לא שוכחים: השירים שמסמלים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. צילום: רותם ואחניש

לא שוכחים: השירים שמסמלים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מתוך אוסף של שירים שנכתבו מתוך הכאב הגדול במשך השנים שחלפו מאז, בחרנו שישה שנצברו חזק בתודעה הלאומית שלנו. כל אחד נכתב ובוצע בתקופה שונה אבל כולם מבטאים יותר מכל את הפצע שלעולם ישאר פתוח לצד הגבורה והתקווה

השואה היא האירוע הטראומטי ביותר של העם היהודי, ולכן נכתבו עליה ספרים, סרטים, מחזות וגם כמובן שירים רבים. השירים הם הדרך שלנו כעם להתמודד עם הנושא ובעיקר לזכור ולהיות מאוחדים. לכן, אנו מציגים בפניכם את רשימת השירים שמסמלים את יום חשוב.

 עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

שיר הפרטיזנים- שמעון ישראלי

יום השואה לא נבחר סתם בתאריך הזה. התאריך שנבחר הוא היום שבו החל מרד גטו ורשה והוא מבטא את הגבורה. לכן, השיר הראשון שבחרנו בא להלל את הגיבורים היהודים שלחמו בנאצים "אל נא תאמר הנה דרכי האחרונה" הוא המשפט המפורסם ומלא התקווה של השיר. את מילות השיר כתב הירש גליק, אסיר יהודי מגטו וילנה, באמצע מלחמת העולם השניה. סיפורי הגבורה של מרד גטו ורשה הגיעו אליו והוא כתב את השיר בהשראתם. את השיר שרו הפרטיזנים והוא הפך להמנון שלהם במהלך המלחמה ואחריה.

  

החיים יפים- אחינועם ניני

השיר מתוך הסרט "החיים יפים" של רוברטו בניני, המתמקד באב וילדו בזמן השואה באיטליה, כאשר האב דרך ההתמודדות החיובית וההומוריסטית שלו עם המצב הבלתי נסבל, הביא להצלתם בסרט. מילות השיר מאוד חיוביות ומלאות תקווה. הסרט זכה בשלושה אוסקרים, אחד מהם היה עבור הפסקול של הסרט. למעשה הסרט והשיר הפכו לכל כך פופולרים שהזמרת אחינועם ניני הוזמנה לשיר אותו השיר מול האפיפיור. 

 


אפר ואבק- יהודה פוליקר ויעקב גלעד

יהודה פוליקר הוא בן דור שני לשואה, דבר אשר השפיע עליו ועל יצירתו רבות. השיר פותח את האלבום תחת אותו השם, "אפר ואבק", ונכתב בידי יעקב גלעד, בנה של ניצולת שואה, שרצתה לחזור לפולין. גלעד, התנגד לנסיעתה מחשש שזה יביא עמו כאב נפשי, כתב לה את השיר בכדי למנוע את נסיעתה. האלבום "אפר ואבק", נחשב לאחד מאלבומי הרוק המצליחים בישראל.

בנוסף, הוא גם זכה במקום הראשון ברשימת 100 האלבומים הישראלים הטובים במוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות. וממנו סגנונו המוזיקלי של פוליקר מושפע עד היום.

 

לכל איש יש שם - זלדה

השיר נכתב על ידי המשוררת זלדה, ובוצע על ידי חווה אלברשטיין באלבומה "צמח בר". מדובר על אחד השירים המזוהים ביותר עם מפעל ההנצחה של השואה. אין יום זיכרון בו לא שרים או מקריאים את הטקסט של השיר, ובנוסף על שם השיר קרוי פרויקט ההנצחה של "יד ושם". השיר נכתב בהשראת כתבי חז"ל שאומרים: "את מוצא שלשה שמות נקראו לו לאדם, אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראים לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו".

 


פונאר

השיר נקרא על שם פרוור של העיר ווילנה שבפולין, מקום בו התרחשו זוועות נוראות בזמן המלחמה. במקור השיר נקרא "שקט, שקט", על שם מילותיו הראשונות "שטילער, שטילער" (ביידיש), ונכתב על ידי שמריהו קצ'רגינסקי על בסיס בית שנכתב בפולנית על ידי אביו של מלחין השיר, אלכסנדר תמיר שהיה בן 12 כאשר הלחין אותו לתחרות יצירות בווילנה. השיר הוא שיר ערש שאותו שרה אם לבנה ושם מספרת לו  על אביו שהלך בלי שוב ועל המוות מסביב.

בישראל, השיר בוצע ע"י חווה אלברשטיין וצילה דגן. מילות השיר כל כך כואבות וקשות והן מבטאות בדיוק את האסון שחוותה אומה שלמה. לכן, המילים נמצאו ראויות לחתום את משפטו של הנאצי אייכמן אשר התנהל בישראל בשנות השישים.

 

"חיי"-קוקלם ופרוייקט "זיכרון בסלון"

ולסיום- רצינו להפנות את תשומת ליבכם לפרויקט יפייפה שנוצר לכבוד יום השואה השנה. "קוקולם"- מיזם חברתי המשלב מוזיקה ואנשים, שיתף פעולה עם פרויקט "זיכרון בסלון" וביחד הזמינו 600 ניצולי שואה עם ילדיהם ונכדיהם כדי לבצע ביחד את השיר "חיי" של עפרה חזה התוצאה היפה והמרגשת כאן לפניכם:

 

 

תגובות