אתגר יקר: כוכבי רשת ומשתמשים מבקשים כספים מהעוקבים. adobestock אילוסטרציה

אתגר יקר: כוכבי רשת ומשתמשים מבקשים כספים מהעוקבים

הייתם מעבירים סכומי כסף במהירות ובקלות לכוכבי רשת ולשאר משתמשי הטיקטוק והאינסטגרם? בשבועות האחרונים צץ אתגר חדש ברשתות החברתיות ובו כל משתמש יכול לבקש מהקהל לתרום עבורו סכום כסף ככל הניתן - והקהל נענה בחיוב מרצון ואף תורם עד אלפי שקלים. לצד מבקשי התרומות והמעשים הטובים, יש לא מעט כאלו המבקשים סכומים למטרת רווח אישיות • "למי שיש חשבון בנק וכרטיס אשראי כנראה שהוא מספיק בוגר ואחראי", מסרה אחת הכוכבות

הרבה דובר על הסכנות ברשת, בין אם זה פגיעות נפשיות ובין אם אלו פגיעות גופניות כמו למשל במקרה האחרון באיטליה בו ילדה בת 10 נהרגה כתוצאה מאתגר טיקטוק מסוכן, אך לאחרונה יש גם פגיעה בכיס של המשתמשים וכל זה נעשה ברצון ובהיענות חיובית מצידם כחלק מטרנד ברשת.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

בשבועות האחרונים צץ לו אתגר חדש ברשתות החברתיות (ובעיקר בטיקטוק). הוא אומנם מכונה "אתגר הביט", אך למעשה תקף לכלל האפליקציות מסוג העברות הכספים והתשלום (דוגמת "PAY" ו-"PayBox"). במסגרת האתגר, כל משתמש בעל חשבון אינסטגרם או טיקטוק יכול לפרסם סרטון, סטורי או פוסט, שבו הוא מכריז כי הוא קורא לעוקביו להעביר אליו כל סכום שהם יכולים. זאת על מנת שיוכל או לתרום או להשתמש בכסף למטרות אישיות. אומנם לא מדובר בתרמית, שכן כל אחד בוחר על דעת עצמו האם בכלל וכמה להעביר, אך עדיין מדובר באתגר ללא פיקוח המנוצל גם לרעה. 

הרעיון המקורי של האתגר הוא לראות מה היה קורה אם כל בן אדם שרואה את הסטורי/הטיקטוק היה מעביר שקל באפליקציה - כמה כסף המשתמש שהזניק את האתגר אצלו יכול היה להרוויח. כוכבות רשת צעירות (מתחת לגיל 18) החלו גם הן להצטרף ולהזניק, כל אחת, את האתגר. גם בקרב הכוכבות מצאנו חלוקה של שתי כוונות שונות - לצד אלו אשר מעוניינות לתת תרומה וצדקה לאוכלוסיות בסיכון או לנושאי קהילה בוערים הדורשים שינוי (מה שמראה את הצד הטוב של הרעיון וההצלחה שהוא יכול להניב), יש כוכבות ומשתמשים אשר מגייסים את הסכומים לטובת כיסם האישי, מנצלים את האתגר בשביל הצחוק (למשל מוכרים כניסה ל"קלוז פרינדס" באינסטגרם) ומבקשים כסף ללא סיבה מהעוקבים, המורכבים בעיקר מילדים ובני נוער. קהל העוקבים שלהם נענה בחיוב ומעביר סכומים מרצונו החופשי.

© צילום מטיקטוק ואינסטגרם

לא מעט מהעוקבים מעבירים בין שקלים בודדים לעשרות שקלים, אך יש גם כמה משתמשים צעירים אשר בוחרים להעביר מאות או אפילו אלפי שקלים עבור האתגר ועבור המטרות השונות, גם במקרים שבהם מראש הוכרז כי לא מדובר בתרומה.

© צילום פרטי

אחת הכוכבות בגיל העשרה הצליחה להרוויח למעלה מ-50 אלף שקלים דרך גיוס הכספים באתגר. לצד תגובות אוהדות ומפרגנות, העוקבים מיהרו להציף גם בביקורת ובתגובות זועמות. בין היתר נכתב: "ב-50 אלף שקלים לפחות 700-750 משפחות יכלו לאכול בקידוש. תנסי לחשוב על האחר במקום לגרום לאנשים לשים כסף עלייך ועל ההנאה שלך". גולש אחר הגיב: "מאחל לך שכל החיים תהיי בצד הנותן ולא בצד המקבל. פשוט נוראי שאת מבקשת כסף מאנשים לצרכים האנוכיים שלך". אחרת הוסיפה: "איך את יכולה לקחת כסף מאנשים על להיכנס ל'קלוז' שלך באינסטגרם ואז להגיד שזה הולך לתרומה ושאת תורמת את הכסף?", עוקב נוסף ציין באותו הנושא כי: "רצית את הכסף לעצמך, אל תשחקי אותה. אחרי שראית שמתחילים לדבר ולכעוס על זה, שינית את המטרה שלך". היו גם כאלו אשר הפנו אצבע מאשימה למי ששיתף פעולה והוציא מכספו לטובת העניין: "אם מישהו שתרם רואה את התגובה הזאת, סתם שתדע אתה מביך, מסכן וחבל על הכסף הזה שיכל ללכת לעניים או לילדים רעבים".

גם הטיקטוקר אביתר עוזרי, שראה את אחד מהסרטונים באתגר, לא נשאר אדיש והגיב בו: "פשוט עצוב שאת גם לוקחת כסף וגם עושה מזה תוכן. אין מה לך במה להשוויץ ולהתגאות, היה עדיף שהיית שותקת ונותנת לזה לחלוף. גם ככה אף אחד לא היה זוכר. בושה".

מתחת לגיל 18?
ההגבלות החדשות בטיקטוק
יובל גבאי
אחרי שנה שלא מעט חשבונות של בני נוער וילדים נחסמו בגלל הגבלות הגיל, טיקטוק ממשיכה לחוקק חוקים והגבלות חדשים שמשנים לגמרי את השימוש שלנו באפליקציה

כאמור, בעקבות תגובות רבות של עוקבים - הדבר החל לעורר שיח בעיקר ברחבי הטיקטוק ואותן הכוכבות מיהרו לפרסם דבר מה בנושא ולהדגיש כי הן לא עשו משהו רע וכי כוונתן היא בכלל לתרום. כל אחת טענה כי לא לקחה את הכסף מכולם וכי לכסף הזה יש מטרה טובה. הטענה עלתה גם בקרב כוכבות שלא הדגישו מראש שהכסף הולך לתרומה, אלא להפך - הן היו אלו שדווקא ציינו שזה הולך למטרות "סתמיות" כמו כניסה לקלוז פרינדס באינסטגרם או למטרת טיסה לחו"ל.

חלק מאותן הכוכבות אף שיתפו בזמן הסערה כי לא לכל בקשות ההעברה הן נענו בחיוב למרות הסכומים הגבוהים, אך לצערנו זה לא המקרה אצל כולם ואי אפשר לדעת מי אכן יאשר ומי יסרב ויחזיר את הכסף לשולח. מעבר לגיוס כספים למטרות אישיות ולרווח אישי, הבעיה נמצאת גם בפן החיובי של האתגר, שכן אי אפשר לדעת האם באמת אותו אדם, כוכב או אנונימי, שפרסם אצלו את האתגר באמת יתרום את הכסף, ואם אכן יתרום - האם יעביר את כל הסכום או שמא ישאיר גם קצת לעצמו?

לצד כל תמרורי האזהרה, יש כאן גם עניין של העברת פרטים אישיים של קטינים ברשתות החברתיות (פרטי חשבון בנק, טלפון) וכשאתם לא בדיוק מכירים אישית את הבן אדם הנמצא בצד השני של המסך, אלא רק על סמך "עוקב" בטיקטוק או באינסטגרם - זה גם עלול להיות מסוכן לעיתים, הן מבחינה כספית והן מבחינת הפרטים שלכם. גם אם בסופו של דבר הכסף אכן ייתרם במלואו - עדיף שלא לעשות זאת דרך אתגרים שנויים במחלוקת. מכיוון שלרוב לא מדובר בתרמית אלא במתן כסף מרצון - חשוב לשים לב אפילו יותר לבן אדם שאליו מעבירים, לסכום, לפרטים שנותנים ולהתייעץ עם הקרובים אליכם - שיקול דעת אף פעם לא יזיק במקרים כאלו ואחרים. 

© adobestock אילוסטרציה

ומילה מאיתנו - אם ברצונכם לתרום, יש לא מעט דרכים מקובלות ומסודרות לעשות זאת. אל תעבירו פרטים שלכם כך סתם ברשת או תוציאו את כספכם האישיים שעמלתם עבורם (או שהוריכם העניקו לכם) בדרך שאיננה בטוחה. יוזמות של בני נוער למעשים טובים הן דבר מאוד יפה ומבורך, אך חשוב לפעול בצורה מסודרת גם כשמדובר בתרומות. ממליצים פשוט לשים לב, לפנות לאדם מבוגר לפני שאתם מחליטים להעביר ולבדוק את הכל לפני שאתם עושים פעולה בנושא. מדובר בצעדים חשובים, במיוחד כיום כשזה מפתה מאוד ומצריך פעולות פשוטות מאוד.

הודיה פינטו, כוכבת רשת ו"הבנים והבנות", הינה אחת מאותן הכוכבות שהפיצו את האתגר והיא מסרה בתגובה לכתבה: "הייתי חייבת להגיב לכל העליהום שיש סביבי ברשת. כבר כמה ימים שאני עוברת שיימינג מטורף וביריונות ברשת. אני פה להזכיר שלכל מטבע יש שני צדדים. אם יש סאונד ויראלי בטיקטוק שיצא לכם מכל חור בפור יו, אתם זוכרים את הסאונד בעל פה ועושים לזה סרטון, אז אותו דבר עם הטרנד של 'אתגר הביט'. לא חייבתי, לא הכרחתי, לא ניצלתי ולא גזלתי מאף אחד, ובטח שלא אמרתי שמי שישלח לי כסף יכנס לקלאוז פרינדז. זה התחיל ממישהו ששלח במטרה להכנס ואנשים העתיקו ושלחו אחריו. אני העלתי והבחירה פה הייתה ביידים של הקהל. למי שיש חשבון בנק וכרטיס אשראי כנראה שהוא מספיק בוגר ואחראי כדי לדעת מה לעשות עם הכסף שלו ושיש לו שיקול דעת מה נכון ומה לא. אני באמת ובתמים העלתי בשביל הטרנד ולא בשביל לעשות קופה. אני בחורה שאוהבת לשתף אז בחרתי להעלות את הסכומים ששלחו אליי, אבל יש הבדל גדול בין להעלות לבין לקבל. יכולתי לקבל בשקט את הכמעט 50 אלף שקל ששלחו לי ואם לא הייתי משתפת  - אף אחד לא הייה יודע ששלחו לי סכום כזה, אבל אני נאמנה לקהל שלי. לא לקחתי סכומים כאלה וישר לחצתי על סירוב, סירבתי מסיבה פשוטה שבעיני זה לא מוסרי. לא רוצה שסכומים כאלה יעברו דרכי".

© צילום מטיקטוק

עוד מוסרת בתגובתה: "תכננתי לתרום מהכמה שקלים שכן אישרתי לעמותות כי אני לא אתעשר מהעוד כמה שקלים שכן בחרתי לקחת, ואנשים לא 'יפשטו את הרגל', אבל בחרתי לא לומר זאת כי אני מאמינה שתורמים עושים מהלב בשקט בלי יותר מידי רעש כדי לקבל 'כל הכבוד'. אם אנשים רוצים לחשוב ששינתי את המטרה ברגע שקיבלתי תגובות אז שיחשבו, אני יודעת את הכוונות ואת האמת שבי. מראש לא הסתרתי שהכסף הולך אליי ובמכוון לא אמרתי שזה הולך לתרומות כדי לא לחייב אנשים לשלוח, שידעו שהם שולחים נטו בשבילי ומה שאבחר לעשות איתו זאת כבר בחירתי, ואם בחרתי בלתרום אותו בשקט בלי שתדעו, אז לא הייתם יודעים אם לא הייתה סערה סביבי... את אהבת החינם שלי אי אפשר למכור בכסף אבל אפשר לקבל אותה בחינם. אנשים שוכחים שבסופו של יום אני עוד ילדה בת 17, ואני כנראה גם עושה טעויות של ילדה בת 17. אני מתנצלת אם מישהו נפגע כי זו לא הייתה כוונתי".

אם נתקלתם באתגר מסוכן - מהרו לדווח עליו בטיקטוק בהתאם לכלים המוצעים שם ומנעו מהקרובים אליכם להשתתף באתגר.

יש לכם עם מי לדבר! למי ניתן לפנות במקרה של מצוקה שלכם או של קרוב?

תגובות