"לא היה לי מושג ששני משוגעים יהיה להיט". צילום מסך מיוטיוב

"לא היה לי מושג ששני משוגעים יהיה להיט"

מאחורי השירים האהובים עליכם עומדים לא מעט כותבים, מלחינים ויוצרים. והפעם, אנחנו בשיחה עם היוצר והכותב אליה רוסליו, שמספר לנו על השירים שלו שהפכו ללהיטים מבלי שהתכונן וגם על התהליך מאחוריהם

"ככה פשוט" "שני משוגעים" ועוד רבים וטובים - מכירים את השירים הללו? הגיע הזמן שתכירו את מי שעומד מאחוריהם. התיישבנו לשיחה קצרה עם האדם שאחראי ללהיטים הממכרים, אליה רוסיליו. הכוכב המוזיקלי העולה שבדיוק אתמול (א') שיחרר שיר חדש בשם "מישהו שבר לי את הלב" מספר על התחביב שהפך למקצוע, על תהליך הכתיבה ועל מה שביניהם.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

ספר לנו על הסינגל החדש שלך.

"קוראים לשיר 'שברת לי את הלב', זה שיר שנכתב בלשון נקבה, נכתב על מקרה קרוב של מישהי שהכרתי, ידידה שלי. השיר נכתב במקריות, לא חשבתי על לכתוב את זה אבל הגיע לי הפזמון באופן נורא אינטואיטיבי וכמו שהוא הגיע הוא התלבש לי כמו כפפה ליד. השיר מבוסס גם על סיפור אישי שלי וגם כתוב בשפה שלי, שונה ממה שעשיתי עד עכשיו. עבדתי עם ליאור נרקיס, ואז השיר היה לקוח מעולם ה'ספוקן וורד' ראפ אפילו. השיר החדש הוא יותר מלודי ומרגש, לוחץ על הכפתורים של הרגש. יש לי ציפייה, לא אדם שמתרגש יותר יותר מידי. אני נורא מאמין בשירים שלי ומחובר אליהם, ואני כן מאמין בשיר הזה ואני יודע שכל מילה שנמצאת בו נכתבה בדם, מחשבה ובהמון המון זרקורים על הרגש, בייחוד בשיר הזה. מפה זה כבר לא שלי. השיר יצא החוצה".

 

לפני ששיר יוצא, יש דרך לדעת אם הוא יצליח?

"אני אף פעם לא יודע כלום, על 'שני משוגעים' למשל, לא היה לי מושג שהוא יהיה כזה להיט. אבל כשעומר שר אותו ידעתי שזה יהיה להיט. רק שיר אחד שהאמנתי בו 'בלי להתכוון' ששר אייל גולן. הוא לא בדיוק הצליח בהתחלה ורק היום, שלוש שנים אחרי אני מבין כמה כוח יש לשיר וכמה הוא מוצלח".

אתה בהחלט כתבת שירים לזמרים רבים שהפכו ללהיטי ענק

"זה היה באיזה שהוא אופן קונטרסטי כי עד לפני שנה עבדתי במלצרות וכשהשיר יצא עדיין עבדתי במסעדה. כשבאתי לעבודה כשהשיר יצא כולם קיבלו אותי בשאגות, אנשים היו בהלם! התייחסתי לזה כמפתח לאמנים בישראל. לא התעסקתי באם השיר הוא להיט או לא, האמת היא שגם היום אני לא מסתכל על העבודה בדרך כזו, אני לא כותב מהמקום הזה".

 

איך הגעת לכתוב לאותם הזמרים?

"כבר בערך בתיכון התחלתי לכתוב ולהלחין שירים וזה נורא הקסים אותי שפתאום אנשים שרים שירים שהם שלי. תוך כדי הצבא התחלתי לחפש כותבים ומלחינים וחיפשתי לכתוב לאנשים. כמובן שאף אחד לא ענה לי, לא היו לי קבלות או מה להציע עד שהכרתי מלחינה מאד מוכשרת בשם סתיו שמש. נוצר בינינו חיבור. פעם אחת כתבתי שיר והיא הלחינה אותו ושלחתי את התוצאה לאייל גולן. אחרי כמה ימים הוא חזר אליי ואמר לי שהוא לקח את השיר, וזה היה אחד הרגעים הכי מוזרים ומשמחים שהיו לי כל החיים בערך".

מה היה הרגע שבו הבנת שזה באמת זה ושאתה בדרך הנכונה מבחינת הקריירה?

"האמת שכתבתי מאז אני ילד ולא התייחסתי אל זה כמקצוע. ברגע שזמרים רוצים לקחת שירים שלך ואתה כבר מתפרנס מזה, אתה מבין שזו הקריירה שלך. אבל המקצוע כמו שאני רואה את זה הוא יותר לכתוב לעצמי. זאת המטרה האמיתית. יש דברים שרק אני יכול לשיר אותם. אם זה סיפור החיים שלי ואם אלה ההשקפות שלי והדרכים שבא לי להתבטא בהם. לפעמים בא לי להיות חוצפן, לפעמים בא לי להיות שבור, בוטה, קיצוני בדברים שאני כותב אבל, בגלל שאני כותב לזמרים אני צריך להתחשב במה שהם עושים ובחוויה שלהם".

 

היו לך רגעי משבר בתחום המוזיקה או פעמים שחשבת לוותר?

"לא אני אף פעם לא חשבתי לוותר, אבל ברגע שמתחילים להכיר אותך בתחום הזה או בכלל, אז אנשים רוצים להגיע למקום גבוה ויש למקומות כאלה השלכות והמצב הזה כן מביא משברים כי אנשים לא מתייחסים אלייך באותו אופן וזה מתבטא בהמון דרכים. בזוגיות למשל, היו מקרים שמה שעניין את הבחורות זה מה שאני עושה ולא מי שאני באמת".

איך בעצם עובד תהליך יצירת שיר?

"יש לי את אותו טקס תמיד. אני שותה כוס קפה ושומע מלא מלא שירים. מעברי לידר לדג נחש, לאריק ברמן ושלמה ארצי, מנסה שימלאו לי את המוח ואז אני מתחיל לכתוב באופן אינטואיטיבי. אני אף פעם לא יודע על מה אכתוב. בחיים לא אמרתי 'היום אני אכתוב על לב שבור' זה פשוט קורה מעצמו, לפעמים צריך להיות סבלני אבל זה קורה בסוף".

 

איך מחליטים איזה שיר ילך לאיזה זמר?

"אני פותח את הפתקים באייפון וברגע שיש שיר עם מילים ולחן אז אני יכול לחשוב על לאיזה זמר בא לי לתת אותו וגם לפעמים הזמר שחשבת עליו לא רוצה לקחת אותו אז אתה צריך להציע אותו גם לזמרים שלא חשבת עליהם ולפעמים יש הפתעות - אין לזה יותר מידי חוקים. את שני משוגעים הצעתי להמון זמרים והרבה לא רצו אותו, היו חלק שבכלל לא התייחסו אליו. גם 'טיפש או מאוהב' הוא שיר שהרבה זמרים לא רצו לקחת ובסוף רוניוס זמר לא כל כך מוכר לקח אותו והשיר הפך ללהיט. זו הייתה הפתעה".

ישנן לפעמים תחושות החמצה או באסה כאשר שיר שאתה כתבת מצליח, ונותנים את הקרדיט בעיקר לזמר המבצע?

"אני לוקח את זה בחשבון, אני לא אדם של תהילה. המון זמרים מפורסמים מזמינים אותי להשקות ואני בכלל לא מתעניין, אני מתרכז במוזיקה. זה מה שחשוב. יש שירים שבדיעבד לא הייתי מביא לזמרים שלקחו אותם היום".

אתה מרגיש שאתה תורם לאנשים בעזרת השירים והטקסטים שאתה כותב?

"בטח, עשיתי שיר בשם 'תחנות'. הוא מדבר על התחנות בחיים שלי. פנה אליי חייל שנכנס לדיכאון בעקבות השירות שלו והוא אמר לי שהשיר שלי עזר לו להעביר את התקופה וזה מאד מחמם וממלא".

 

מה קורה במצב של מחסום כתיבה או כשאין לך רעיונות?

"אני לא מגיע למצבים כאלה. אני כותב כל יום ולוקח את המקצוע כעבודה וזה נהיה כבר מיומנות. יש קלישאה כזאת שכותבים כש'אוי נשבר לי הלב אז אני אכתוב עכשיו' וזה לא ככה. כתיבה היא חיבור של פרספקטיבה ויצירתיות. כש'נשבר לי הלב' זה רק מפריע לי לכתוב. הכל מתבסס על מיומנות".


מה הכי מרגש אותך בתהליך היצירה?

"אני לא בן אדם מתלהב, אני תמיד שמח כשמשהו קורה אבל אני לא מתעלף. כששני משוגעים זכה בשיר השנה והיה או במקום שני או ראשון ואתה מבין שאם משמיעים את השיר "TOY" אז השיר שני משוגעים לקח את המקום הראשון. כשזה קרה, נורא נורא שמחתי אבל אחרי חצי שעה כבר שכחתי להתייחס לזה. כשאני כותב אני נורא מנותק. אני בתוך בועה, במין פנטזיה. אני ממש רואה את הדמויות ומתחבר אליהם".

 

 שתף אותנו בטיוטה של אחד מן השירים המצליחים שכתבת. 

בשיר "בלי להתכוון" וגם ב"ככה פשוט" היה שינוי. בהתחלה בשיר "ככה פשוט" כתבתי: "בלב שלך קשה למצוא מקום כמו חנייה בתל אביב", אבל בסוף שיניתי את זה ל: "הלב שלי נראה כמו חנות מזכרות בפינה של יפו-תל אביב", מה גם שאורי בן ארי שילב משפט כזה בשיר שלו "לפעמים" אז המשפט היה פחות רלוונטי. 

ב"בלי להתכוון" היה - "נשבע שרציתי לשמוח אבל לא הצלחתי לחייך" ומה שאני כתבתי בהתחלה זה: "אני נשבע שרציתי לשמוח אבל התעצבתי קצת בשבילך" - ואז חבר אמר לי שאם לאהבה שלך יהיה חבר אתה לא תצליח לחייך, אולי אפילו תשנא אותה". 

מה הכי מאתגר במקצוע?

"לשמור על הקו שלך. במוזיקה הטרנדים משתנים כל הזמן. פעם זה רגאטון פעם זה המון מילים בשיר, לחפש יציאות. אם למישהו יש סנגון כתיבה, שישאר עליו. כמו עם שלמה ארצי. הבן אדם הוא הזמר הכי מצליח פה במשך חמישה עשורים ולא סתם. בשנות השבעים ועד היום התחלפו מליון טרנדים והוא לא נפל לשום טרנד. השפה משתנה כמו שהשפה משתנה ורק בזה המוזיקה של ארצי משתנה אבל מעבר לזה".

יש זמר שהיית רוצה לכתוב לו שיר ועוד לא יצא לך?

"שלמה ארצי. זה בטח החלום של כל הכותבים. אני לא יודע איזה שיר אם כן מבחינתי נוכל לשיר גם יחד.."

במבט לאחור, אילו טיפים היית רוצה לקבל כשהיית צעיר יותר ולהעביר עכשיו לכותבים צעירים כיום?

"להיות עקשנים, ממש עקשנים אפילו לא מול הזמרים אלא האדם מול עצמו. גם כשאומרים לו לא וגם כשהוא מקבל דחייה, להאמין בכישרון שלו, להיות מקוריים ולנסות לדבר בשפה שלו, כמו שהוא מדבר בשיחה זה מוסיף עוד נפח ורצוי דברים שיהיה להם ערך מוסף".

 

תגובות