בלי הפתעות: סימנים שהמחזור מגיע אלייך. צילום: טמבלר

בלי הפתעות: סימנים שהמחזור מגיע אלייך

איך תדעי שהמחזור הראשון עומד להופיע? האם ישנם סימנים שתוכלי להרגיש? לראות? ואילו סימפטומים מלווים את הגעת המחזור החודשי

סימנים הוסת הראשון שלך

הוסת הראשון, או בשמו המקצועי, "מנרכה" (כן, כן יש לו שם מקצועי) יופיע ברוב המקרים בין גלאי 10-15. ישנם סממנים, מסביר ד"ר אריה שעיה, רופא נשים בכיר, מנהל השירות הגניקולוגי בבית החולים שניידר לילדים, שיעזרו לך לגלות מתי אמור להגיע הוסת הראשון שלך:

  1. קרובות משפחה מדרגה ראשונה: אם תשאלי את אמך או את אחיותיך הגדולות, במידה ויש כאלה, מתי הן קיבלו את הוסת בפעם הראשונה ניתן להניח בסבירות גבוהה שגם הוסת שלך יגיע בסמוך לאותו הגיל. תשובתן תוכל לספק לך מושג כללי באשר לזמן שבו שלך יופיע.
  2. סימני התבגרות: כאשר החזה מתחיל להופיע והשדיים מתחילים לגדול בתוספת תחילת הופעת השיעור של גיל ההתבגרות, אלו סימנים שיכולים להעיד ולבשר כי גם המחזור עשוי להגיע בקרוב.
  3. חלק מהנערות עשויות לחוש תחושות של נפיחות לקראת הגעת המחזור הראשון.
אני בוגרת עכשיו? © shutterstock

סימנים לאחר שנתיים של קבלת הוסת הראשון

בשנתיים–שלוש שנים שלאחר קבלת הוסת הראשון המחזורים עשויים להגיע ללא כל התרעה מוקדמת. יכולה להיות תחושת נפיחות אך לא אצל כל הנערות. המחזורים בשנתיים (לערך) הבאות, מסביר ד"ר שעיה, הם ללא ביוץ וכתוצאה מכך יכולים להיות בלתי סדירים ולא להגיע בתדירות הסטנדרטית של אחת לחודש. בשנתיים הראשונות לאחר קבלת הוסת אי הסדירות היא מצב אופייני אך אם לאחר חודשיים שלושה הוסת עוד לא מגיע, מומלץ להגיע לרופא ליעוץ ובחינת המצב. לעתים אחרי חודשיים שלושה של היעדר מחזור עשוי להגיע מחזור בעל עוצמת דימום חזקה מאוד וכדאי להיערך לכך.

אל תדאגי אם הוא לא סדיר © shutterstock

סימנים כאשר המחזור מתחיל להיות סדיר (מעל ל-2-3 שנים מהוסת)

כאשר המחזורים הופכים ביוציים וסדירים לאחר תקופה של כשנתיים ישנם סימנים שיעזרו לך להיזכר ולזהות שהמחזור החודשי עומד להגיע:  כשבועיים לפני הוסת עשויות להגיע הפרשות מימיות, ריריות ושקופות. בימים שלפני קבלת הוסת תוכלי לזהות "תחושות קדם וסתיות" – נפיחות בבטן ובשדיים, עצבנות, תאבון מוגבר, רעב לשוקולד ולמתוקים. במצבים הקשים זה אף יכול להגיע לכדי דיכאונות חמורים, דבר הנובע מהפרשה מוגברת של הורמון הפרוגסטרון בימי טרום המחזור. חשוב שתדעי שייתכן כי תחושי את כל התחושות העגומות הללו לפני הגעת המחזור החודשי אך מהצד השני, ייתכן גם שהוסת יופיע ללא כל תופעות מקדימות או בליווי חלק מהתחושות בלבד. את התחושות הקדם וסתיות ניתן לחוש גם במקרים בהם המחזור אינו סדיר.

הימים הראשונים 

נוסף על כל התחושות המקדימות ישנם כאבי המחזור שמלווים את ימיו הראשונים של המחזור. לרוב מדובר בכאבי בטן ובמקרים קשים יותר גם כאבים בגב התחתון. על רוב הכאבים ניתן להתגבר באמצעות כדורים להקלה בכאבים כדוגמת אדוויל ואדקס אך ישנם גם מקרים חריגים  בהם הכאבים הם כל כך עזים עד שהם מנטרלים את החווה אותם מכלל פעילות. מדובר במקרים חריגים שחוות כ-10 עד 15 אחוז מהאוכלוסייה ומי שחווה אותם מתקשה לתפקד כרגיל בימיו הראשונים של המחזור.

כאבים אלה מתבטאים בכאבי בטן ואף יכולים להביא לתופעות של שלשולים והקאות. במידה ואת חווה כאבים חריגים שאינם מופגים על ידי תרופות לשיכוך כאב, כדאי לגשת לרופא, ממליץ ד"ר שעיה, כיוון שגם לכאבים מהסוג הזה ישנם פתרונות שרופאי הנשים יכולים להציע.

© hutterstockS

 

תגובות