עצוב: החיות שבסכנת הכחדה בגלל זיהום כדור הארץ. צילום: AdobeStock

עצוב: החיות שבסכנת הכחדה בגלל זיהום כדור הארץ

מדובי קוטב ועד צבי ים, בשנים האחרונות נכחדות יותר ויותר חיות בגלל זיהום כדור הארץ תהליך שלדעת מומחים ימשיך ויחריף לאורך השנים, בכתבה זו הבאנו חמש מתוך חיות אלו אשר עדיין לא נכחדו לגמרי אך בהחלט בסכנת הכחדה

הערב (ה'), בשעה 19:00, יכריזו על מצב חירום אקלימי ויתקיימו ברחבי הארץ מספר מחאות במוקדים שונים, כשהמוקד המרכזי בניהם הוא כיכר הבימה בתל אביב. הפעם לא ימחו על המצב בדרום, על מצב החינוך או על יוקר הדיור. אלא על נושא לא פחות חשו, אם לא יותר חשוב - המצב האקלימי בעולם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:


לצערנו, מספר זני החיות שנמצאים בסכנת הכחדה רק הולך ועולה. המצב העגום הזה קורה ממספר סיבות, בניהן ההתחממות הגלובלית, כריתת יערות הגשם ויישוב אזורים מסוימים על ידי בני אדם - מה שגורם לחלק מהחיות שגרו באותו אזור למות. אך סיבה נוספת שהתעוררה בשנים האחרונות ואנו רואים את אותותיה מיום ליום היא בעיית זיהום האוויר ואחת מהשלכותיו של זיהום האוויר הוא הכחדתם של מינים רבים של חיות שעד לפני זמן לא רב כלל לא היו בסכנת הכחדה.

פינגווינים

גם הפינגווינים בדומה לדובי הקוטב מאבדים אט אט את שטח המחיה שלהם בגלל ההתחממות הגלובלי. אך יש להם בעיה נוספת - קידוחי הנפט הרבים באזור מזהמים את שטח הקוטב הדרומי ואת מזונם של הפינגווניים, על כן גם רבים מהפינגווינים נמצאים בסכנת הכחדה.
 
© AdobeStock


דגים

 
זיהום ולכלוך הוא לא רק באוויר ולכן לא רק חיות היבשה הן אלו שנפגעות, אלא גם חיות המים בינהם דגים רבים. שמן,פסו נפט, לכלוך ופסולת נשפכים ממפעלים רבים אל מי הים ומזהמים את מקומות המחיה של הדגים. אבל לא רק מפעלים תורמים לזיהום הים, אלא גם אנחנו - בני האדם "הפשוטים". כל שקית ניילון, פסטיק, בקבוק או אפילו אוכל שאנו משליכים לים או משאירים על החוף, עלולים להזיק ולפגוע בחיות.
 
© AdobeStock

דובי קוטב 

כבר בזמן המהפכה התעשייתית במאה ה-18 החלה ההתחממות הגלובלית, כנראה בגלל הזיהום שנגרם מהמפעלים והתיעוש באותה תקופה. מאז אותם שנים, מספר המפעלים הקיימים בעולם, גדל בקצב מהיר ויחד איתם כמות זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית. בגלל אותה התחממות נמסו קרחונים רבים מה שגרם לדובי קוטב רבים לאבד את אזור המחייה שלהם ואת מאגרי המזון שלהם ולכן כרגע הם נמצאים בסכנת הכחדה של ממש
 
© AdobeStock


צבי ים

אם כבר הזכרנו את הלכלוך שלנו, מי שעוד סובל מכך הם צבי הים. מלבד האסטתיקה של החוף, הלכלוך גם פוגע בבעלי החיים באזור כמו למשל צבי הים. חלק ממזונם הוא מדוזות וכשצבי הים רואים שקיות ניילון צפות במים הם חושבים אותם למדוזות, מנסים לאכול אותם, נחנקים ומתים.
 
© AdobeStock


ליוויתנים

אכן, גם החיה העצומה הזאת נמצאת בסכנת הכחדה, הרבה בגלל השינויים הקיצוניים במזג האוויר המשפיע על זמינותן של החיות מהם הם ניזונים וגם בגלל שבעקבות ההתחממות הגלובלית לויתנים רבים נאלצים לנדוד לאזורים קרירים, אך גם שם לא בטוח שכן הם לא פעם תקלים ונתקעים ברשתות ציד.  
 
© AdobeStock
 
 
 
 
תגובות