זמן לאימון: עובדות שחשוב לדעת לפני שעושים אימוני כוח. צילום: shutterstock

זמן לאימון: עובדות שחשוב לדעת לפני שעושים אימוני כוח

חלק מאיתנו עוסקים בספורט ובפרט באימוני כוח ולכן אנו שומעים המון דברים שמותר ואסור לעשות - אבל רובם הם מיתוסים. רועי דבוראי מאמן כושר לנערים ונוער, מנהל מועדון ספורט "גו-אקטיב" ברמת-השרון יעשה לכם סדר בדברים

מיתוס: אימון כוח פוגע בתהליך הגדילה

מציאות: אימון כוח, נמצא אף תורם להתפתחות תקינה ולקצב גדילה תקין ומקסימלי של הנער. כמובן שעל האימון להיעשות בצמוד למאמן בעל ידע וניסיון בעבודה עם נערים, תוך התייחסות לתכנון של שעות מנוחה ושינה ושמירה על תזונה מתאימה. חוסר בשעות שינה, וחוסר בתזונה יכולים להביא לפציעות ולנזק ולכן מומלץ להתייעץ גם עם רופא נערים ותזונאית בנושא זה. בכל מקרה חובה להתאמן עם מאמן צמוד בעל ניסיון בעבודה עם נערים. שכן כפי שאראה בהמשך, אימון נערים שונה לגמרי מאימון מבוגרים.

מיתוס: אימון כוח לפני גיל ההתבגרות יביא להגדלת מסת שריר

מציאות: אימון כוח אינו יכול להביא להגדלת מסת השריר אצל נערים, עקב היעדר הורמון הטסטוסטרון, המופרש אצל בנים רק החל מגיל ההתבגרות.

© צילום מסך מהטמבלר

מיתוס: אימון כוח יכול לגרום נזק לעצמות של נער מתבגר

מציאות: ההיפך הוא הנכון, אימוני כוח לנערים ישפיעו על צבירת מסת עצם גדולה יותר. התפתחות תקינה של חוזק עצם בגיל צעיר, הינה הכרחית לבריאות העצם בגיל מבוגר. על העצם להיות חזקה בכדי לעמוד במעמסה של פעילות יום יומית אצל נערים כמו גם אצל מבוגרים. עצם חלשה נוטה להשבר. שילוב של אימון כוח מבוקר, תזונה הכוללת סידן ומקור ויטמין D - אשר משפיע על ספיגת הסידן בגוף, יביאו לחיזוק העצם אצל נערים.

מיתוס: אימוני כושר מרובים ובעצימות גבוהה יביאו להרזיה 

מציאות: אימוני כושר תורמים הרבה לנוער ולהתפתחותם ואכן עוזרים בתהליך ההרזיה, אך הדבר המכריע ביותר היא התזונה. ללא תזונה נכונה ומאוזנת לא תיגרם ירידה במשקל אצל נערים. חשוב לבנות תפריט מאוזן לנער, להקפיד עליו ולשלב בתוכו פעילות ספורטיבית המתאימה לו. (דבר הנכון גם למבוגרים). הימנעות ממאכלים מתוקים ומשמינים ומשתייה מתוקה היא תנאי הכרחי להורדה במשקל. נערים עם בעיות משקל הפעילים בספורט, חייבים לאכול ארוחות מסודרות ובריאות כדי לספק את האנרגיה הדרושה להם. חשוב להגיע לאימון עם כמות מספיקה של אנרגיה זמינה, כמו גם להימנע מאכילה בסמוך לאימון. לכן מומלץ להתייעץ עם תזונאי ספורט ולבנות תפריט מאוזן המתאים לפעילות גופנית, גם לזו הקשורה להורדה במשקל.

© shutterstock

מיתוס: אימון של נער הוא כמו אימון של מבוגר

מציאות: כמו שנער שונה ממבוגר במחשבותיו, בתגובתו ובאופיו, כך הוא גם שונה באספקט הגופני. תנועתו מוגבלת יותר, יכולותיו הגופניות מוגבלות יותר, גופו אינו מורגל עדיין למאמצים גופניים מסוימים. לכן אין להסתמך על תכנית אימונים של מבוגרים כדי לאמן נערים. חשוב להכיר את הנער, יכולותיו ומגבלותיו ובהתאם לכך לבנות לו תכנית ייחודית, המותאמת לו. במקרה של כמה נערים המתאמנים ביחד, צריך להביא בחשבון את השוני בין הנערים ולבנות תכנית אימון קבוצתית אשר תתאים גם לכל מתאמן בנפרד – למאמץ שונה, למשקל שונה, ולעבודה על אותו שריר בתרגילים שונים.

מיתוס: אימון כוח יכול להביא לפציעות 

מציאות: אחוז הפציעות באימון כוח בקרב נערים, נמצא נמוך ביותר, בזכות העובדה שהוא מבוקר על-ידי מאמן בכל שלבי הפעילות. זאת כמובן, כפי שנזכר קודם תוך הקפדה על כל הקשור לאימון: מנוחה, תזונה ושעות שינה תקינות.

© צילום מסך מהטמבלר

מיתוס: אימון משקולות מקטין את הגמישות

מציאות: מחקרים מדעיים הראו כי אם מקפידים על טווחי תנועה מלאים במהלך האימון, נוכל להביא לשיפור ברמת הגמישות כיוון שאנו עובדים על טווחי תנועה מעבר לתפקוד היום יומי של הנערים. התנועה היום יומית אצל נערים, במיוחד בשנים האחרונות היא מאוד מוגבלת ולכן חשוב לעבוד על טווחי תנועה שאינם נעשים במהלך היום ולגרות שרירים שאינם מתפקדים במהלך השגרה.

מיתוס: לנערים לוקח זמן להתאושש מפעילות גופנית

מציאות: לנערים לוקח פחות זמן ממבוגרים להתאושש מפעילות גופנית, כיוון שהם לא מגיעים למאמצים אנאירוביים. לכן, ניתן לשלב כמה פעילויות ספורט שונות ומגוונות באימון אחד, בתנאים של מנוחה מבוקרת כמובן.

© shutterstock

מיתוס: פעילות ספורט מסוג אחד מספיקה

מציאות: כדאי לדעת שחשוב לעשות גירויים גופניים נוספים, כדי לעבוד על כמה שיותר שרירים בגוף וכדי לפתח עבורו מרכיבים גופניים אשר יתרמו לגדילה ולהתפתחות הקשורים לאותו ענף ספורט בו הוא עוסק. כל ענף או פעילות ספורט מתמקדת בקבוצות שרירים שונות ובאופן שונה וייחודי. חשוב לגוון בפעילויות ובענפים וכך לשפר את כל מרכיבי הכושר הגופני אצל הנערים.

עוד בערוץ הסטייל בפרוגי:

תגובות