי חרל"פ (כותב, מלחין, עורך ובמאי) חותמות מוצלחות של תכנים ברשת. בין היתר אחראי על ערוץ היוטיוב של קווין רובין (עריכות תוכן, כתיבה ובימוי), ערוץ היוטיוב של לורן אליהו שהוכרז כערוץ הצומח ביותר בישראל לשנת 2019, אחראי על להיטי הרשת "שים פס", "נינג'ה", "אתה מקנא בי מותק" ורבים נוספים ואף כתב וביים את "חיים בחארטא", "המשימה: רומא", "תעשה לי סאב", "פסטיוי" והרשימה עוד ארוכה במיוחד. 

"מה שאני הכי אוהב בעבודה שלי שכל יום אתה קם למשהו אחר. לפעמים אני מקליט שירים, לפעמים מביים סדרה, לפעמים באולפן טלוויזיה, יושב עם יוצרים, מפתחים יחד רעיונות, נפגש עם יוטיוברים ומייעץ להם, בקיצור - לא משעמם". מספר לנו חרל"פ על היום-יום שלו.

 

"אני חושב שהפעם הראשונה שהבנתי שיש מצב שאני מבין את כל הקטע הזה של תוכן ברשת היה כשעבדתי ב'שרוטונים'", נזכר חרל"פ בפעם הראשונה. "החלטתי שבא לי לייצר סרטון, אז קראו לזה ויראלי, היום זאת כבר מילה עתיקה. אז כתבתי סרטון פארודיה שנקרא 'הם לא צריכים עזרה', אפילו התערבתי עם הבוס שלי לשעבר שאם אני מגיע למעל 500 אלף צפיות הוא מזמין אותי לארוחה על חשבונו, מפה לשם הסרטון עשה מעל מיליון צפיות בכל המדיות, זה עודד אותי לייצר עוד דברים ובעיקר גרם לי להבין שאולי עליתי פה על משהו".

ומשם המשכת לפרויקטים גדולים.

"לדעתי הפרויקט הגדול הראשון שלי היה 'חיים בחארטא'. קראו לי לפגישה עם יזמים צעירים בשם קווין רובין ורז ספני, שאז היו מוכרים רק מהאינסטגרם, לעשות וולוגים בוילה. החלטנו לקרוא לפרויקט 'חיים בחארטא', אני הכתבתי את התכנים, לפעמים לבד, לפעמים בשיתוף עם קווין ורז, בדקתי את העריכה, בדקתי שיש גרפיקות נכונות, סאונדים מדויקים, דיירים נוספים, מרצ׳נדייז, שירים וקליפים. אני הייתי האיש מאחורי הקלעים וקווין ורז היו הביצועיסטים התותחים. זה תמיד כיף שיש איתך אנשים שיודעים לבצע את המחשבות והרעיונות שלך על הצד הכי טוב שיש".

 

יש נוסחה מדוייקת לסרטונים ויראלים?

"אין נוסחה, מי שאומר שיש - לא מבין שאולי משהו כרגע עובד לו אבל בהמשך לקהל יימאס מזה. אני אומר - תייצר דברים שאותך מצחיקים או לפחות תכנים שאתה מרוצה מאיך שהם יצאו - זאת לא נוסחה אבל זאת דרך חיים די טובה. אנשים רוצים תוכן טוב. תייצר תוכן טוב, קליל, ערוך טוב, מקצועי, הסיכויים שזה יעבוד לך כבר גדלו".

גישה - יש. אבל מאיפה אתה מביא את הרעיונות?

"כל אחד ומה שהוא טוב בו. תבקש ממני לבנות שידה, שיהיה בהצלחה לכולנו, שידה לא תהיה שם".

אז איך מתעלים על עצמך ולא ממחזרים רעיונות?

"אני לא מחפש להתעלות כמו שאני מחפש לחדש. נניח במקרה של קווין חשוב לי מאוד שהקהל שלנו יקבל כמה שיותר צדדים ממנו, הוא עצמו בחור מצחיק, מגניב, אבל גם בחור של אקסטרים ומתיחות, בא לי שברגע שהקהל חושב שהוא התרגל למשהו מסוים דווקא אז ניתן לו משהו אחר. אני אישית קורא המון את התגובות לוולוגים וכיף לי לדעת שהקהל קצת התבאס שאין מתיחה, זה אומר שהם רוצים מזה עוד, אם אף אחד לא כותב שהוא התבאס זה תמרור אזהרה".

יש פעמים שיצרת תוכן שלדעתך היה 'וואו' אבל הצפיות לא היו בהתאם?

"עולם היוטיוב ובכלל המדיות הדיגיטליות הוא עולם שאני מאוד אוהב ועובד בו, אבל כמה שאני רוצה לחשוב שאני יודע עליו המון - תמיד יש הפתעות", מתוודה. "כתבתי וביימתי סדרה בשם 'גיים בוקס' שעלתה בהתחלה ביוטיוב (בהמשך בערוץ הילדים), שבעיניי הייתה ממש כיפית וזורמת, אך לא היו לה הרבה צפיות באופן יחסי לשאר הדברים שעשיתי, זה היה קשור בעיקר לזה שהתוכן היה פחות מתאים לרשת ויותר לטלוויזיה וכשהוא הגיע לטלוויזיה הוא באמת עשה יותר צפיות".

 

כמה לכותרת ול'טאמבנייל' (תמונה ממוזערת) יש חשיבות בהצלחתו?

"זה חשוב מאוד, מכריז. "כדי להיכנס לסרטון אני חייב קודם כל להתעניין בו, התמונה הקטנה היא הדבר הראשון שמושך לי את העין ואם לא הצלחתי למשוך את העין אז גם אם יש לי את התוכן הכי מעניין שיש לא בטוח שיראו אותו בכלל".

אתה חושב שבישראל הטלוויזיה עדיין שולטת?

"אני מאלה שלא חושבים שיש עכשיו פלטפורמה שולטת, אני חושב שאנחנו חיים בעולם שהתוכן שולט. אנשים רוצים לראות סדרה עלילתית של 35 דקות ומחר ירצו לראות וולוג קליל של שבע דקות. ברוב המקרים אנשים ירצו גם וגם. היוטיוב יכול לחיות בשלום ביחד עם הטלוויזיה".

© צילום פרטי

ובכל זאת, למה אתה חושב שלכוכבי רשת עדיין אכפת מהגופים המסורתיים כמו רצון להיות שחקני טלוויזיה וקולנוע והם מכוונים לשם כל הזמן?

"יש בזה חותמת איכות, בסוף מה זה התואר הזה 'כוכב רשת'? זה בן אדם שמראה את עצמו בפרונט ורוצה לתפוס את התשומת לב של הקהל שלו. ברוב המקרים אותו כוכב ירצה להיות שחקן. הטלוויזיה נותנת לך את החותמת שאתה מוערך ואתה שחקן. אגב, יש לא מעט מקרים שבהם כוכב רשת יכול לעשות תכנים לא טובים בטלוויזיה ולחשוב שהצליח מעצם זה שהוא מופיע בטלוויזיה. אני מאמין באמת פשוטה שהזכרתי אותה קודם - הכל תלוי בתוכן. אם אתה כיוצר מרגיש שאתה מאתגר את עצמך ושאתה מרוצה ממה שאתה עושה, אתה במקום טוב".

הזכרנו שאתה עובד עם קווין, מה סוד הקסם שלו? 

"אני וקווין יחד מאז 'חיים בחארטא' ומאז לא נפרדו דרכנו וזה לא סתם, לקווין יש תכונה שלמעט מאוד אנשים יש, והרבה מאוד אנשים ממעיטים בערך של זה וזה - מוסר עבודה. הוא עובד מאוד חרוץ, הוא כל הזמן חותר לדבר הבא, לפרויקט הבא, מזיז, מניע תהליכים. יש פה ושם כוכבים לרגע שאני מכיר שיש להם נתוני פתיחה יותר טובים משל קווין, חלקם אפילו מוכשרים מקווין, אבל בערך מהיום שנפגשנו ידעתי שהוא יצמח לאן שהוא היום ויותר כי הוא עובד וחושב כל הזמן - אם מסי זה הכישרון מלידה ורונאלדו זה העובד קשה, אז קווין זה רונאלדו. בגלל ששנינו סוסי עבודה החיבור שלנו כל כך חזק, אנחנו כל הזמן חושבים יחד על הפרויקט הבא ועל היוזמה הבאה ויש המון דברים בדרך, גם בתקופת הקורונה".

כמה העבודה שלכם משותפת?

"כמעט כל דבר שקשור בקווין עובר דרכי. אנחנו עוברים וחושבים יחד על הכל מהכל, אם זה וולוגים, אם זה טלוויזיה, שירים וקליפים או סתם פורמטים עתידיים. זה עובד טוב בינינו כי קווין יודע שאני האיש שלו מאחורי הקלעים - אני אכתוב את הדברים הכי טובים עבורו, אני אייעץ עבורו נכון והוא מצידו יבצע הכי טוב שיש את מה שכתבתי ויבין בדיוק איך רציתי שהדברים יקרו. זה שילוב טוב של איש פרונט עם איש תוכן, ואגב כדי להיות איש פרונט מוכשר צריך גם להבין תוכן, וקווין ללא ספק מבין תוכן".

© סטודיו מאיסה

מה הם האתגרים בתחום?

"התחום הזה כמו כמעט כל תחום בארץ - תחרותי בטירוף. כל שני וחמישי בא משהו חדש ועכשיו הוא הדיבור. אני חושב שזו אחת הסיבות שהפכתי לאיש תוכן ופחות התעסקתי בלהיות בעצמי בפרונט, כי זה מקצוע מאוד אכזרי, היום אתה המלך ומחר פחות. בכל זאת יש צד חיובי, אם אתה נחוש, מקצוען, אחד שכל הזמן דוחף, אז תוכל להפוך את זה למקצוע שלך, קח לדוגמא טאלנטים כמו טל מוסרי, עודד פז וכו'... שעושים קריירה כבר שני עשורים ויותר, זה לא סתם, הם עובדים קשה ולאורך שנים ויש תוצאות. הכי חשוב זה שתקשיב לעצמך ואל תיתן לשום כישלון או בעיה לערער אותך, לפחות לא לטווח הארוך".

כמה לנוער של היום יש סבלנות לצפות בוולוג או פרק שלם של משהו ביוטיוב בשיא הריכוז? 

"הנוער לא פראייר, אם תתן לו תוכן חצי כח הוא ידלג, תנסה למרוח אותו עם תוכן חצי אפוי ולא מושקע הוא יזכור לך את זה, זה כמו במסעדה, אני יכול להגיע לאותה המסעדה כל הזמן, מספיק שאחטוף קלקול קיבה פעם אחת, רוב הסיכויים שאני לא אחזור למסעדה הזאת. זאת אחריות שיש לכל יוצר לתת כמה שפחות 'קלקולי קיבה' לצופים שלו. לבני נוער יש סבלנות לראות תכנים ארוכים, פשוט הם רוצים לראות תכנים טובים וארוכים".

איך בכלל מצליחים "ללמוד" מה הנוער אוהב ועומדים בסטנדרטים שלו?

"צריך להישאר מעודכן כל הזמן במה שהתוכן אוהב וזה לא קשה לי במיוחד כי אני מתחבר ללא מעט מהתכנים שבני נוער אוהבים, ועדיין אני לא נופל במקום של לנסות כל הזמן לרצות את הנוער, לפעמים אני אלך הפוך ממה שהם רוצים כי אני רוצה להגיד להם מה הם רוצים. הסטנדרטים של הנוער מאוד ברורים - תבדר אותי, תגיע מהר לעניין, אל תחרטט אותי ותשקיע בי ופה זה נגמר. מילת המפתח היא השקעה, בכללי חברים תשקיעו, מי שמשקיע לא שוקע - אני יודע זאת בדיחת אבא עצובה אבל זה המצב".

 

קשה לך לפעמים שאתה לא הפרונט של הדברים? שאתה חושב על רעיון קרייאטיבי אבל בסוף בתוצאה רואים מישהו אחר מציג אותו ועושה אותו אז מייחסים לו את זה...

"כן, לפעמים זה קשה. אבל מה לעשות אלה החיים לפעמים קשים. ברוב הזמן אני נהנה בטירוף מלהיות מאחורי הקלעים, אני אוהב את השליטה שיש בזה, לכתוב, לביים, לבחור את הטאלנטים הנכונים לפרויקט שלי, את אנשי הצוות המדויקים, זה כיף אדיר לחלום ואז לראות איך מה שחלמת קורה במציאות. פה ושם מדגדג לי ובא לי להיות בפרונט, ואולי זה גם יקרה בהמשך".

© צילום פרטי

יצרת גם פורמטים של 'ריאליטי' ליוטיוב, אתה חושב שלשם זה הולך?

"כשעשיתי את 'המשימה רומא' וגם את 'בייסיקס', שניהם ריאליטי - אני חייב להגיד שזה היה כיף לראות את הצורה שבה הקהל הגיב אליהם, יש משהו בריאליטי שגורם לך כצופה להתחבר עמוק לדמויות, אני רואה את זה גם בוולוגים. אני חושב שבכללי ריאליטי עובד וימשיך לעבוד כי הקהל מזהה וואוהב את האמת שמוצגת על המסך".

מה הרעיון הבא שלך בז'אנר?

"הרעיון הבא שלי הוא לייצר ריאליטי שאנחנו מכירים ואוהבים מהטלוויזיה ולחדש אותו".

"בייסיקס"
"בייסיקס" © צילום פרטי

בכללי, מה אתה מתכנן להמשך?

"אני עובד כרגע במקביל על כתיבת סדרות לטלוויזיה, על סרט לקולנוע ועל הרבה פרויקטים ביוטיוב יחד עם יוצרי רשת מוכרים. אבל תכל'ס עם יד על הלב, מה שהכי חשוב לי זה פשוט להישאר בעשייה, זה הכיף, לעבוד בליצור, אין לזה תחליף".

איך מתמודדים בתקופת הקורונה עם כל הרעיונות?

"כמו כולם גם אני תקוע בבית. למזלי לא משעמם לי אני כרגע כותב ועורך ראשי של תכנית יומית בשם 'צוות בידוד' - זה פאנל קומי של מנחים ופרשנים שעושים מלא שטויות כדי להעביר את הזמן בכיף לכל מי שתקוע בבית, התכנית צצה משום מקום. דיברו איתי בערוץ הילדים, אמרתי יאללה בוא נרים תכנית ותוך יומיים וחצי היינו בשידור חי עם תכנית ראשונה".

 

מי הכוכב הבא ברשת שצריך לשים עליו עין?

"יש כמה ששמתי עליהם עין, אני לא אגיד פה שלא ירוצו להחתים אותם, אני כן אגיד שם שכולכם מכירים עכשיו, הוא חבר טוב שלי וזה אוראל צברי. את אוראל ראיתי לראשונה בסרטון ישן בפייסבוק היה לי ברור שהוא כוכב, אמרתי לו את זה, הוא לא האמין לי או לעצמו בהתחלה, ניסיתי במשך שנה וחצי לשכנע אותו להצטרף אליי ולעשות סרטונים מצחיקים והוא סירב בתוקף. הוא חשב שהוא יוכל לברוח מעצמו וללכת לעבוד במקצוע רגיל, אבל היום הוא כבר יודע ומבין את מה שאמרתי לו לפני שנים - שהמקום שלו על הבמה, הוא פורח והוא עוד יעשה הרבה יותר, לדעתי הוא עוד יופיע ב-"ארץ נהדרת" ואני אפתיע ואגיד פה שהוא יהיה בהמשך שחקן דרמטי מצוין, תזכרו שאמרתי".

לסיום, תן טיפים - איך להפוך ליוטיובר מצליח?

"אל תעמיד פנים - הקהל מריח אותך מקילומטרים, תמצא את מה שאתה באמת רוצה ואוהב לעשות, אל תעוף על עצמך אלא תייצר מנגנון של ביקורת עצמית. אחד הדברים ההרסניים אצל כוכבי רשת מתחילים זה שהם מקבלים מעל 100 אלף צפיות ובטוחים שמחר הם זוכים באוסקר, חברים זאת קריאה נרגשת אליכם יוצרים מתחילים - תהיו צנועים לא רק כלפיי חוץ כלפיי עצמכם, תחפשו כל הזמן להשתפר, זה יעזור לכם לגדול, באחריות!"

 

תגובות