השירים שהכי מתאימים ונוגעים למבצע "צוק איתן". צילום: דורון עדות, לידור אלימלך, זוהר רון

השירים שהכי מתאימים ונוגעים למבצע "צוק איתן"

בעקבות המצב הביטחוני הכואב אספנו בשבילכם כמה שירים שמדברים על המצב, מתקשרים אליו, או מקבלים משמעות שונה כרגע. בואו לראות איזה שיר הכי ריגש אותנו, וספרו לנו איזה הכי ריגש אתכם

היום הוא היום העשרים למבצע הכואב, "צוק איתן" ולצד החדשות רצינו לגעת במצב גם בעזרת דרכים אחרות, בעזרת מוזיקה. מוזיקה זה הדבר המשותף לכולנו, אין אדם שלא אוהב מוזיקה גם כשהוא עצוב וגם כשהוא שמח. אז כמו שאנחנו יודעים לאהוב ולשמוח עם מוזיקה, אנחנו גם יודעים לכאוב איתה ובגלל זה אספנו לכם מספר שירים שגרמו לנו להתרגש, לכאוב, להזדהות ולקבל תקווה.

עוד במדור המוזיקה של פרוגי:

יובל דיין - "עד שתחזור": במסגרת העבודה על אלבום הבכורה שלה, יובל דיין הוציאה את הסינגל השני שלה, "עד שתחזור", שכתב והלחין עידן חביב במיוחד עבורה. בשיר, שרה דיין לכבוד אהובה החייל, שככל הנראה יצאה לקרב והיא דואגת לו, מתגעגעת אליו, מביעה משאלה שהם יאהבו אחד את השנייה כל החיים ונושאת תפילה כדי שיחזור בריא ושלם. אנחנו כמובן התרגשנו מאוד מהשיר, במיוחד בגלל קולה המרגש של יובל שלא משנה איזה שיר היא תשיר, היא תיגע בנו.

 

עידן עמדי - "המכתב האחרון": כשחשבנו על עידן עמדי חשבנו לשים פה ישר את "כאב של לוחמים", אבל החלטנו לגוון ולשים פה את השיר "המכתב האחרון". השיר מבוסס על מכתבו של סמ"ר משה אוחיון ז"ל, ששירת בגולני ונהרג במלחמת לבנון בשנת 1995. עמדי הרכיב מכמה משפטים מתוך המכתב את השיר המרגש, שגורם לנו כל יום זיכרון להזיל דמעה או שתיים.

 

נינט טייב ושלומי שבן - "יוצא לאור": בעקבות חזרתו המרגשת של גלעד שליט, הקליטו המוזיקאים הגדולים, נינט טייב והחבר הטוב, שלומי שבן, גירסה מיוחדת ומרגשת לשירו של אהוד מנור, "יוצא לאור". בשיר, אחראי שבן על הפסנתר ונינה, כמה טוב, אחראית על השירה. בשיר הזה שמה טייב את כל הדמות של הרוקרית העוצמתית בצד ושרה מהלב עם קולה הנוגע. כבר התרגלנו לנינה בכל מצב, אבל כאשר אנחנו שומעים אותה שרה ובמיוחד בשיר כזה, אנחנו נכנסים לתוכו וכואבים את הכאב שבו.

 

הדג נחש - שיר הסטיקר: בשיר הסטיקר, להקת המחאה של ישראל, הדג נחש, לא מפחדים להביע דיעה פוליטית, ימנית וקיצונית. בשיר הם מחזקים את חיילי צה"ל, תומכים בשירות קרבי, יוצאים נגד שלום עם ערבים ואומרים לא לתת להם רובים, כי אי אפשר לסמוך עליהם. האם זה נכון להביע דיעה פוליטית נחרצת כזו ועוד בשיר? מה שבטוח, לדג נחש לא אכפת. אמנם השיר לא ריגש אותנו, אבל אין ספק שהוא מתאים למצב.

 

אביב גפן - "לבכות לך": בשנת 1992 אביב גפן איבד חבר קרוב, ניר שפינר, אשר נהרג באונת דרכים. גפן חשב שהוא לא מספיק בוגר כדי לשיר אותו והחליט לתת לאריק איינשטיין לבצע אותו. כשאביב החליט לבצע אותו, זה  היה בעצרת לשלום, בכיכר מלאכי ישראל, שהיום נקראת כיכר רבין, ומספר דקות אחרי שירד מהבמה נורה ראש הממשלה, יצחק רבין, ומאז השיר הפך למן סמל. לא משנה מי מבצע אותו, תמיד, אבל תמיד, הוא יגע בנו.

 

שלומי שבת - "תנו לגדול בשקט": נסגור את הרשימה בשיר המרגש ביותר שנמצא בה, "תנו לגדול בשקט", ששר שלומי שבת. בשיר, שר שבת בשם הילדים שגודלים במדינה בזמן המלחמות, ו"הם" לא רוצים לגדול לעולם כזה, לא רוצים לחוות ילדות של מלחמות ושואלים מתי הם יקומו לבוקר שקט, בוקר של מלחמות, בוקר של שלום. ואנחנו שואלים בדיוק אותה שאלה, מתי? בינתיים, נמשיך להזיל דימעה מהשיר ומהקול של שלומי, לחלום על שלום וילדות בלי מלחמות ולקוות שנשוב לצהול ולשמוח.

 

לסיום... אחרי שבכינו, כאבנו, הזדהנו והתרגשנו, אנחנו רק רוצים לצטט שורה מתוך השיר של שלומי שבת, "מלחמה אל נא תלמדוני". איזה שיר הכי נגע בכם? אם הוא לא פה ברשימה, כתבו לנו.

תגובות