איך אוכלים נכון בפסח ושומרים על תחושת הקלילות?. ADOBESTOCK

איך אוכלים נכון בפסח ושומרים על תחושת הקלילות?

פסח נחשב לאחד החגים הכי עתירי קלוריות, עם שולחנות עמוסים אוכל, פיקניקים וטיולים שבמכרזם אוכל • אז איך עוברים את החג בשלום? מה עושים עם השמן, הביצים והקינוחים ואיך שומרים על תחושת הקלילות? כל הטיפים!

חג הפסח מתקרב ואיתו גם האביב ותחושת הקלילות. במשך השבוע של חג זה, אנו כיהודים מסמנים את יציאת אבותינו מעבדות לחירות. מדובר באחד החגים הכי עתירי קלוריות. הוא מאופיין בשולחנות עמוסים אוכל, פיקניקים וטיולים שבמרכזם נמצא האוכל. בחג זה ישנה נטייה לעלות בממוצע כשניים-שלושה קילוגרם. אז איך עוברים את חג הפסח בשלום? מה עושים עם השמן, הביצים והקינוחים בשבוע הזה ואיך מוצאים תחליף למצות?

עוד בערוץ האוכל של פרוגי:

חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא, מעניקה לנו רעיונות, טיפים וקצת משמעת עצמית כדי לעבור את חג הפסח בצורה בריאה ולהישאר במשקל תקין:

אם אתם מארחים אצלכם - השתדלו השנה להגיש פחות מנות עיקריות ולהגיש יותר סלטים טריים. זה משפיע על כמות האוכל שאתם מסוגלים לאכול.

חשוב לספור קלוריות תמיד, וחג הפסח הוא לא יוצא מן הכלל. לכן נסו למצוא חלופה בסיסית למצה ולארוחות החג: העשירו כל ארוחה בירקות טריים, אורז ושעועית הם מהווים תחליף נהדר ובריא יותר.

© ADOBESTOCK

אז מה כדאי לנו לבחור? על מה צריך להסתכל?

מצה במקורה היא מזון פשוט – קמח ומים. אך ערכה הקלורי והתזונתי מקביל ל 2 פרוסות לחם (מכילה כ- 150 קלוריות ליחידה). מצה מחיטה מלאה מכילה מעט פחות קלוריות והמון סיבים תזונתיים, ובמצת ביצים אין הבדל גדול בקלוריות ממצה רגילה ואחוזי השומן בה גבוהים יחסית. כמובן שתוספת שוקולד, הוספת גבינות ואגוזים למיניהם או טיגון המצה מוסיפים משמעותית לערך הקלורי של הארוחה. מצה עם שוקולד למריחה מכילה כ- 420 קלוריות ומצה מטוגנת בביצה מכילה כ- 220 קלוריות.

תמיד מומלץ לאכול מוצרים מחיטה מלאה. מצה מחיטה מלאה מכילה 100 קלוריות ליחידה וכמעט 3 גרם סיבים תזונתיים. שזה כבר כ 10% מההמלצה היומית. כמות בהחלט מכובדת.  הסיבים התזונתיים סופחים אליהם נוזלים. בזכות התכונה הזו הם יוצרים את הנפח שתורם לתחושת השובע ולעיכול טוב של המזון. לכן חשוב לשתות מים יחד עם אכילת מצה עשירה בסיבים – כך נספק לסיבים שבמצה את הנוזלים שנדרשים להם כדי 'לעשות את העבודה' (= לעזור לנו להרגיש שבעים ולעכל טוב יותר את המזון)

מומלץ להרבות בשתיית מים עם אכילת מצות. ואם אתם משוחרי האורגני, אפשר למצוא גם מצות אורגניות מחיטה מלאה. עשירות גם הם בסיבים תזונתיים כמובן ומכילים את אותה כמות קלוריות ליחידה כמו מצה מחיטה מלאה.

מצות ביצים מכילות מיץ פירות, סוכר ואבקת ביצים בנוסף לקמח. אם להעדיף אותם על פני המצה הרגילה זה רק ענין של טעם.

מצה מצופה שוקולד מכילה 200 קלוריות ליחידה. אז אם אתם מאלו שמחכים לפסח רק בגלל המצה עם השוקולד – אולי כדאי להעדיף מצה כזו, שכבר ארגנו לכם עליה את השוקולד. אחרת, כשאתם מורחים שוקולד לבד על המצה, זה יכול להגיע בקלות ל 400 קלוריות ויותר. אבל – הזהרו, כשפותחים את החבילה אפשר לאכול עוד מצה ועוד אחת בלי להתאמץ ובלי להיות מודעים לכמה בעצם אכלתם. אז – קחו אחת, ולפני שאתם אוכלים – סיגרו את החבילה בחזרה. שלא תתפתו.

שמן – כמעט בכל בית ישנם מאכלי חג מסורתיים מטוגנים. נסו להימנע מכל סוגי המצות והלביבות המטוגנות. העדיפו פשטידות אפויות בתנור. השתמשו במתכוני הפשטידות הרגילים ופשוט המירו את הקמח הרגיל בקמח מצה.

העשירו את התפריט בירקות ובסלטים דלי קלוריות במיוחד – סיבים תזונתיים טובים למערכת העיכול, עוזרים לאזן את רמות הסוכר והכולסטרול בדם ועוזרים לתחושת השובע.

© ADOBESTOCK

ספורט? אתם בחופש לכבוד החג? זה בדיוק הזמן לא להיעדר ממכון הכושר שלכם. לא צריכים להיות לכם תירוצים גדולים מדי להיעדר ממנו. אין לכם לזמן לחדר הכושר בשל עומס אירועים משפחתיים. נסו ללכת ברגל כמה שיותר. קחו את הילדים לטיולים ארוכים ופשוט חלצו עצמות מיד בסיום כל ארוחת חג ככל שזה ניתן.

המפתח העיקרי להצלחה לעבור את פסח ללא עליה מיותרת במשקל הוא לקחת אחריות. הבנה שאני הבאתי את עצמי למקום שבו אני נמצא. יש לי השפעה על מה שיקרה. יש לי אפשרות לעזור לעצמי עכשיו ולתכנן את הדרך הלאה בלי לחכות לאף אחד, על ידי זה תכנון של הארוחות וצפייה מראש של הקשיים הידועים בתקופת החג.

תגובות