מיתוסים על מחזור: מה נכון ומה לא? בדקנו. צילום: shutterstock

מיתוסים על מחזור: מה נכון ומה לא? בדקנו

את עצבנית - סימן שאת במחזור, התמלאת חצ'קונים – כנראה שקיבלת, נתקפת ברעב מטורף – כנראה שזה הזמן הזה בחודש – כולם מכירים ומכירות את המיתוסים שדבקו במחזור החודשי אבל מה מהם אמת ומה סתם אגדה. ד"ר אריה שעיה, רופא נשים בכיר, מנהל השירות הגניקולוגי בבית החולים שניידר לילדים, עוזר לנו להפריך את השמועות

אישה עצבנית 

המיתוס: מרגע שהגעת לגיל ההתבגרות בכל פעם שתפגיני עצבים, תכעסי או תבכי מישהו יגיד, או לפחות יחשוב, שאת במחזור.  

דבר הרופא: ד"ר שעיה מסביר כי מקור התפיסה הוא במצב פיזיולוגי, בעת המחזור נשים רבות חוות שינויים הורמונאליים שמביאים אותן לשינויים תכופים במצבי הרוח וכן בין מצבי הרוח גם עצבים ועצבנות. עם זאת, הוא מסייג, אין זה הכרח שאישה במחזור תהיה כעוסה ותחווה מצבי רוח בלתי נעימים ולא כל הנשים חוות את התופעות הללו.

עוד כתבות בנושא מחזור:

מחזור הוא משמש כאמצעי מניעה

המיתוס: טענה מוכרת היא שאם את במחזור, ניתן לקיים יחסים ללא אמצעי מניעה ולא להיכנס להריון.  

דבר הרופא: תאורטית, מבהיר ד"ר שעיה, לא נכנסים להריון בימי הוסת, קיים סיכוי נמוך מאוד, כמעט אפסי להיכנס להריון כשאת במחזור, למרות זאת, הוא מתריע,  לא רצוי לקיים יחסי מין בזמן מחזור מכיוון שהגוף נוטה לדלקות בתקופה זאת וקיימת סכנת זיהומים והדבקות.

© שאטרסטוק

בנות שחיות יחד מקבלות באותו הזמן 

המיתוס: קיימת הערכה לפיה לבנות שמתגוררות יחד, חיות בקרבה, חברות טובות שמבלות יחד זמן רב או אחיות שמתגוררות תחת קורת גג אחת, מגיע המחזור באותם ימים בחודש או בימים סמוכים.

דבר הרופא: זה עניין מוכר, מדברים על התופעה הזאת וניסו לבדוק אותה אבל אין שום הוכחה מדעית שזה אכן עניין שמתרחש.

הימנעות ממזון קר בעת מחזור 

המיתוס: מומלץ להימנע מאכילת מזונות קרים ולהעדיף מזונות חמים שיסייעו בחימום הגוף.  

דבר הרופא: מדובר במיתוס ואין צורך בהפסקת אכילת מזון מסוים בעת מחזור.

© טמבלר

מחזור גורם לרעב מואץ

המיתוס: לפני מחזור יש "קרייבניג" בלתי פוסק  ובלתי נשלט לאוכל.

דבר הרופא: לא אצל כולן אבל אצל רבות מתגברת לפני המחזור תחושה של רעב. ויש גם מקרים הפוכים, ישנן בנות שסובלות ונטולות תאבון בימי המחזור.    

אקנה ופצעים בזמן מחזור

המיתוס: בזמן המחזור החודשי מופיעים יותר פצעים וחצ'קונים על הפנים.

דבר הרופא: אכן לפעמים לפני המחזור עשויים להופיע יותר פצעי אקנה וכן במצבים שונים של שיבוש הורמונלי.

© טמבלר

נשים שמרבות בפעילות גופנית חוות עיכוב במחזור

המיתוס: נערות שמתעמלות באופן קבוע ומשקיעות זמן ואנרגיה רבה באימונים ובשמירה על כשירות חוות עיכוב בהגעת המחזור.

דבר הרופא: אם יש פעילות גופנית רבה, אכן עשוי לחול עיכוב בהגעת המחזור. אתלטיות מקצועיות כלל לא מקבלות במקרים רבים כיוון  שאין להן מספיק שומן בגוף. הגוף צריך מסת שומן מינימלית בשביל לייצר מחזור סדיר. באופן כללי ירידה דרסטית במסת השומנים יכולה להביא להפסקת המחזור או אי הגעתו גם במקרים של דיאטה קיצונית ומוגזמת.

מחזור בלתי סדיר ופוריות

המיתוס: מחזור שאינו סדיר מעיד על בעיות פוריות שיקשו על הכניסה להריון.

דבר הרופא: מחזור בלתי סדיר לא מעיד בהכרח על בעיות פוריות. מצב של מחזור שאינו מגיע באופן סדיר אחת לחודש  יכול להעיד על בעיה של ביוץ לא סדיר דבר המקשה על תפיסת הביוץ וזה יכול להעיד על הפרעה נפוצה יחסית בשם תסמונת השחלות הפוליציסטיות שאכן עשויה להקשות מעט על הכניסה להריון בבוא העת. כל התופעות הללו מתייחסות למחזור לאחר השנתיים הראשונות למחזור הראשון בהן הגוף מסגל מחזור קבוע. לאחר השנתיים הראשונות של הווסתות המחזור, במידה והמחזור אינו סדיר ומגיע אחת לשלושה חודשים או יותר מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא נשים שיגלה באמצעות בדיקות פשוטות כמו  אולטרסאונד חיצוני ובדיקות דם האם קיימת בעיה או לא.

תגובות