Q&A: שאלות ותשובות שלא ידעתן על מחזור. צילום: shutterstock

Q&A: שאלות ותשובות שלא ידעתן על מחזור

"כבר קיבלת?", "אצלי הוא מגיע אחת לשלושה חודשים", "שלי נמשך עשרה ימים", "את משתמשת בטמפונים או בתחבושות?", "זה כואב לי נורא, איך מתמודדים?" – המחזור החודשי נכנס לחייך, אם זה מסיפורים של חברותייך או שכבר ביקר גם אצלך, ברוכה הבאה לעולם הנשים – אז מהו ומיהו המחזור החודשי? מה ההבדל בין מחזור לוסת? ובאילו אמצעי ספיגה כדאי להשתמש?

1. מה זה בעצם?

הוסת, או איך שאנחנו קוראות לזה, מחזור, היא הפרשה של דם מן הנרתיק, היא מופיעה לרוב פעם בחודש ונמשכת בין שלושה לשבעה ימים כאשר עוצמת ההפרשות משתנה לאורך ימי הוסת.

2. מה קורה לגופנו בין "מחזור למחזור"?

הוסת היא חלק ממחזור הפריה נשי שנמשך בין 21-40 ימים. בעצם, המחזור החודשי ממשיך גם כאשר נפסק הדימום, בכך שמתחיל תהליך הביוץ. 

© טמבלר

3. מה זה תהליך הביוץ?

בתהליך הביוץ משתחררת ביצית מן השחלות ונעה לעבר הרחם, ברחם ממתינה לביצית רקמה רירית המורכבת מכלי דם רבים, במידה והביצית מגיעה אל הרקמה כשהיא מופרית בתא זרע היא תיקלט ברחם על ידי הרירית ולא יתקיים מחזור. כאשר הביצית מגיעה אל הרירית כשהיא אינה מופרית על ידי תא זרע, תופרש הרקמה הרירית החוצה כדימום מהנרתיק, כך נוצר הוסת.

4. איזה ימים הם ימי המחזור?

ראשית הדימום מציינת את תחילת המחזור, היום הראשון לדימום נחשב ליום הראשון של המחזור, וכשמסתיים הדימום מסתיימת הוסת אך המחזור החודשי נמשך ובמסגרתו מתנהל תהליך הביוץ. 

5. מה קורה בפעם הראשונה שקיבלת מחזור?

בקרב מרבית הנערות יופיע המחזור בפעם הראשונה בין גילאי 10-16 ובתחילה עשויה להתאפיין הגעתו באי סדירות כך שהוסת עלולה להימשך מספר ימים גבוה יותר מהסטנדרטי או לא להופיע במשך מספר חודשים. בהמשך מתייצב מחזור הגוף והוסת מתחילה להופיע אחת לחודש, תהליך זה עשוי להימשך כשנתיים.

6. יש הבדל בכאבי המחזור במהלך השנים?

במקרים רבים ילוו ימי הוסת ובעיקר הימים הראשונים שלו בכאבים מסוגים שונים, כאבי מחזור הינם תופעה מוכרת ושכיחה ביותר.

7. למה יש לנו כאבי מחזור?

כאבי המחזור נובעים מהתכווצות שרירי הרחם ולרוב יופיעו בימי הוסת הראשונים ואף מספר שעות לפני הופעתה. כאבי המחזור לרוב יתבטאו בכאבים בבטן ולעיתים יהיו תופעות נוספות כגון כאבי גב, בחילות, הקאות ותחושת עייפות.

8. איך ניתן להקל את תחושת כאבי המחזור?

בדרך כלל ניתן יהיה להקל את תחושות הכאב באמצעות כדורים המיועדים לשיכוך כאבים כדוגמת "אדקס" ו"אדוויל" ואף בשימוש בכרית חימום וביצוע פעילות גופנית. נערות רבות חוות תופעות נוספות המושפעות מהמחזור ומשפיעות על גופן כמו נפיחות בשדיים ושינויים במצבי הרוח.

© טמבלר

9. מה עשו בעבר הרחוק כשקיבלו מחזור?

עד שנות ה-70 היו הנשים משתמשות בצמר גפן לספיגת ההפרשות, מאז שנות ה-70 החלו לפתח אמצעים נוחים, אסתטיים ויעילים יותר לספיגת הנוזלים המופרשים וכיום ישנם שני עזרי ספיגה פופולריים.

10. למה אנחנו בעצם צריכים להשתמש באמצעי היגיינה?

תחבושות היגייניות המשמשות נשים ונערות רבות וסופגות כאמצעי חיצוני לגוף. את התחבושת מצמידים לתחתונים והנוזל נספג בה. ישנם גדלים שונים לתחבושות המותאמים לצרכי הספיגה השונים, תחבושות-יום דקות באופן יחסי ומותאמות לשימוש בזמן ממושך פחות ולנוחות גבוהה יותר תוך כדי פעילות ותחבושות-לילה רחבות ועבות יותר לספיגה לזמן ממושך יותר בזמן שגופך נמצא בפעילות מופחתת.

11. מה עושים עם טמפון?

אמצעי הספיגה הפופולרי השני הוא הטמפונים, המיועדים לשימוש פנים הנרתיק. את הטמפון מחדירים בעת המחזור לנרתיק ויש להחליפו תוך פרק זמן של 4-6 שעות לכל היותר. קיימים שני סוגי טמפונים, טמפון ללא מוליך או עם מוליך – מתקן פלסטיק המסייע בהחדרתו לנרתיק. ישנם טמפונים בגדלים שונים ובעלי כושר ספיגה שונים בהתאם לעוצמת הדימום. לאחר החדרתו לנרתיק, יתרחב הטמפון בהתאם למבנה הנרתיק של המשתמשת. מומלץ שלא להשתמש בטמפון הגדול ממבנה גופך. שימוש משולב של טמפון ופד מאפשר שליטה טובה במצב והמשך שגרת היומיום.

© shutterstock

עוד כתבות בנושא מחזור:

תגובות